714 312 lĂ€st · 11 039 svar
714k lÀst
11,0k svar
Allt om bilen
Verktygstokig
· E
· 14 181 inlĂ€gg
Nej olja fanns ju i med det blev en rejÀl pöl under bilen nÀr det vÀl började Det slutade alltsÄ inte. Om det Àr nÄgon packning, o ring eller vad man nu anvÀnder pÄ den vÀxellÄdan har jag faktiskt ingen aning om. Men allt pissa ut och lÄdan gick i kras Men den höll ju iallafall i 25 mil, sÄ en halv arbetsdag.Fotografen skrev:
För mig gÄr det snabbare att sköta service och de flesta reparationer hemma jÀmfört med transporterna till och frÄn nÀrmsta verkstad. Vinsterna i ekonomi och kvalité samt full koll pÄ utfört arbete Àr extra bonus.
Köper man begagnade bilar sÄ har det ju oftast varit olika Àgare som har lÀmnat bilen ett antal ggr. Första Ären vid garantier Àr det sjÀlvklart. Och sÄklart om man inte kan skruva.T TommyC skrev:
Jag lÀmnade in en chrysler för att byta alla bromsrör en gÄng för jag var lat.
Fick tillbaka bilen med förstörda hjulmuttar sÄ fick borra av 5 st. Verkstaden menade att han inte gjort nÄgot fel.
Om jag lÀmnar ifrÄn idag Àr det pga tidsbrist och dÄ Àr det en slÀkting som fÄr skruva som vet att han fÄr ordentligt med skit om han slarvar
Hade jag inte haft garanti och leasat elbilen sÄ hade jag bytt krÀngningshÀmmaren sjÀlv.
Vad sÀger ni om det hÀr dÄ? https://road-safety-charter.ec.euro...ed-assistance-isa-set-become-mandatory-across
Börjar snart bli lÀge att köpa pÄ sig ett gÀng Àldre bilar som man kan hÄlla rullande ett tag....
Börjar snart bli lÀge att köpa pÄ sig ett gÀng Àldre bilar som man kan hÄlla rullande ett tag....
hsd
Medlem
· Kalmar lĂ€n, Ăstra Götaland
· 6 357 inlĂ€gg
hsd
Medlem
- Kalmar lĂ€n, Ăstra Götaland
- 6 357 inlÀgg
Den bilden visar problematiken med ledljus, en jÀkla massa framför bilen men lÄg ljusstyrka, i förhÄllande till nÀromrÄdet, en bit bortanför
Jag vill ha mera ljus lÀngre fram utan dagsljus direkt framför bilen
Jag vill ha mera ljus lÀngre fram utan dagsljus direkt framför bilen
Har hÄllit pÄ ett bra tag nu med bagagets botten i saaben, det Àr ett ganska lÄngsamt och otrevligt arbete, man fÄr luta sig lÄngt fram och det Àr svÄrt att slippa Ät. Ryggen ogillar detta, det kÀnns lÀngst nere dÄ man gör sÄnthÀr.
-Slipat med vinkelslip och stÄlborste
-Hackat bort rester med spackel och multitool
-Sprejat tjÀrlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.
-Torkat med aceton
-Applicerat rostomvandlare
VÀnster sida av botten Àr nÀstan helt skonad frÄn rost, höger sida dÀr det lÀckt mycket mera Àr den mest utsatta.Det blir förmodligen nÄgra varv till med stÄlborsten. Jag Àr osÀker om jag borde verkligen fÄ bort all originalfÀrg eller om det gÄr att lÀgga epoxigrund över den gamla fÀrgen som det Àr.
-Slipat med vinkelslip och stÄlborste
-Hackat bort rester med spackel och multitool
-Sprejat tjÀrlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.
-Torkat med aceton
-Applicerat rostomvandlare
VÀnster sida av botten Àr nÀstan helt skonad frÄn rost, höger sida dÀr det lÀckt mycket mera Àr den mest utsatta.Det blir förmodligen nÄgra varv till med stÄlborsten. Jag Àr osÀker om jag borde verkligen fÄ bort all originalfÀrg eller om det gÄr att lÀgga epoxigrund över den gamla fÀrgen som det Àr.
Vill du lÄna min utrustning och sandblÀstra?DennisCA skrev:Har hÄllit pÄ ett bra tag nu med bagagets botten i saaben, det Àr ett ganska lÄngsamt och otrevligt arbete, man fÄr luta sig lÄngt fram och det Àr svÄrt att slippa Ät. Ryggen ogillar detta, det kÀnns lÀngst nere dÄ man gör sÄnthÀr.
-Slipat med vinkelslip och stÄlborste
-Hackat bort rester med spackel och multitool
-Sprejat tjÀrlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.
-Torkat med aceton
-Applicerat rostomvandlare
[bild]
[bild]
[bild]
VÀnster sida av botten Àr nÀstan helt skonad frÄn rost, höger sida dÀr det lÀckt mycket mera Àr den mest utsatta.Det blir förmodligen nÄgra varv till med stÄlborsten. Jag Àr osÀker om jag borde verkligen fÄ bort all originalfÀrg eller om det gÄr att lÀgga epoxigrund över den gamla fÀrgen som det Àr.
Du har ju en del hjÀlp att fÄ för allt vad du har hjÀlpt mig med internethandel genom Ären.
Jag har alltid lÀmnat kvar originalfÀrgen dÀr det inte har rostat. Mattar med slippapper och avfettar med silikontvÀtt. Hagmans Primer CA fÀster vÀldigt bra och lÀggs i minst tvÄ tjocka skikt. Jag har inte provat epoxi av nÄgot annat fabrikat. Det Àr för mycket arbete för att chansa med nÄgon billig epoxi.
Jag har egen blÀstertank nuförtiden faktiskt sÄ det Àr OK. Men det smutsar sÄ mycket sÄ jag har inte varit sÄ pigg pÄ att blÀstra, speciellt pÄ insidan av bilen. Mest punktblÀstring isÄfall pÄ sjÀlva rosten.H heimlaga skrev: