713 087 läst · 11 027 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kollar efter nya bromsbelägg till bilen, måste man verkligen mäta skivorna? Eller kan man se det på ett annat sätt? https://autoking.se/reservdelar/bro...g/bil/volvo-v90-ii-kombi-235-2-0-d4-awd-190hk
Brukar stå stämplat på skivan med men du kan väl ringa en volvohandlare och fråga? Vill dom inte ge dig storleken så ta åtminstone artikelnumret och googla det.G gonaker skrev:
Du måste veta vilken storlek på bromsbelägg du behöver. Det kan du få fram genom att antingen ta loss ett bromsbelägg och mäta det eller mäta storleken på skivorna. V-parts har en bra guide hur du enkelt mäter skivorna och vilken storleks bromsbelägg du behöver.G gonaker skrev:
Man kan säkert få artikelnumret men min erfarenhet när jag talat med märkesverkstäder är dom ser inte ens i sitt program storleken på skivorna eller beläggen så dom kan bara ge dig art.nr. Då har jag vänner som jobbat där och skulle ha hjälpt mig om dom kunnat.RoTe skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Har för mig att det ska finnas mått ,och toleranser, i verkstadshandboken
Kolla Volvo Forum, jag rullar eller vad de heter
Bilprovningen har även uppgifterna men de är kanske inte så hjälpsamma
Kolla Volvo Forum, jag rullar eller vad de heter
Bilprovningen har även uppgifterna men de är kanske inte så hjälpsamma
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
C-däck har väl högre belastningsindex, de kanske är sladdrigare så en extra vikt högt upp gör bilen mer benängen att tappa greppet?
C däck är ju betydligt styvare. Men är det bredare däck än standard så kan det vara att dom får för mycket grepp och orsakar att bilen kan välta vid en kraftig sväng som tex en undanmanöver när tyngdpunkten har flyttats högre upp.
Upptäck en lite egenskap på min bil idag.
Har flera gånger åkt genom Stockholms tunnlar, Södra länken, Söderleden och Klaratunneln.
När man åker i de slår torkarna typ var 20e sekund, när jag kom ut och det inte regnade slutade de slå.
Har flera gånger åkt genom Stockholms tunnlar, Södra länken, Söderleden och Klaratunneln.
När man åker i de slår torkarna typ var 20e sekund, när jag kom ut och det inte regnade slutade de slå.