S Sernando skrev:
Vikter på släp och dragbil, gör att vissa med B96 får köra mindre tungt släp, än vad en med bara B får..
Det där stämmer inte. Det är bilen i kombination med vad du har för körkort som bestämmer vad du får dra för släpvagnsvikt inte enbart körkortet som du skriver ovan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför? Har du någon statistik på att de orsakar stora mängder dödsfall, personskador eller ens olyckor?
Nej det finns ingen sådan statistik såvitt jag vet. Men tittar man på hur det ser ut runt byggvaruhusen så är det uppenbart att folk inte har en aning och att saker faller av släpen är ju också ett faktum.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ja, och förbjuder vi biltrafik helt lär mängden olyckor gå ner. Men det är i de flestas ögon inte en proportionerlig åtgärd.

Att kräva BE-kort för alla som ska dra ett släp är en frihetsinskränkning. Sådana bör man vara försiktig med, i synnerhet när nyttan i bästa fall är tveksam.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att kräva BE-kort för alla som ska dra ett släp är en frihetsinskränkning. Sådana bör man vara försiktig med, i synnerhet när nyttan i bästa fall är tveksam
Frihetsinskränkning är det knappast, men det skulle inte vara en proportionerlig åtgärd. Det hindrar ju dock inte att jag tycker det skulle vara bra.
 
S Sernando skrev:
Du har 34.000 inlägg på byggahus och klarar ändå inte av att läsa hela stycket och din liknelse med att få ett flygcert är så korkat, att det inte ens är värt att kommentera närmare.
När du har gjort lite fler än 50 inlägg kommer du se att du missförstås om du menar något annat än det du skriver.

S Sernando skrev:
Jag anser att de som vill ta och betala för B96 eller BE, är fullt tillräckligt kompetenta och erfarna av just köra med släp och lastning, att kostnaderna för att fixa behörigheten räcker gott.
Dvs, det räcker med att vilja ha en behörighet och att betala för den, några andra prov behövs inte. Och uppenbarligen är du specifikt emot ett praktiskt prov runt lastsäkring också vilket förstås förvånar när det handlar om behörigheter för släpvagnar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
När du har gjort lite fler än 50 inlägg kommer du se att du missförstås om du menar något annat än det du skriver.


Dvs, det räcker med att vilja ha en behörighet och att betala för den, några andra prov behövs inte. Och uppenbarligen är du specifikt emot ett praktiskt prov runt lastsäkring också vilket förstås förvånar när det handlar om behörigheter för släpvagnar.
Att du drar felaktiga slutsatser åt mig, om saker som jag aldrig har skrivit, är väldigt låg nivå på konversation. Höj dig.

Nej jag anser inte att vi som vill ta och betala för B96 eller BE, ska behöva göra mer än vad de som tar B behöver göra. Lastsäkring har inget med att köra släp att göra. Gäller för behörighet B, ska detsamma gälla för B96 och BE.
 
S
R roli skrev:
Det där stämmer inte. Det är bilen i kombination med vad du har för körkort som bestämmer vad du får dra för släpvagnsvikt inte enbart körkortet som du skriver ovan.
Har aldrig sagt något annat heller, men att täcka upp för alla olika fordonskombinationer och släp, förväntar jag att var och en gör.

Det jag skriver stämmer i de fall där det gör det och gör att det olagliga fordon och släp för en med B96, kan vara lagligt att dra för någon som bara har B, men en annan bil. Vilket är helt puckat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att kräva BE-kort för alla som ska dra ett släp är en frihetsinskränkning. Sådana bör man vara försiktig med, i synnerhet när nyttan i bästa fall är tveksam.
Man behöver väl inte gå så långt att kräva BE? Snarare något mellanting mellan B och B96 där man går nån kvällskurs för att lära sig det teoretiska följt av en enklare uppkörning i körskolans regi.
 
S Sernando skrev:
Lastsäkring har inget med att köra släp att göra.
Som någon som precis tagit BE-kort skulle jag säga att lastsäkring har betydligt mer med att köra släp säkert än mycket annat man förväntas kunna för att ta ett sådant körkort.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man behöver väl inte gå så långt att kräva BE? Snarare något mellanting mellan B och B96 där man går nån kvällskurs för att lära sig det teoretiska följt av en enklare uppkörning i körskolans regi.
Visst kan man göra på andra sätt, men frågan varför är fortfarande obesvarad.

Det är klart att det finns de som kör som idioter med släp, men jag är klart skeptisk till att släpförare skulle vara farligare och mer skadevållande än genomsnittliga bilförare utan släp.
 
S Sernando skrev:
Att du drar felaktiga slutsatser åt mig, om saker som jag aldrig har skrivit, är väldigt låg nivå på konversation. Höj dig.
Jag har citerat din text. Påstå inte att du inte skrivit det.

S Sernando skrev:
Nej jag anser inte att vi som vill ta och betala för B96 eller BE, ska behöva göra mer än vad de som tar B behöver göra
Du får förstås tycka vad du vill, men det är oerhört svårt att förstå logiken i tyckandet. När du får en högre behörighet att framföra en fordonskombination ska du givetvis ha motsvarande högre kunskapsnivå.

Detta håller även Transportstyrelsen med om, det är bara att läsa författningen, där står det svart på vitt.

S Sernando skrev:
Lastsäkring har inget med att köra släp att göra.
Nej, inte om man kör det tomt, förstås. Men, när du får en behörighet att köra ett tungt lastat släp så förväntas du ha kunskaper runt lastsäkring också. Hade du BE-behörigheten skulle du veta det. Det ingår både i kunskapsprovet OCH i förarprovet, tyvärr i allt för begränsad omfattning - därav mitt önskemål om ett praktiskt prov.

Att lastsäkring HAR med släpvagnskörning att göra bevisas också av samma författning från Transportstyrelsen och kraven är olika mellan B och BE. Du kan således tycka att så är fallet, men fakta i frågan är att du har fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man behöver väl inte gå så långt att kräva BE? Snarare något mellanting mellan B och B96 där man går nån kvällskurs för att lära sig det teoretiska följt av en enklare uppkörning i körskolans regi.
Att ha en obligatorisk lektion likt halkbanan vore ett bra första steg. Jag anser mig inte på något sätt vara bra på släp men att stå vid IKEA och behöva visa folk hur de hakar på ett släp som de lånat väcker vissa tankar.
Överlasterna och dåliga surningar vid bygghandeln mm gäller även bilar utan släp så en lektion för släp kanske har effekt generellt vad gäller last.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har citerat din text. Påstå inte att du inte skrivit det.


Du får förstås tycka vad du vill, men det är oerhört svårt att förstå logiken i tyckandet. När du får en högre behörighet att framföra en fordonskombination ska du givetvis ha motsvarande högre kunskapsnivå.

Detta håller även Transportstyrelsen med om, det är bara att läsa författningen, där står det svart på vitt.


Nej, inte om man kör det tomt, förstås. Men, när du får en behörighet att köra ett tungt lastat släp så förväntas du ha kunskaper runt lastsäkring också. Hade du BE-behörigheten skulle du veta det. Det ingår både i kunskapsprovet OCH i förarprovet, tyvärr i allt för begränsad omfattning - därav mitt önskemål om ett praktiskt prov.

Att lastsäkring HAR med släpvagnskörning att göra bevisas också av samma författning från Transportstyrelsen och kraven är olika mellan B och BE. Du kan således tycka att så är fallet, men fakta i frågan är att du har fel.
Varför gör du ditt allra yttersta att misstolka och fabricera ihop vad jag tycker och tänker i ämnet. Har du så dålig självkänsla?

Lastsäkring har nada med att köra släp att göra, iom att du kan köra en husvagn eller trailer, helt utan någon vare sig möjlighet eller behov av lastsäkring. Sedan har vi alla släp som är tomma och typade för tungt, eller där någon annan har lastsäkrat lasten.

Ska göra det väldigt lätt för dig, så inte ens du kan misstolka.

Att köra med ett släp, har inget med lastsäkring att göra.

Att det borde vara nödvändigt att lära sig att lastsäkra, är något helt annat och inget som behövs för att faktiskt sitta bakom ratten och köra med släp, oavsett vikt på det.

Kravet finns inte för B och ska då inte heller finnas för B96 eller BE.

Att du påvisar att Transportstyrelsen minsann amser att lastsäkring har med släpkörning att göra, trots att de inte har något som helst krav på att du ska lära dig det med B, motbevisar det du vill försöka påvisa att Transportstyrelsen anser. Fakta påvisar tvärtemot, att så inte är fallet. Logiken i ditt resonemang haltar betänkligt.
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som någon som precis tagit BE-kort skulle jag säga att lastsäkring har betydligt mer med att köra släp säkert än mycket annat man förväntas kunna för att ta ett sådant körkort.
Ja det har med säkerhet att göra och det är givetvis viktigt att kunna och ha koll på det, men det har inget att göra med att sitta bakom ratten och köra med släp. Vad är det som är så enormt svårt att inse? Inte alla tunga släp, är tomma släp, för du minsann måste lasta femton föremål och lastsäkra de. Finns mängder av släp som är för tunga och i ett enda objekt, utan någon möjlighet att göra något annat än haka på och koppla in sladden.

Vad i det har något med lastsäkring att göra? Svar. Inget överhuvudtaget.
 
S Sernando skrev:
Lastsäkring har nada med att köra släp att göra, iom att du kan köra en husvagn eller trailer, helt utan någon vare sig möjlighet eller behov av lastsäkring. Sedan har vi alla släp som är tomma och typade för tungt, eller där någon annan har lastsäkrat lasten.
Dubbelfel igen.

Lastsäkring behövs även i husvagn eller "trailer". Det du misslyckas med att förstå är att ditt faktiska sätt att använda ett släp - tex köra runt med det utan last - inte har något med att göra vad du behöver kunna för att få behörigheten.

Så här fungerar det, vare sig du gillar det eller inte:
När man får behörighet BE utfärdad har man visat för myndigheten att man har de praktiska och teoretiska kunskaperna som myndigheten bestämt att du ska ha för att bli behörig. Du visar att du kan och får därefter göra detta under eget ansvar. EN av sakerna du behöver visa när du tar ett BE är kunskaper kring lastsäkring. Lite på kunskapsprovet, lite vid förarprovet (för lite enligt min uppfattning).

Här kan du läsa om kraven på dina kunskaper:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_45.pdf

Specifikt är det §19 "Säkerhetskontroll" som vid körprovet innehåller momentet "lastsäkring".

Du har rätt i att när släpet är korrekt lastat, lasten korrekt surrad osv, så har själva körningen med släpvagn bakpå bilen ingenting med lastsäkring att göra. Då är förhoppningsvis det momentet avslutat redan. Möjligen med undantaget att du löpande under resan förväntas kontrollera att lasten förblir säkrad på ett korrekt sätt (ok, så du hade fel även på den punkten, men vi låter det passera).

Det viktiga du missar är att detta är irrelevant. Det spelar ingen roll om du behöver eller inte behöver kunskaper om lastsäkring när just du kör - för att få BEHÖRIGHETEN behöver du ha dessa kunskaper. Varför är det så svårt att förstå?

Mitt önskemål, vilket jag antar är vad du inledningsvis protesterade mot, är att dessa kunskaper som du enligt lag redan ska ha för behörighet BE, testas noggrannare vid körprov och kunskapsprov.

Du kan fortsätta att repetera påståendet att kunskapen inte behövs när man sitter bakom ratten. För det första är det fel enligt informationen ovan, för det andra får du inte ens sitta bakom ratten om du inte visat att du har kunskaperna. Om DITT förslag är att helt ta bort alla moment som har med lastsäkring att göra (?) så gissar jag att du har svårt att få stöd för det i någon instans öht.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.