712 204 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.
Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.
Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.
Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.
Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
275kr styck original.Tokslut skrev:
Då provar jag nog tredjeparts för 199kr/4st 🙄
Frågade också efter en ny bakfälg då bilen kom med tre framfälgar och en bakfälg, 12200kr.
Får nog bli en från tyskland för halva priset om inte bilfirman löser det.
En del av er kommer säkert ihåg att sonen min blev stoppad i sin epa. Flygande besiktning där bla. skadad bromsslang och nummerskylt som låg i framrutan noterades ihop med en hoper andra brister enligt länsman längs vägen.
Bromsslang byttes, regskylten monterades och spolarvätska fylldes och ny besiktning bokades.
Jag är nog lika glad som sonen.
Och då den gick igenom idag kan inte mitt tidigare resonemang varit alltför oansvarigt tänker jag. 😇
Bromsslang byttes, regskylten monterades och spolarvätska fylldes och ny besiktning bokades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är nog lika glad som sonen.
Och då den gick igenom idag kan inte mitt tidigare resonemang varit alltför oansvarigt tänker jag. 😇
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Isakare skrev:I ämnet Test vs Verkligheten som vi pratade om i xenonlampstråden, så publicerade Vi Bilägare en intressant sammanställning idag.
Euro Ncap krocktester vs Krockar i verkligheten (Folksam)
Vi som sitter i transportbilar sitter säkert även fast de oftast fick dåliga betyg i Euro Ncap, de flesta pickuper och skåpbilar får en 5a i betyg hos Folksam, även små skåpbilar som Caddy och Berlingo.
Tex fick Trafic/Primastar/Vivaro 2 i krockbetyg, i verkligheten en 5a.
Omvänt finns oxå, men då gäller det mest småbilar, Opel Corsa 07-14 fick en 5a i Euro Ncap, men är enligt Folksam bland det sämsta man kan krocka med och får där en 1a.
Annat udda är att en riktigt gammal bil kan vara bra, tex Honda CR-V 98-06 får en 5a i verkligheten. Då tänker man, jag sitter väl säkrare i en Audi A3 -20 ?? Nä, den är klart sämre än den gamla Hondan och är bara medel.
5. är 40% bättre än medelbilen, 4. 20%, 3. medel, 2. 20% sämre 1. 40% sämre.
Man ska inte titta på antalet stjärnor i Euro Ncap - De är helt värdelösa för att jämföra krocksäkerhet eftersom man bara får tre stjärnor om har världens krocksäkraste bil, men saknar t ex dödavinkelvarnare och fotgängarvänlig motorhuv. Därför kan en bil med få stjärnor vara säkrare att sitta i vid en krock än en bil med 5 stjärnor.
För tjugo år sen var stjärnorna relevanta, men nu beror dom på så mycket annat än ren krocksäkerhet.
I stället måste detaljstudera testet och titta just på procentsiffrorna för krocksäkerhet.
Det tråkiga svaret är väl att det riktiga svaret kommer med tiden, när man kan samla in riktig olycksstatistik, då är det väl oftast försent, bilmodellen finns inte längre.useless skrev:Man ska inte titta på antalet stjärnor i Euro Ncap - De är helt värdelösa för att jämföra krocksäkerhet eftersom man bara får tre stjärnor om har världens krocksäkraste bil, men saknar t ex dödavinkelvarnare och fotgängarvänlig motorhuv. Därför kan en bil med få stjärnor vara säkrare att sitta i vid en krock än en bil med 5 stjärnor.
För tjugo år sen var stjärnorna relevanta, men nu beror dom på så mycket annat än ren krocksäkerhet.
I stället måste detaljstudera testet och titta just på procentsiffrorna för krocksäkerhet.
Mest nöjd med ljuset var jag med 4 st Big Kick, de hade ju H3 lampa som fanns i "Rally utförande" på 160 watt =) Till det 80/130 H4 och 100w H1 i helljusen och grövre kablar. Bilen hade som tur var 160A generator och stort batteri, åkte hem från Värmland och Svenska Rallyt en natt med ljuset på långa sträckor utan problem.MathiasS skrev:
Bosch hade väldigt trevlig ljusbild.
Fantastiskt.DennisCA skrev:Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.
Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.
Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.
[bild] [bild][bild] [bild]
Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Hur gjorde du denna? Är själv i ”behov” snart då jag enbart har någon enstaka sida kvar i originalhäftet och ny går ej att köpa (SAAB 9-3 2011).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Finns risk att nästa ägare inte bryr sig om serviceboken. Kanske gör om den till epatraktor?DennisCA skrev:Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.
Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.
Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.
Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Du får ha "fri prövning" av köpare när du säljer. Endast entusiaster göre sig besvär.