711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Säg till kunden att han då heller inte behöver nyckeln, han kan kasta den! (var det en tesla så kanske det stämmer, man kan starta med telefonen! - min förra bil, en passat gte, skulle man kunna låsa upp med telefonen men eftersom jag inte kunde slå på värmen mer än en handfull gånger med telefonen så antog jag att det var klart olämpligt att inte ta med nyckeln och lita till telefonen enbart).N Niq skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 146 inlägg
Fast du kunde nog låsa upp GTEn med telefonen, men inte köra iväg väl? 🤔J JohanLun skrev:Säg till kunden att han då heller inte behöver nyckeln, han kan kasta den! (var det en tesla så kanske det stämmer, man kan starta med telefonen! - min förra bil, en passat gte, skulle man kunna låsa upp med telefonen men eftersom jag inte kunde slå på värmen mer än en handfull gånger med telefonen så antog jag att det var klart olämpligt att inte ta med nyckeln och lita till telefonen enbart).
Jo, man skulle kunna starta den också. Jag provade inte, man var tvungen att via nåt antikt sätt identifiera sig mot nån kundtjänst i tyskland, jag kom första steget att kunna slå på värmen osv men när inte ens det funkade så gick jag inte hela vägen, tror det stod att man kunde registrera EN telefon, och bara samsung galaxy eller iphone. Då min samsung var gammal tänkte jag det var dumt att regga den och när sen inget ändå funkade så blev det inte av...13th Marine skrev:
The “mobile device as vehicle key” function in connection with the Volkswagen We Connect ID. app is called “mobile key”. It allows the use of a suitable mobile device instead of a vehicle key. It is possible to lock and unlock the vehicle and activate the vehicle’s drive system with the activated mobile key. Neither the mobile device nor the vehicle need be online to perform these actions.
The mobile key is an optional vehicle function that can be selected during vehicle configuration. If the vehicle configuration includes the “mobile key” preparation, the vehicle will be delivered from the factory with the “mobile key” function. In order to use the “mobile key” function, a We Connect Start contract must be concluded with Volkswagen AG and proof of identity and ownership provided at vehicle delivery. A suitable mobile device on which the Volkswagen We Connect ID. app is installed and a Volkswagen ID user account with username and password are also required. The mobile device can then be activated as a mobile key. The mobile device must have an Internet connection for activation.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Byte av olja och oljefilter, luftfilter och tändstift gick hyfsat smärtfritt och jag behövde aldrig någon hjälp. Eftersom jag fick så bra svar här senast så ......
Nästa grej att fixa är bromsskivorna som min däckgubbe flaggade för när vinterdäcken åkte på. Både fram och bak. Så nu är jag i färd med att köpa bromsskivor och belägg men det blir jag inte heller riktigt klok över. När jag knappar in reg. numret på div. webbsidor så verkar det finnas två olika diametrar att välja på. Fram 276/288 mm och bak 253/272 mm. Vad är skillnaden (förutom storleken förstås) och vad ska jag välja?
Dessutom verkar Autodoc ha riktigt billiga kompletta bromssatser av märket Ridex, är det rent skräp? Eller är det som med motorolja att det mest verkar vara en smaksak vilket märke man ska välja?
Bör man ha samma fabrikat på fram resp. bakaxeln?
Bör belägg och skivor komma från samma tillverkare?
Nästa grej att fixa är bromsskivorna som min däckgubbe flaggade för när vinterdäcken åkte på. Både fram och bak. Så nu är jag i färd med att köpa bromsskivor och belägg men det blir jag inte heller riktigt klok över. När jag knappar in reg. numret på div. webbsidor så verkar det finnas två olika diametrar att välja på. Fram 276/288 mm och bak 253/272 mm. Vad är skillnaden (förutom storleken förstås) och vad ska jag välja?
Dessutom verkar Autodoc ha riktigt billiga kompletta bromssatser av märket Ridex, är det rent skräp? Eller är det som med motorolja att det mest verkar vara en smaksak vilket märke man ska välja?
Bör man ha samma fabrikat på fram resp. bakaxeln?
Bör belägg och skivor komma från samma tillverkare?
Handla på Trodo. De kan kontrollera att dina val passar just din bil.
Köpa fel hos Autodoc kan bli riktigt krångligt har vissa fått erfara.
PR koderna kan stå i instruktionsboken eller kanske på en klisterlapp i reservhjulsbaljan, men det går också att hitta online via biluppgifter.se.
Utan PR-koderna går det inte att ta rätt prylar till en VW bil. Antar att det gäller även en Seat (som jag tror du hade?).
Köpa fel hos Autodoc kan bli riktigt krångligt har vissa fått erfara.
PR koderna kan stå i instruktionsboken eller kanske på en klisterlapp i reservhjulsbaljan, men det går också att hitta online via biluppgifter.se.
Utan PR-koderna går det inte att ta rätt prylar till en VW bil. Antar att det gäller även en Seat (som jag tror du hade?).
Intressant , vad har du nu ? Edelbrocken på 305,an har funkat klockrent i drygt 11 år nu 🙂Patrik440 skrev:Skall prova med en Edelbrock AVS2 på min 440" när den kommer ut ur vintervilan.
Får se hur mycket justering som behövs.
[bild]
En bredbandslambda står på inköpslistan, har uttag för sonder sedan länge och kollat med en "vanlig" sond men det blir ju bara antingen eller med en sådan.
Lutar åt en sådan här:
[bild]
Satt o tänkte i bilen idag.
"11.000 mil och inte ett enda fel, inte ens bytt en glödlampa"
Sen kom jag tänka på "Har den glödlampor ??"
Kollade nu när jag kom hem, Jo, dimljus och allt bak är glödlampor.
Mest imponerade är dimljusen med H7 som alltid lyser dagtid, säkert 90% av de 11" milen.
H7orna brukar ju inte vara nått under av hållbarhet, men Ford har tydligen hittat bra lampor.
Hade för många år sen en Toyota Hilux, den laddade 14,6 volt och man fick byta nån lampa varje vecka efter original lamporna (som höll länge) gett upp, Europeiska lampor gillade inte 14,6 volt.
"11.000 mil och inte ett enda fel, inte ens bytt en glödlampa"
Sen kom jag tänka på "Har den glödlampor ??"
Kollade nu när jag kom hem, Jo, dimljus och allt bak är glödlampor.
Mest imponerade är dimljusen med H7 som alltid lyser dagtid, säkert 90% av de 11" milen.
H7orna brukar ju inte vara nått under av hållbarhet, men Ford har tydligen hittat bra lampor.
Hade för många år sen en Toyota Hilux, den laddade 14,6 volt och man fick byta nån lampa varje vecka efter original lamporna (som höll länge) gett upp, Europeiska lampor gillade inte 14,6 volt.
Lite fusk med lambda tycker jag.Patrik440 skrev:Skall prova med en Edelbrock AVS2 på min 440" när den kommer ut ur vintervilan.
Får se hur mycket justering som behövs.
[bild]
En bredbandslambda står på inköpslistan, har uttag för sonder sedan länge och kollat med en "vanlig" sond men det blir ju bara antingen eller med en sådan.
Lutar åt en sådan här:
[bild]
Fanns en kille här i Stockholm för många år sen, Högbergs förgasarservice, han lyssnade och luktade.
Stod i motorrummet, justerade, gasade, vände huvudet ett kvarts varv som för att lyssna. När han var nöjd där gick han bakom bilen och luktade på avgaserna !!!
Nu för tiden har väl alla samma, 14,2-14,4. Vet inte vad Jänkarna hade på typ 80 talet, men Delco generatorerna som satt i vissa Oplar låg på nära 14 volt, de var eftertraktade av oss som hade stor stereo och många extraljus.Tokslut skrev:
En typisk Bosch generator laddade 13,6V Japanerna 14,2V.
Japanerna hade lampor från Stanley (Inte samma som vektygstillverkaren) som var väldigt hållbara, satte man de i en europeisk bil gick de aldrig sönder (Jag brukade plocka Stanley lampor på skroten)
Men Philips, Osram mfl höll sämre i Japanerna.
Kollat lite på Lexusen och den glappande lampan, men hittar inget fel.
Men vilken kvalité, allt i metall.
Plockat isär flera BMW strålkastare, där är allt i plast och skört som glas.
Nog dax att köpa nya lampor, de är bytta vid 14" mil, nu har bilen gått 32"
Men vilken kvalité, allt i metall.
Plockat isär flera BMW strålkastare, där är allt i plast och skört som glas.
Nog dax att köpa nya lampor, de är bytta vid 14" mil, nu har bilen gått 32"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbade en sommar med en helt otrolig person som gjorde vad som helst på vilken bil som helst.Isakare skrev:
Dom kom en dag och ville ha förgasarjustering av sixpack förgasare. Några andra mekaniker började plocka fram mätklockor. Han gick dit justerade in dom på gehör sa att nu är dom bra. Dom andra mekanikerna trodde inte på honom och satte fast klockorna för att kontrollera. Dom var helt perfekt inställda.
Det var ingen Tesla.J JohanLun skrev:Säg till kunden att han då heller inte behöver nyckeln, han kan kasta den! (var det en tesla så kanske det stämmer, man kan starta med telefonen! - min förra bil, en passat gte, skulle man kunna låsa upp med telefonen men eftersom jag inte kunde slå på värmen mer än en handfull gånger med telefonen så antog jag att det var klart olämpligt att inte ta med nyckeln och lita till telefonen enbart).
Nej jag orkar inte börja berätta för kunderna hur deras bilar fungerar. Då skulle jag vara upptagen med det en stor del av dagen. Det är skrämmande många som inte har en aning om hur deras bilar fungerar. Jag förstår att man inte kan allt ner på detaljnivå. Men jag tycker man borde veta lite mer än att man har en svart bil.
Dessutom lyssnar dom inte alls på vad man säger. Har väldigt många gånger sagt åt kunden när jag är färdig med något mindre jobb att nyckeln ligger på vindrutetorkarn. 98% sätter sig i bilen och frågar vart är nyckeln.
Gick ut på nätet för att kolla efter lampor. Första som kom upp var SC Styling som hade utförsäljning av utgående modeller. 2 st D4s premium 5000 kelvin för 276 spänn, 345:- med frakt.
Det är mindre än 2 bra H4 lampor idag.
Det är mindre än 2 bra H4 lampor idag.