D Dublin skrev:
Snubblade över den här nyheten, Trafikverket utreder om man sk få köra lastbil på 4,25 ton på b-kort.
[länk]
Transportstyrelsen, inte Trafikverket.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
RoTe
T Troberg skrev:
Transportstyrelsen, inte Trafikverket.
Helt omöjligt att skilja på dom två. Varför har transportstyrelsen hand om alla körkortsfrågor men man tar körkortsfoto, skriver teori och kör upp hos trafikverket?!
 
RoTe RoTe skrev:
Helt omöjligt att skilja på dom två. Varför har transportstyrelsen hand om alla körkortsfrågor men man tar körkortsfoto, skriver teori och kör upp hos trafikverket?!
Transortstyrelsen är myndigheten, och sysslar med lagstiftning och myndighetsutövning. Trafikverket är verkställande och sysslar med genomförande.

Sedan finns det gråzoner, tex ligget VTR (bilregistret) hos Transportstyrelsen, eftersom det i huvudsak är myndighetsutövning.

Tycker du det här är komplicerat, så tänk tillbaka till när man hade Trafiksäkerhetsverket och Banverket också...
 
RoTe
SJ har hand om allt järnväg, det vet alla.
 
  • Haha
Dublin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår att t ex kopplingslameller räknas som slitdel och inte ingår i garantin. Men samtidigt verkar det konstigt om bilen funkar felfritt ena dan för att nästa dag vägra backa på grund av att lamellerna är slitna?

Men verkstan lär väl ändå hävda det för att slippa ansvar...
Är det verkstan som står för nybilsgarantin? Tror det är generalagenten, via försäkring och verkstan får sedan betalt från dom om det faller under det som omfattas och uppfyller parametrarna.
 
RoTe
Verkstäder brukar få mycket dålig ersättning för garantijobb vilket gör dessa till en förlust för verkstaden, alltså är dom motståndare till att ta saker på garanti.
 
D djac skrev:
Jag har en Tesla och den har ju väldigt få knappar, dock två spakar, körde en Kia häromdagen och jag vete fan, knappar överallt på ratt och spakar, jag vill nog säga att det är enklare och mer intuitivt att gå till en Tesla än en Kia, någonstans i mitten finns troligen något optimalt tillstånd men Tesla är mycket närmare än Kia.
Tycker också Tesla har löst det bra så man som ny, (jag har bara provkört Tesla kort) men hittade allt jag kollade efter utan bekymmer. Mycket svårare i t.ex. Enyaq.

Tycker nog att Golf & Passat runt 2016-2017 är lite av en sweetspot för kränssnitt. Allt sitter där man kan förvänta sig och inte massa touch. Lit knappar på ratten för stereo och farthållare.

Teslas numera avsaknad av spakar gör att vindrutetorkare, blinker och hel/halvljus blir lite mer ett frågetecken tills man lärt sig. (växelväljare i taket och på skärmen) Handbroms behövs inte och bör bara vara i P-läget
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Snubblade över den här nyheten, Trafikverket utreder om man sk få köra lastbil på 4,25 ton på b-kort.
[länk]
Förstår inte riktigt poängen med att begränsa det till el, gas och hybrider. Gränsen på 3500kg är väl satt för att gränsen måste finnas någonstans, börjar man då tumma på den så kan man väl lika gärna höja den för alla?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Förstår inte riktigt poängen med att begränsa det till el, gas och hybrider. Gränsen på 3500kg är väl satt för att gränsen måste finnas någonstans, börjar man då tumma på den så kan man väl lika gärna höja den för alla?
Det är för att 3,5 tons lastbilarna inte skulle kunna lasta nått om de vore eldrivna, de skulle väga 3,5 utan last.
 
P Prodigys skrev:
Förstår inte riktigt poängen med att begränsa det till el, gas och hybrider. Gränsen på 3500kg är väl satt för att gränsen måste finnas någonstans, börjar man då tumma på den så kan man väl lika gärna höja den för alla?
För att då skulle inte miljövänliga bilar få någon konkurrensfördel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Detta låter ju rätt rimligt vid en första tanke, men vidgar man vyerna bara en aning så håller det inte.

Oavsett hur svårt eller lätt det är att byta en lampa så är det ingen som åker runt med en dyr xenon-lampa i handskfacket och verkligen ingen som har en helt ny LED-strålkastare (ja eller två behövs ju förstås) i bakluckan för att kunna göra ett byte vid vägkanten.

Dvs det spelar ingen roll hur lätt eller svårt bytet är, ingen har ändå reservdelen. Och även om det för dig och mig är enkelt att byta så kommer 90% av alla förare ändå inte byta vid vägkanten, helt enkelt för att de är osäkra på hur.

Ett skäl till att bilar har två lampor är att ha redundans. Finns ingen rimlig anledning till att byta under färd och det skulle också, i praktiken, begränsa oss till bilar som är 25-30år gamla och som är osäkra att köra av andra skäl.
Trams. Det finns i dagsläget massor av bilar som INTE har xenon. Att åka i dåligt väder med enbart ett halvljus borde anses klassas vårdslöshet.
 
F frasen_36 skrev:
Trams. Det finns i dagsläget massor av bilar som INTE har xenon. Att åka i dåligt väder med enbart ett halvljus borde anses klassas vårdslöshet.
Din ursprungliga tes var att bilar man inte kan byta glödlampa på vid vägkanten inte ska bli typgodkända. Det är orimligt eftersom moderna bilar typiskt inte har glödlampor längre och så kommer det fortsätta att vara. Eftersom ljuset från moderna bilar är avsevärt bättre än sådant man kan byta vid vägkanten så vill vi inte ha en sådant krav för typgodkännande.

Vad som ska hända när ett av två färdljus har gått sönder under färd är en annan fråga. Det rimliga är förstås att man får ta sig hem närmaste vägen och så är det ju redan idag. Du får böter och ombesiktning om du inte har korrekt belysning och kanske klarar du dig om du är på väg hem och kan hävda att det gått sönder under resan.

Möjligen är det rimliga att mala ner alla gamla bilar med dåligt ljus redan när båda lamporna fungerar. En modern bil med ett modern ljus klarar sig utmärkt vägen hem, med bara ett ljus.
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Trams. Det finns i dagsläget massor av bilar som INTE har xenon. Att åka i dåligt väder med enbart ett halvljus borde anses klassas vårdslöshet.
Ja t.ex. Citroën C8 (En granne hade en sådan för ganska många år sedan där vi ägnade en hel kväll i garaget åt ett lampbyte, kommer ihåg att det var sjukt trångt och att vi var nära att ge upp flera gånger. T.o.m. min egen dåvarande V70 P2 med xenon var smidigare och den är inte känd för att vara enkel)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Din ursprungliga tes var att bilar man inte kan byta glödlampa på vid vägkanten inte ska bli typgodkända. Det är orimligt eftersom moderna bilar typiskt inte har glödlampor längre och så kommer det fortsätta att vara. Eftersom ljuset från moderna bilar är avsevärt bättre än sådant man kan byta vid vägkanten så vill vi inte ha en sådant krav för typgodkännande.

Vad som ska hända när ett av två färdljus har gått sönder under färd är en annan fråga. Det rimliga är förstås att man får ta sig hem närmaste vägen och så är det ju redan idag. Du får böter och ombesiktning om du inte har korrekt belysning och kanske klarar du dig om du är på väg hem och kan hävda att det gått sönder under resan.

Möjligen är det rimliga att mala ner alla gamla bilar med dåligt ljus redan när båda lamporna fungerar. En modern bil med ett modern ljus klarar sig utmärkt vägen hem, med bara ett ljus.
En gammal bil med bara ett ljus klarar sig hela vägen med.

Det är dock inte orimligt krav att xenon skall kunna bytas vid vägkanten. Ledljus är en annan korkad historia.
Det borde utan tvekan vara förbjudet att ha fått skicka ut bilar från fabriker där man inte kunde byta glödlampor, xenonlampor och nu kommer det nya dumma ledlampor.

Har man otur så håller de bara garantin ut så kostar det ju lika mycket som en bra begagnad bil.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
En gammal bil med bara ett ljus klarar sig hela vägen med.

Det är dock inte orimligt krav att xenon skall kunna bytas vid vägkanten. Ledljus är en annan korkad historia.
Det borde utan tvekan vara förbjudet att ha fått skicka ut bilar från fabriker där man inte kunde byta glödlampor, xenonlampor och nu kommer det nya dumma ledlampor.

Har man otur så håller de bara garantin ut så kostar det ju lika mycket som en bra begagnad bil.
Skandal att släppa ut bilar man inte kan byta hjullager på vid vägkanten?

Led lamporna behöver inte bytas utan håller bilens livslängd
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.