JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det du illustrerar ovan är ju nyckeln här, vilket avtal skulle automatiskt väljas när man bara sätter i sladden och kör? Ska man behöva ha ett separat för varje leverantör som man sätter upp i förväg? Vilket betalkort ska användas och vem är ansvarig för att hålla de kortuppgifterna?
Jag tror detta är problemet. Alla som sätter upp laddare har en kalkyl som baseras på någon typ av avtal för att få ett vettigt pris för att knyta kunden till sig. Man vill inte konkurrera med varandra endast med priset per kWh likt mackarna gör idag. Tyvärr kommer man nog behöva ge vika snart och anamma den modellen
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rätt lugnt i Upplands-Väsby nu,

[bild]

Men dessvärre någon som har svårt att förstå hur man ska stå 🫣🤭
[bild]
Hur står man rätt då?
 
richardtenggren
G Ganescha skrev:
Hur står man rätt då?
Kör in så man inte står mitt på parkeringen 🤭
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kör in så man inte står mitt på parkeringen 🤭
Okej, jag tyckte inte det såg ut som han gjorde det men absolut, det är ju dumt 😉
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressanta siffror. Ganska små ändå, men inte obetydliga.

Nu vet jag inte vad @Greger_08 kör för bil, men räknar jag baklänges på min egen ID4 så skulle den dra 1,5–1,6 kWh/mil om man körde som körcykeln. 1,7 kWh/mil inklusive laddförluster enligt länken. Nu kör jag inte så, och flertalet andra gör det nog inte heller, men en faktisk förbrukning på över 60 % mer än jämförelsetalet (eller nästan 50 % mer än det plus antagen laddförlust) är ändå anmärkningsvärt.

Edit: räknefel
ID4 också.
 
Visst har jag upplevt att det är relativt gott om laddare men jag hade inte trott att det var så här bra! Klipp från LinkedIn
 
  • Karta över Sverige som visar täckningen av publika laddpunkter för elbilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över Sverige med omfattande nätverk av svartmarkerade laddstationer för elbilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Och det är ändå 150kW, som får ses gott nog. Många bilar tar ju bara 80kW ändå
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Man ska nog läsa det som att laddstationen ska ha minst 150 kW, inte varje enskild laddstolpe. Därtill är driftkravet bara tre timmars kontinuerlig drift, så det går att få stöd för en station med batteribackup där elnätet i sig inte ger möjlighet till tillräckligt stort momentant strömuttag. Smart.

Sen är det lite häpnadsväckande att det utöver Norrland och Värmland/Dalarna inte bara ges stöd till sporadiskt högbelastade skogsvägar i Småland (hej E22!), utan även på Södertörn ute i Nynäshamn. Det hade man ju trott att kommersiella krafter kunde klara själva, även om det är en avkrok med behov av främst destinationsladdning.

Lista över upphandlade laddstationer 2024:
https://alltomelbil.se/lista-29-nya-platser-kommer-fa-snabbladdare-med-stod-av-trafikverket/
 
G Ganescha skrev:
Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna.
Jag var i Vemdalen och upplevde inte samma problem, tvärtom behövde jag inte stå i kö alls. Hur långa upplevde du att köerna var, och när och var var det?
G Ganescha skrev:
Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund.
Ja, det är lämpligt. Att ladda säg 10–80 % tar ofta 20–30 minuter. Så en normal laddstolpe kan betjäna 2–3 bilar i timmen om man tänker att alla är ute och långkör och behöver ladda mycket.
G Ganescha skrev:
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester?
Säkerligen. Det hjälper att planera för att inte behöva ladda på samma plats som alla andra samtidigt. Ofta är det lösbart för vissa av oss, vilket minskar trycket.
G Ganescha skrev:
Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Då kanske det här med elbil inte är något för dig än om du ofta kör långt samtidigt och på samma vägar som alla andra. I synnerhet om det är vägar med periodvis extra hög belastning, som de till fjällen eller Öland exempelvis.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
G Ganescha skrev:
Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Du åkte förbi med ”vanlig” bil och noterade köerna? Får man fråga var dessa köer var någonstans? Körde själv upp i söndags och kör ner mot Stockholm imorgon, är inte i Sälen men en bra bit norr om Mora. Följde situationen väldigt noga i ChargeFinder under söndagen och runt lunchtid var det högt tryck på många laddare, men fullt var det väldigt sällan.

Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden. Är det högt tryck på laddarna är man en idiot om man inte går ut och flyttar bilen när laddningen är klar, men annars sitter man kvar och äter tills man är klar och låter bilen stå kvar även om den har laddat klart.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du åkte förbi med ”vanlig” bil och noterade köerna? Får man fråga var dessa köer var någonstans? Körde själv upp i söndags och kör ner mot Stockholm imorgon, är inte i Sälen men en bra bit norr om Mora. Följde situationen väldigt noga i ChargeFinder under söndagen och runt lunchtid var det högt tryck på många laddare, men fullt var det väldigt sällan.

Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden. Är det högt tryck på laddarna är man en idiot om man inte går ut och flyttar bilen när laddningen är klar, men annars sitter man kvar och äter tills man är klar och låter bilen stå kvar även om den har laddat klart.
Tesla har ju straffavgift om man inte flyttar bilen efter 5min, är detta något övriga också tillämpar ?

Själv har jag haft problem att bilen laddar för fort, är precis jag hinner dra i mig en meny på ett valfritt hamburgerhak och då äter jag snabbt.

När jag åkte fredagen inför sportlovet och laddade i Hudiksvall fanns 3-4 laddare fria vid kl 18 vilket borde vara en första anhalt att ladda för många då det är ca 3h och 30mil från Stockholm. Kön på MAX var ett betydligt större problem
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Tesla har ju straffavgift om man inte flyttar bilen efter 5min, är detta något övriga också tillämpar ?
Inte så uppstyrt som Tesla har (av de jag har laddat hos), men vissa har en rörlig minutavgift + vanliga taxan, så då har man ett incitament att flytta på sig.
 
G Ganescha skrev:
Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
En bensindriven bil är det självklara valet för dig 👍 Jag minns inte ens när jag senast behövde vänta på plats vid pumpen. 😁
 
T TommyC skrev:
En bensindriven bil är det självklara valet för dig 👍 Jag minns inte ens när jag senast behövde vänta på plats vid pumpen. 😁
Besöker bara offentliga laddare vid ett par tillfällen per år, i övrigt börjar jag alltid dagen med ”full tank”.

Otroligt skönt att slippa åka förbi macken med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.