pacman42 pacman42 skrev:
Nja, från nu till oktober så kommer de lägsta dygnspriserna att vara runt kl 13 på dagarna, inte alla dagar men de flesta dagarna.
Det är nog inte omöjligt. Är kanske läge att kolla på batteri än en gång.
Min solcellskalkyl håller bra efter två år, men batteri lyckas jag inte få ihop.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi har effekttaxa införd sedan 1 januari, Växjö och VEAB som distrbolag. 42 kr/kW, räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20.

Finns absolut ingenting om att det skulle påföras effekttaxa på inmatad el, vore inte heller särskilt logiskt eller vettigt. Vitsen med effekttaxan är ju att jämna ut effekttoppar på konsumtionssidan över dygnen och veckorna.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har effekttaxa införd sedan 1 januari, Växjö och VEAB som distrbolag. 42 kr/kW, räknat som medelvärde av de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20.

Finns absolut ingenting om att det skulle påföras effekttaxa på inmatad el, vore inte heller särskilt logiskt eller vettigt. Vitsen med effekttaxan är ju att jämna ut effekttoppar på konsumtionssidan över dygnen och veckorna.
Nu har jag samtalat med en av cheferna på nätbolaget, och jag förstår inte varför han skulle ge felaktig information.
Effekttopparna på konsumtionssidan är ett lika stort problem när effektrikningen är omvänd. Ingen skillnad där.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det låter som att den "chef" du talat med pratar i nattmössan. Den prismodell du diskuterar finns inte, och ska inte finnas eftersom den saknar logisk/rationell underbyggnad.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vitsen med effekttaxan är ju att jämna ut effekttoppar på konsumtionssidan över dygnen och veckorna.
Vitsen med effekttaxan är ju snarare att jämna ut effekttoppar oberoende av effektriktning

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det låter som att den "chef" du talat med pratar i nattmössan. Den prismodell du diskuterar finns inte, och ska inte finnas eftersom den saknar logisk/rationell underbyggnad.
I de lokala näten, typ villaområden, där också solceller existerar blir problemet detsamma oavsett effektriktning.
Det är omöjligt att förklara grundläggande elkraftsteori på BH, så det släpper vi. Du får leva vidare med din okunskap.

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Effekttopparna på konsumtionssidan är ett lika stort problem när effektrikningen är omvänd. Ingen skillnad där.
Kan man mata in effekt som ingen använder?

K
Varför finns det ingen info om effektavgifter på solel att hitta någonstans om det skall införas? Inte ens EI nämner något om detta. Kanske söker jag på fel sätt?

D Dilato skrev:
Kan man mata in effekt som ingen använder?
Om uttaget sjunker mot noll så stiger spänningen. När spänningen går över den nivå som vx är inställd på så stänger den av. Vilken spänning som gäller hos dig bör stå i ditt slutbesked.

H Harald Blåtumme skrev:
Effektavgift/tariff gäller köpt el, inte såld el.
Du kan läsa hos EI:
Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Är ju kalas med paneler i öst och väst som producerar när priset är högst
Elpriset är ju inte högt längre…

Och även om de producerar så tar det många år innan de går med vinst… lägger man pengarna på börsen så går man med vinst nästan direkt…

K
Nissens Nissens skrev:

Och även om de producerar så tar det många år innan de går med vinst… lägger man pengarna på börsen så går man med vinst nästan direkt…
Och avkastningen går till elräkningen....

Nissens
K Klacken skrev:
Och avkastningen går till elräkningen....
Det gör den väl först när man fått tillbaka investeringen… innan dess har man ingen avkastning…

Nissens Nissens skrev:

Man kan räkna med kort och lång sikt, och få helt olika resultat. Mäklare menar att en villa med solceller installerade är 200' upp. Så då är jag ju hemma från dag ett. All intäkt från solel blir då vinst.

K
lilytwig lilytwig skrev:
Man kan räkna med kort och lång sikt, och få helt olika resultat. Mäklare menar att en villa med solceller installerade är 200' upp. Så då är jag ju hemma från dag ett. All intäkt från solel blir då vinst.
Jag värderade mitt för jag avsåg att byta bank. Värderaren (en mäklare) lade på 200k direkt.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.