J
VisionW VisionW skrev:
Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.

Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
100k?
Det är ju noll och ingenting om du ska översätta det i fast kost över tid med en avskrivning på verktygens levnadsår och arbetade timmar.
Lokalvårdaren kan ha 0 kronor i fasta kostnader. Det kommer inte vara något som märks på slutraden mer än på yttersta marginalen. Enstaka kronor. I timmen.

Så nej.
En normal snickare som inte har ett fashionabelt kontor, en flashig bil, ett eget lager utöver det vanliga, etc. behöver inte kosta mer än lokalvårdaren om inte efterfrågan säger det.
Det är ju däri allt ligger. Efterfrågan på kunskapen och tillgången på densamma.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Iskisk Iskisk skrev:
För hälften försvinner i olika skattet och avgifter.
Vid en snabb överslagsberäkning……..
Vid c:a 76% + har man kostnadstäckning inkl semesterersättning och gennerell sjukskrivningskostnad
Då går man precis runt på 350:- + moms / timme…….
Och är det angivet efter ”rotavdrag” så gör man ju både vinst och kan köpa nya verktyg 😜
 
T Taxture skrev:
Vid en snabb överslagsberäkning……..
Vid c:a 76% + har man kostnadstäckning inkl semesterersättning och gennerell sjukskrivningskostnad
Då går man precis runt på 350:- + moms / timme…….
Och är det angivet efter ”rotavdrag” så gör man ju både vinst och kan köpa nya verktyg 😜
men 350+moms då täcker du bara vad snickaren kostar ju inget annat ju.
Jag får inte ihop de på 350:- ink moms och rot med bil verktyg.
Jag vill också komma billigt undan. för mitt projekt så ligger arbetskostnaden på runt miljonen ju.
Kan jag spara typ 200-300tkr så blir jag fan glad ju..
Jag heller inte intresserad av utländs arbetskraft.
 
TS angivna priser är billiga, men anger inte om ”servicebil” ingår ej heller om det är inklusive rotavdrag eller om det är ”svenska” arbetare……. Och verktyg kan ju vara väldigt ”bas” (hammare och fogsvans) allt annat tillkommer…..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
X xLnT skrev:
en it-konsult gör ett jobb från en dator och fakturerar 1500-2000
Det jobbet skulle jag ta om det fanns...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det jobbet skulle jag ta om det fanns...
Då har du mao inte kunskapen för att göra det. Men det finns ju inget som hindrar dig från att skaffa den, mer än dig själv då.
 
S
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror verkligheten börjar komma ikapp många bolag nu. Att efterfrågan inte finns längre på de tidigare priserna och att de har två val. Byta bransch eller sänka priset till där efterfråga finns.

Timpriser de knapp går runt på kan göra att de i alla fall överlever till nästa högkonjunktur.
Fattar inte hur det kan vara så stor skillnad. Här har hantverkarna fortfarande överflöd på jobb. Alla branscher. Kollega startade nyss elinstallationsföretag. Det fullkomligt haglar in solcellsbeställningar. Såpass mycket att han höjde timpriset med 100kr redan första månaden för att sålla bort lite jobb. Men det hjälpte föga.
 
P
X xLnT skrev:
Då har du mao inte kunskapen för att göra det. Men det finns ju inget som hindrar dig från att skaffa den, mer än dig själv då.
Du, jag jobbar i "it-branschen" sedan 30+år
Att få 2000/h måste vara en riktigt MI6 avdelning
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Du, jag jobbar i "it-branschen" sedan 30+år
Att få 2000/h måste vara en riktigt MI6 avdelning
Nä, bara att vara nischad.
 
P
X xLnT skrev:
Nä, bara att vara nischad.
MYCKET nischad. Jag är nischad
 
P PappasHammare skrev:
Du, jag jobbar i "it-branschen" sedan 30+år
Att få 2000/h måste vara en riktigt MI6 avdelning
Jag kan ge dig fler exempel om du inte tror att någon it-konsult fakturerar 2000:-/h.

Advokater
Arkitekter
Ingenjörer

Samtliga har väldigt lite externa kostnader men kan ändå hålla hög timtaxa.
 
P PappasHammare skrev:
MYCKET nischad. Jag är nischad
Inte tillräckligt då.
Vaf jobbar du med som du tycker är nischad och inte kommer upp i den timtaxan, du väckte min nyfikenhet.
 
P
Advokat och arkitekt är inga it-jobb. Ingenjör säger inget.. det är som att säga arbetare
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Advokat och arkitekt är inga it-jobb. Ingenjör säger inget.. det är som att säga arbetare
Vi kan släppa diskussionen om du inte begriper bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
P
X xLnT skrev:
Vi kan släppa diskussionen om du inte begriper bättre.
😆😆😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.