A
När krutröken här inne har lagt sig så skulle det vara roligt att veta vilket land ska anfalla Sverige och varför?

R
RoTe RoTe skrev:
Om du backar bandet lite så kan du läsa att jag är negativ till sveriges natointräde, alltså har det inget med våldtäkt av barn att göra din mupp.
Då ber jag om ursäkt. Men du verkade försvara de som gjort inlägg med ren Rysspropaganda, så det var lätt att missförstå.

Du anser också att Rysslands angrepp är totalt oförsvarbart?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
A Achren57 skrev:
När krutröken här inne har lagt sig så skulle det vara roligt att veta vilket land ska anfalla Sverige och varför?
Tror du verkligen att du kommer få djupare analys än "Putin dum!" av folket här? Jag ser inget annat än folk som läser Aftonbladet eller möjligen DN här och baserar deras analyser från detta.

Fairlane
L lop3r skrev:
Jovisst och alla som stridit mot ukraina i inbördeskriget sedan 2014 är ryssar eller? (eller ja NU är dom ju faktiskt det) du vet att de flesta som bor där är rysktalande och ser sig som ryssar va?
Väldigt stor andel är rysktalande ja, men alla ser sig verkligen inte som ryssar för det. Det är väldigt många rysktalande i Ukraina som är förtvivlade och undrar vad Ryssland håller på med. Det är ju till och med en hel del ryssar (dvs folk från Ryssland) som strider på Ukrainas sida.
L lop3r skrev:
vilket inte är så konstigt för dom har varit ryssar typ genom hela historien. Läs lite historia, tro inte blint på vad Washington säger, dom ljuger alltid för att främja sina positioner.
Tro inte på allt vad Moskva säger, de ljuger alltid för att främja sina positioner.
Man kan faktiskt ogillar USA och deras agerande i olika situationer utan att för den skull lovprisa Ryssland.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta vara nyttiga idioter för Putler ffs. För ni är antingen det eller rena rysstroll.
Jo sluta vara en blåögd svensk och jag betvivlar att Paul Johnsson är ett rysstroll?
Däremot har han nog betydligt mer fakta som försvarsminister och inser problematiken med JAS.

Stridsvagnar, missiler och artillerigranater som kriget ser ut och det här är nu ett "produktionskrig".
https://www.dn.se/varlden/ryssarna-plockar-fram-125-stridsvagnar-i-manaden/

P paralun skrev:
Jo sluta vara en blåögd svensk och jag betvivlar att Paul Johnsson är ett rysstroll?
Däremot har han nog betydligt mer fakta som försvarsminister och inser problematiken med JAS.

Stridsvagnar, missiler och artillerigranater som kriget ser ut och det här är nu ett "produktionskrig".
[länk]
Var riktat till andra i tråden. Självfallet finns det problem att lösa. Men försvarsministern själv har sagt att Gripen blir aktuellt om vi blir fullvärdiga natomedlammar so thats that.

Skulle vara sjukt bra för SAAB aktien så ni borde vara positiva

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]
haha 125 stridsvagnar i månaden ... hahaha det är ju fan inget.
De(Ryzzland) gör ju av med 125 i veckan!

Men du har rätt i att det är ett produktionskrig... och den som kan producera flest drönare vinner.
Vi räknar lite grovt med 2 drönare a 15tusen för varje stridsvagn a flera miljoner.
Kollar vi drönare mot artillerigranater så kostar en granat i slängarna 100-150tusen/st ( med krut& tändör )
Och man har extremt mycket bättre precision med en drönare än de flesta artillerigranater (vissa typ archer etc ej inkluderade)

Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
L lop3r skrev:
Nej jag menar att invasionen är framtvingad av USA för att försvaga Ryssland, och att det har misslyckats. genom att säga upp minsk avtalen och hota med stor offensiv mot lugansk och donetsk pressade man ryssland att gå in. man ville strida mor ryssland till den sista ukrainaren och det har man snart gjort.
Fy fan vad dumt, nyttig idiot. Det var bara Ryssland som gick över gränsen och det gjorde dom med en övertygelse att väst skulle reagera på samma sätt som när dom annekterade Krim.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fy fan vad dumt, nyttig idiot. Det var bara Ryssland som gick över gränsen och det gjorde dom med en övertygelse att bäst skulle reagera på samma sätt som när dom annekterade Krim.
Nyttig idiot eller rysstroll som sagt

• Haha
lop3r
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Ryssarna invaderar, vad ger dem rätt att skjuta på ukrainska civila? Då får de helt enkelt låta bli att invadera.
som jag skrev jag var inte där, men krigets lagar skall respekteras
man får inte gruppera i sjukhus eller skolor om man inte är beredd på att motståndaren skjuter tillbaka
bär du vapen är du kombattant, dvs plockar du upp ett vapen och lägger i barnvagnen är du ett legitimt mål
sjv.pers är skyddade i viss mån
och självklart så gömmer du dig inte /tar eldställning bakom civila.
du ser till att skydda civila så långt det är möjligt.

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
A
I ärlighetens namn tycker jag att denna tråden i sann byggahusanda helt har spårat ut.
Men det skulle vara en poäng att den fördes tillbaka från ukraina till NATO
Nato är långt äldre än kriget i ukraina
Vi kommer troligen heller att bli anfallna av ukraina så det börjar ju bli ett löjets skimmer i skuggan av vårt Natomedlemskap.
Det har heller inte framkommit att snarare raka motsatsen att ryssland har os som nästa mål.

Så i all uppriktighet vad tycker Ni om medlemskapet i Nato

Tyvärr ett mer eller mindre måste (försäkring) efter Puttins anfall på Ukraina, jag är ingen förespråkare för alliansen eller USA och i ett annat läge i öst vore det en helt annan sak.

Jag tycker att ett medlemsskap i Nato är skit. Det är näst intill ett landsförräderi att ansluta oss till Nato.

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
I ärlighetens namn tycker jag att denna tråden i sann byggahusanda helt har spårat ut.
Men det skulle vara en poäng att den fördes tillbaka från ukraina till NATO
Nato är långt äldre än kriget i ukraina
Vi kommer troligen heller att bli anfallna av ukraina så det börjar ju bli ett löjets skimmer i skuggan av vårt Natomedlemskap.
Det har heller inte framkommit att snarare raka motsatsen att ryssland har os som nästa mål.

Så i all uppriktighet vad tycker Ni om medlemskapet i Nato
Det är väl poängen. Kreml använde ukrainare mot Finland i vinterkriget. De använder tjetjener mot Ukraina efter att ha nedkämpat allt motstånd där för 20 år sedan. Det är ju Kremls modus operandi: ockupera och förslava, använd sedan befolkningen som kanonmat mot nästa land.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.