18 232 läst · 59 svar
18k läst
59 svar
J38 Entreprenad - erfarenhet - rimlig kostnad?
Vi vill meddela att Ylva Nybäck har bett att få sina inlägg i den här tråden raderade efter att ha blivit hotade av företaget. Enligt 5.1 i våra diskussionsregler raderar vi inte inlägg på uppmaning av företag som hotar, därför ligger de kvar.Y Ylva Nybäck skrev:Jag kan intyga att följnde text som Arga husägare skrev stämmer: "Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt."
Hos oss lovade de skriftligt att vi skulle få sammanlagt 95 000 kr i rabatt. Om byggsyällningen kunde levereras nästa dag skulle priset för ställningen halveras från 85.000 kr till 42500 kr. När fakturan kom hade byggställningspriset inte halverats och rabatten var 10 000 kr. Besiktningsmannen tog upp 17 punkter på dåligt utfört arbete. Av 23 solceller som de tagit bort fungerade endast 15 vid återmontering.
Ylva Nybäck
Vad @Ylva Nybäck kan göra är att själv byta sin forumidentitet till något mindre specifikt.B Byggahus support skrev:
Det som arga husägare skrivit stämmer helt och hållet med det vi och två andra kunder råkat ut för.Marlen Eskilsson skrev:
"Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt". De informerar inte om ångerrätt, vilket krävs enligt lag. För oss lovade de i avtal nr 1 rabatt med 95 000 kr som på fakturan blev 10 000 kr. De lovade att byggställningskostnaden skulle halveras från 85 000 kr till 42 500 kr om ställningarna kunde levereras nästa dag. På fakturan var ställningskostnaden inte halverad. Ingen mer kostnad skulle tillkomma enligt avtal nr 1. Nio dagar efter lurade de oss 80-åringar att skriva på ett nytt avtal som höjde priset med 65 %.
Administrator
· Skåne
· 7 852 inlägg
Jag har raderat inlägg från företag, som ju inte får diskutera i forumet.
Ur våra regler:
6.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
/Moderator
Ur våra regler:
6.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
/Moderator
Hej,Y Ylva Nybäck skrev:Det som arga husägare skrivit stämmer helt och hållet med det vi och två andra kunder råkat ut för.
"Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt". De informerar inte om ångerrätt, vilket krävs enligt lag. För oss lovade de i avtal nr 1 rabatt med 95 000 kr som på fakturan blev 10 000 kr. De lovade att byggställningskostnaden skulle halveras från 85 000 kr till 42 500 kr om ställningarna kunde levereras nästa dag. På fakturan var ställningskostnaden inte halverad. Ingen mer kostnad skulle tillkomma enligt avtal nr 1. Nio dagar efter lurade de oss 80-åringar att skriva på ett nytt avtal som höjde priset med 65 %.
Jag blev idag uppringd av XXXX som bokade in besöket av personen som ”besiktigade” vårt tak och lurade på oss arbetet. Jan undrade om det fortfarande var aktuellt med takbyte. Jag svarade kortfattat att arbetet är klart. XXXX som arbetar på annat separat företag (dvs ej J38) med inriktning att boka in besök hos presumtiva kunder ringde jag tillbaka senare på dagen och berättade om hur illa J38 skött sig samt att det finns fler som drabbats som har skrivit på Byggahus forum. XXX lovade att ikväll följa upp de synpunkter/kritik som har framförts gällande J38. Jag sa att J38 nu driver ärendet gällande slut fakturan till tingsrätten utan att föra en saklig sansad dialog med oss som beställare. Vi har fått ett riktigt helvete men har advokat som vi anlitat som stödjer oss med de avdrag vi har gjort på slut fakturan. J38 har i slut fakturan inte ens hållit sig till det belopp som finns angivet i kontraktet!
Kontakta mig om ni vill ha personens telefonnumer. Det vore bra om fler kan ringa honom för att berätta om sina erfarenheter med J38.
Redigerat av moderator:
Fick besök av personer från J38 entrepenad. De besiktigade vårt hus för bedömning av behovet av åtgärder. Efter sammanställning och prissättning kom vi överens om att starta. Min fru, som är noggrann, kollade på nätet efter recensioner och fann, tyvärr en del tveksamma utlåtanden. Vi fick”kalla fötter” och undrade lite hur det skulle gå, men oron visade sig vara obefogad. Dagen efter besöket kom en container. Därpå ett gäng med personer som monterade byggställning. Sedan var allt igång. Materiel levererades. Arbetet blev snabbt och utmärkt gjort.B Bobo23 skrev:Hej!
Har någon av Er erfarenhet av J38 entreprenad?
Är 250 000 kronor en rimlig ersättning för följande arbete på ett hus med 130 m2 markyta?
Rivning av befintlig plåt samt ytlags papper som ligger under plåt
Rivning av råspont då svartmögel samt hussvamp ligger på nästan hela vinden
MONTERING/UTFÖRANDE
Montering av ny råspont med luftslussar Montering av ytlags papp
Nermontering och återmontering av solceller
Montering av byggställning
Besiktningsman som 3:e part oberoende
AVETABLERING
Eventuellt Spillmaterial samt skräp städas upp och bortforslas från tomten
Leveranser
Bortforsling av byggavfall samt eventuell containerfrakt
Utkörningar material, städ samt slutstäd
Uppbyggnad samt nedmontering, frakt till och från av byggställning
Jag är mycket imponerad och kan varmt rekommendera detta företag
Björn Berglund Plommonvägen 23 Bromma
Grattis till att Ni lyckades få ett väl genomfört arbete av J38 trots de negativa omdömen som Din fru hittade på nätet! Man får inte namnge berörda personer men Du hade troligen en bra ansvarig från J38 jämfört med min kontakt? Man får inte glömma bort att kvaliteten på ett arbete till stor del beror på personalen som kan förändras från gång till gång.B Björn Berglund2 skrev:Fick besök av personer från J38 entrepenad. De besiktigade vårt hus för bedömning av behovet av åtgärder. Efter sammanställning och prissättning kom vi överens om att starta. Min fru, som är noggrann, kollade på nätet efter recensioner och fann, tyvärr en del tveksamma utlåtanden. Vi fick”kalla fötter” och undrade lite hur det skulle gå, men oron visade sig vara obefogad. Dagen efter besöket kom en container. Därpå ett gäng med personer som monterade byggställning. Sedan var allt igång. Materiel levererades. Arbetet blev snabbt och utmärkt gjort.
Kallade Ni som byggherre till slutbesiktning med oberoende besiktningsman?
Du skriver ”personer” så då känns det som att det inte bara var en person som snabbt efter någon timme besiktning tog fram kontrakt för underskrift?
Redigerat:
Skulle du kunna dela med dig vad har dem utfört för arbete, hur mycket har du betalat och om entreprenaden är avlämnat efter en slutbesiktning ?B Björn Berglund2 skrev:Fick besök av personer från J38 entrepenad. De besiktigade vårt hus för bedömning av behovet av åtgärder. Efter sammanställning och prissättning kom vi överens om att starta. Min fru, som är noggrann, kollade på nätet efter recensioner och fann, tyvärr en del tveksamma utlåtanden. Vi fick”kalla fötter” och undrade lite hur det skulle gå, men oron visade sig vara obefogad. Dagen efter besöket kom en container. Därpå ett gäng med personer som monterade byggställning. Sedan var allt igång. Materiel levererades. Arbetet blev snabbt och utmärkt gjort.
I 38 har gjort en takrenovering lagat sprickor i fasaden samt målat den. De upplyste inte om ångerrätt vilket de är skyldiga att göra enligt lag. Priset var 1010500 minus 100000 ROT. Vi har blivit grundlurade. De skulle ta bort och återmontera våra solceller men klarar inte av det. Jag som husägare fick se till att vår gamla solcellsfirma kom och gjorde det efter 5 månader. Hela arbetet tog drygt 7 månader. Besiktningsmannen noterade 17 fel. Efter 3 månader sände de faktura och vädjade flera gånger att vi skulle betala för de skulle betala moms. Dumsnälla som vi 80-åringar var så betalade vi en alldeles för stor summa. Du kan ringa mig eller sända din mailadress så kan jag berätta mer. Tel 0707 411643. Jag vill gärna veta vad du känner till om den tidigare takfirman och om ägaren suttit i fängelseA Arga husägare skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver. Vi blev lovade en sammanlagd rabatt på 95.000 men på fakturan blev det 10.000. Vi skulle få ställningskostnaden för halva priset 42.500 istället för 85.000 om ställningarna kunde levereras dagen efter avtalet skrevs. Någon ångerrätt informerade de inte alls om, trots att lagen kräver det. Efter 9 dagar lurade de oss att skriva på ett nytt avtal som höjde priset med 65 %.B Boxer63 skrev:
På fakturan var ställningskostnaden inte halverade utan en blev 85.000 krY Ylva Nybäck skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver. Vi blev lovade en sammanlagd rabatt på 95.000 men på fakturan blev det 10.000. Vi skulle få ställningskostnaden för halva priset 42.500 istället för 85.000 om ställningarna kunde levereras dagen efter avtalet skrevs. Någon ångerrätt informerade de inte alls om, trots att lagen kräver det. Efter 9 dagar lurade de oss att skriva på ett nytt avtal som höjde priset med 65 %.
Har ju ändå enormt svårt att tro på detta. Du har registrerat ditt konto några dagar innan ditt enda inlägg, och ditt enda inlägg hyllar ett företag som är väldigt omdiskuterat. Och efter ditt inlägg är du AWOL. Inte så trovärdigt. Sen tar du ett uppengart namn som forumnick, och även skriver under ditt inlägg med namn och adress. Vem som helst kan hitta namn och adress på nätet, det ger verkligen inte mer trovärdighet. Ungefär lika trovärdig som om man säger att tre kändisar skulle rekommendera ditt inlägg...B Björn Berglund2 skrev:Fick besök av personer från J38 entrepenad. De besiktigade vårt hus för bedömning av behovet av åtgärder. Efter sammanställning och prissättning kom vi överens om att starta. Min fru, som är noggrann, kollade på nätet efter recensioner och fann, tyvärr en del tveksamma utlåtanden. Vi fick”kalla fötter” och undrade lite hur det skulle gå, men oron visade sig vara obefogad. Dagen efter besöket kom en container. Därpå ett gäng med personer som monterade byggställning. Sedan var allt igång. Materiel levererades. Arbetet blev snabbt och utmärkt gjort.