337 910 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det är nog inte omöjligt. Är kanske läge att kolla på batteri än en gång.pacman42 skrev:
Min solcellskalkyl håller bra efter två år, men batteri lyckas jag inte få ihop.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Vi har effekttaxa införd sedan 1 januari, Växjö och VEAB som distrbolag. 42 kr/kW, räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20.
Finns absolut ingenting om att det skulle påföras effekttaxa på inmatad el, vore inte heller särskilt logiskt eller vettigt. Vitsen med effekttaxan är ju att jämna ut effekttoppar på konsumtionssidan över dygnen och veckorna.
Finns absolut ingenting om att det skulle påföras effekttaxa på inmatad el, vore inte heller särskilt logiskt eller vettigt. Vitsen med effekttaxan är ju att jämna ut effekttoppar på konsumtionssidan över dygnen och veckorna.
Nu har jag samtalat med en av cheferna på nätbolaget, och jag förstår inte varför han skulle ge felaktig information.H Harald Blåtumme skrev:Vi har effekttaxa införd sedan 1 januari, Växjö och VEAB som distrbolag. 42 kr/kW, räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20.
Effekttopparna på konsumtionssidan är ett lika stort problem när effektrikningen är omvänd. Ingen skillnad där.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Det låter som att den "chef" du talat med pratar i nattmössan. Den prismodell du diskuterar finns inte, och ska inte finnas eftersom den saknar logisk/rationell underbyggnad.
I de lokala näten, typ villaområden, där också solceller existerar blir problemet detsamma oavsett effektriktning.H Harald Blåtumme skrev:
Det är omöjligt att förklara grundläggande elkraftsteori på BH, så det släpper vi. Du får leva vidare med din okunskap.
Du kan läsa hos EI:H Harald Blåtumme skrev:
Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid.
Man kan räkna med kort och lång sikt, och få helt olika resultat. Mäklare menar att en villa med solceller installerade är 200' upp. Så då är jag ju hemma från dag ett. All intäkt från solel blir då vinst.Nissens skrev:
Jag värderade mitt för jag avsåg att byta bank. Värderaren (en mäklare) lade på 200k direkt.lilytwig skrev: