12 184 läst · 36 svar
12k läst
36 svar
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Kan de vara så att han inte meddelade att sakerna skulle slängas?Larsa skrev:
I praktiken känns det som att det borde vara ok.A Alicero skrev:
Även om du teoretiskt inte "får" flytta odm - så har dom allt kvar så kan du ju ge tillbaka dom om det skulle gå så långt som till rätten.
Och skall du "skätsam hyresvärd" stå mot "skuldtyngda/icke skätsamma fd hyresgäster" - så känns det ju som att du ligger på plus: Och at bara ha flyttat sakerna till ett magasin bör ju inte resultera i ngt....dom kan ju få sina grejjer...
Varför skrev du då att du haft krångliga hyresgäster under en lång tid i första meddelandet? Menar du att sanningen är en helt annan?A Alicero skrev:Jag har tyvärr inte varit inblandad i detta förrän för en månad sen. Då den andra fastighetsägaren skött fastigheten och hyresgästerna men tydligen inte rett ut det så bra. 😵💫
Då tänker jag alltså rätt att hyreslägenheten är övergiven och kan återta den. Trots att hyresgästerna menar på att de kan komma dit och hämta av sina saker när det behagar dom. Och att lägenheten är ”deras” så länge de har saker kvar där och inte sagt upp kontraktet. Hyran är inte betald på länge, de har flyttat och tagit sina personliga ägodelar. Kvar finns några möbler, trasiga saker och mest skräp.
TS har väl haft krångliga hyresgäster under en lång tid, TS har bara inte vetat om krånglet eftersom den andra fastighetsägaren haft hand om det.Nissens skrev:
Menar du att hyresgästerna inte har varit krångliga bara för att TS inte vetat om det?
Man kan ju fundera över kommunikationen mellan fastighetsägarna om man under en lång tid inte får reda på sådant, men det finns väl inget som säger att samtliga ägare måste veta om allt som händer?
Ok, jag tolkade det som att det var en tidigare fastighetsägare som hade haft problemet. Men ts menar en annan delägare tydligen.tveksamt skrev:TS har väl haft krångliga hyresgäster under en lång tid, TS har bara inte vetat om krånglet eftersom den andra fastighetsägaren haft hand om det.
Menar du att hyresgästerna inte har varit krångliga bara för att TS inte vetat om det?
Man kan ju fundera över kommunikationen mellan fastighetsägarna om man under en lång tid inte får reda på sådant, men det finns väl inget som säger att samtliga ägare måste veta om allt som händer?
Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
Nej en korrekt uppsägning är alltid väldigt väsentlig. Att säga upp per sms, kanske kan anses OK. Men tveksamt.A Alicero skrev:
Du bör koppla in kronofogden.
Risken här är att hyresgästen stämmer dig på en fantasisumma, som visserligen aldrig kommer att hålla i rätten. Men du drar på dig advokatkostnader, som hyresgästen inte kommer att ha råd att betala när han/hon förlorar stämmningen. Då blir det billigare att förlikas med ett skadestånd på ex. 50 000.
Just det hände i en bostadsrättförening där en kollega satt i styrelsen. Det gällde ett källarförråd som var uthyrt till en utomstående. När ingen hyra hade kommit in på 6 månader rensade föreningen ut lite skräp. Det var verkligen skräp. Och blev genast stämda på typ 150 000. Deras advokat rekommenderade förlikning på 10 000.
Rolig anekdot om egenmäktigt förfarande:
Jag och ett gäng klasskamrater på universitet (vi pluggade till "civilingentinggörer" ) hade varit på krogen och skulle hem. Några får sina jackor lite tidigare och går ut. Jag behövde slå en drill så då jag kommer ut var kamraterna redan borta.
Då detta var vid juletid noterade de att julgransbelysingen på julgranen som stod uppe på ett lågt tak tvärsöver, inte fungerade.
Eftersom de var glada i hågen kommer någon på den fina idén
"Vi är ju snart ingenjörer så nog borde vi väl kunna fixa en julgransbelysning...."
Sagt och gjort ... de plockar ned hela julgranen men inser att
"hmmm vi har ingen el , bäst vi går bort till torget och den stora julgranen där!"
Då de väl kommer till stora julgranen på torget med den lilla och ska se om de kan koppla in den lilla på elen till den stora, tja då kommer farbror blå!
"Jaha vad håller ni på med då??"
"Fixar julgransbelysningen till den här julgranen som stod upp på taket till XXX för den var trasig!"
ca 7-10 pers fick egenmäktigt förfarande på det.
dagsböter som inte var många kronor ... men vafaaan 🤣
En god gärning förblir sällan ostraffad
Håller helt med @hempularen Korrekt uppsägning samt inblandning av fogden är nästan ett måste
Jag och ett gäng klasskamrater på universitet (vi pluggade till "civilingentinggörer" ) hade varit på krogen och skulle hem. Några får sina jackor lite tidigare och går ut. Jag behövde slå en drill så då jag kommer ut var kamraterna redan borta.
Då detta var vid juletid noterade de att julgransbelysingen på julgranen som stod uppe på ett lågt tak tvärsöver, inte fungerade.
Eftersom de var glada i hågen kommer någon på den fina idén
"Vi är ju snart ingenjörer så nog borde vi väl kunna fixa en julgransbelysning...."
Sagt och gjort ... de plockar ned hela julgranen men inser att
"hmmm vi har ingen el , bäst vi går bort till torget och den stora julgranen där!"
Då de väl kommer till stora julgranen på torget med den lilla och ska se om de kan koppla in den lilla på elen till den stora, tja då kommer farbror blå!
"Jaha vad håller ni på med då??"
"Fixar julgransbelysningen till den här julgranen som stod upp på taket till XXX för den var trasig!"
ca 7-10 pers fick egenmäktigt förfarande på det.
dagsböter som inte var många kronor ... men vafaaan 🤣
En god gärning förblir sällan ostraffad
Håller helt med @hempularen Korrekt uppsägning samt inblandning av fogden är nästan ett måste
Ja, en delägare har haft hand om det. Jag har pratat med deras tidigare hyresvärd. Och han har haft lika mycket problem med den. Avhyst och stämt dom i en hyrestvist om obetalda hyror.Nissens skrev:
Prata med KF! De var de som sa tre månader till mig.A Alicero skrev:
Samt enl dessa jurister är det också 3 månader
https://www.familjensjurist.se/frag...-maste-en-hyresvard-spara-kvarlamnad-egendom/
Så ... i 3 månader behöver du förvara prylarna.
Du får dock ta skälig hyra för förvaringen
Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
Jag googlade lite om övergiven hyresrätt. Det verkar vara en bedömningsfråga.
Men om hyresgästen slutar betala hyra, lämnar tillbaka nycklarna, flyttat ut ALLT bohag och sagt upp ev. abbonemang som är kopplade till hyresrätten. Så kan man tydligen som hyrevärd vara relativt säker på att man kan "ta tillbaka" lägenheten. Sedan är det inte säkert att alla kriterierna måste vara uppfyllda. Men i det aktuella fallet låter det som en del lösöre finns kvar. Då skulle jag inte våga se hyresrätten som övergiven, utan rådgivning från advokat.
Men om hyresgästen slutar betala hyra, lämnar tillbaka nycklarna, flyttat ut ALLT bohag och sagt upp ev. abbonemang som är kopplade till hyresrätten. Så kan man tydligen som hyrevärd vara relativt säker på att man kan "ta tillbaka" lägenheten. Sedan är det inte säkert att alla kriterierna måste vara uppfyllda. Men i det aktuella fallet låter det som en del lösöre finns kvar. Då skulle jag inte våga se hyresrätten som övergiven, utan rådgivning från advokat.
Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
En anekdot på ämnet. För en väldig massa år sedan var min morfar ordförande i fastighetsägarföreningen i en större svensk stad. En av deras medlemmar fick nedslag på brandskyddskontroll, för det fanns skräp i gångarna mellan vindsförråden. Medlemmen hade via lappar informerat hyresgästerna, och efter 3 veckor röjt och slängt allt som stod utanför folks vindsförråd. En f.d hyresgäst polisanmälde för egenmäktigt förfarande (tror jag rubriceringen var). Min morfar pratade med den ansvarige utredaren hos polisen. Och frågade "hur skulle han ha agerat då". Polisen "han borde ha lämnat in allt som hittegods till polisen".
Varvid fastighetsägarföreningen arrangerade en karavan av lastbilar som åkte till medlemsfastigheter och röjde av vindar och källare. Och levererade till polisen. Direkt efter första lasset ringde en skärrad polischef och meddelade att förundersökningen om egenmäktigt förfarande var nedlagd, och snälla "sluta, skicka inte fler lastbilar".
Varvid fastighetsägarföreningen arrangerade en karavan av lastbilar som åkte till medlemsfastigheter och röjde av vindar och källare. Och levererade till polisen. Direkt efter första lasset ringde en skärrad polischef och meddelade att förundersökningen om egenmäktigt förfarande var nedlagd, och snälla "sluta, skicka inte fler lastbilar".
Redigerat: