711 375 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 353 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 353 inlägg
När jag tog körkortet var det krav på att man skulle kunna byta lampor själv , och på macken fanns en massa olika lampor att köpa till en rimlig penningF frasen_36 skrev:
Den tiden är förbi, nu finns olika korvar och smörgåsar i stället
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det finns en massa lampor idag också även om det är hopplöst invecklat att byta. Man märker vid mörkerkörning att alla inte lär vara helt OK. Några bländar värre än vanligt helljus med sitt halvljus.
Lyser man tillbaka har de en led-ramp starkare än solen.
Det var nog inte så bra förr heller när alla åkte omkring med svagt lysande glödlampor. Man skaffade kanske "rallyknickers" med 55 eller värre 100 watt halogen och när man fick möte och slog om till sitt svaga halvljus såg man ingenting. Det var i alla fall enkelt att byta lampor då.
Lyser man tillbaka har de en led-ramp starkare än solen.
Det var nog inte så bra förr heller när alla åkte omkring med svagt lysande glödlampor. Man skaffade kanske "rallyknickers" med 55 eller värre 100 watt halogen och när man fick möte och slog om till sitt svaga halvljus såg man ingenting. Det var i alla fall enkelt att byta lampor då.
Det är väl utvecklingskostnader som är dyrast idag för det mesta. Samt hur mycket man kan sälja något för. En stor del av att reservdelar blivit så dyrt till nyare bilar tror jag beror på att det inte är så många ägare som blir drabbade direkt. Stor del av nybilsförsäljningen är ju leasingbilar och dom flesta andra som inte är det har någon form av försäkring som betalar.useless skrev:
Försäkringsbolagen verkar ju gå med på nästan vilka priser som helst så länge det är en märkesverkstad med originaldelar
Ok, kan vi inte parkera denna tråkiga diskussion om tråkiga halvljusbyten nu och prata om något roligare.
När jag åkte hem från Sälen igår saknade jag extraljus på bilen. Det har jag saknat i flera år nu och jag förbannar mig själv varje gång jag åker långt på vintern.
Senast jag hade extraljus var det tre st NBB 225 med 75W xenon. Otroligt bra ljus. 700m långt och extremt brett.
Nu är det ju LED som gäller, men jag tycker inte det är tydligt vilken modell som är marknadsledande längre? NBB225 var ett enkelt val då, det fanns ingen konkurrens till den lampan.
Någon ramp är inte aktuellt då jag inte tycker det passar i fronten på bilen och den hamnar dessutom för lågt för att fungera bra när den monteras vid regskylten - dessutom lyser ramperna i rimlig storlek för lite (och oftast för smalt).
När jag åkte hem från Sälen igår saknade jag extraljus på bilen. Det har jag saknat i flera år nu och jag förbannar mig själv varje gång jag åker långt på vintern.
Senast jag hade extraljus var det tre st NBB 225 med 75W xenon. Otroligt bra ljus. 700m långt och extremt brett.
Nu är det ju LED som gäller, men jag tycker inte det är tydligt vilken modell som är marknadsledande längre? NBB225 var ett enkelt val då, det fanns ingen konkurrens till den lampan.
Någon ramp är inte aktuellt då jag inte tycker det passar i fronten på bilen och den hamnar dessutom för lågt för att fungera bra när den monteras vid regskylten - dessutom lyser ramperna i rimlig storlek för lite (och oftast för smalt).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Handbok eller youtube?
Vad använder ni när ni mekar?
Jag köpte en Haynes till min V70 och blev väldigt besviken. De har varit väldigt bra när det handlar om bilar från 60-talet (som man körde i förr). Tydliga bilder och steg för steg demontering. Den nya boken (V70) var för det första inte inbunden utan som en stor och sladdrig pocketbok. Bilderna är otydliga svartvita och det är inget flöde utan man får bläddra fram och tillbaka efter hänvisningar till andra kapitel. Ganska oanvändbar bok för dyra pengar.
Jag tycker youtube oftast är mycket mer förklarande, utom då allt är på ryska.
Jag tittar på flera filmer, om det finns, på samma reparation. Ofta jobbar de lite olika och man "plockar russinen ur kakan".
Det mesta, som inte kräver specialinstrument, går att fixa. Om man bara har någonstans att hålla till. Sist blev det utomhus i mörker och duggregn...
Vad använder ni när ni mekar?
Jag köpte en Haynes till min V70 och blev väldigt besviken. De har varit väldigt bra när det handlar om bilar från 60-talet (som man körde i förr). Tydliga bilder och steg för steg demontering. Den nya boken (V70) var för det första inte inbunden utan som en stor och sladdrig pocketbok. Bilderna är otydliga svartvita och det är inget flöde utan man får bläddra fram och tillbaka efter hänvisningar till andra kapitel. Ganska oanvändbar bok för dyra pengar.
Jag tycker youtube oftast är mycket mer förklarande, utom då allt är på ryska.
Jag tittar på flera filmer, om det finns, på samma reparation. Ofta jobbar de lite olika och man "plockar russinen ur kakan".
Det mesta, som inte kräver specialinstrument, går att fixa. Om man bara har någonstans att hålla till. Sist blev det utomhus i mörker och duggregn...
Jo, 3e parts tillverkarna kommer nog lösa det. Värre är som vanligt att det blir dåligt med delar till mindre populära bilar, eller till de där sakerna sällan går sönder.MathiasS skrev:Ingen kan ju påstå att det är bra att det kostar 15000kr att byta "glödlampa", så långt kan vi ju vara överens.
Frågan är dock vad verkligheten kommer vara för bilägaren? De första 12-15 åren finns det försäkringar som tar hand om denna kostnad. Nästföljande 15 år kommer inte det funka längre eftersom maskinskadedelen av försäkringen inte gäller längre. För en Volvo kommer det då sannolikt finnas lyktor från tredjepartare precis som för många andra typer av reservdelar alternativt så köper man en begagnad del.
För den som vill hålla liv i en äldre bil kommer det antagligen gå alldeles utmärkt men man kanske får jobba lite mer för att hitta delarna till rätt pris.
.....å andra sidan får man ju också ett helt annat ljus än det på en volvo från 1982, så det kanske inte är konstigt att prylarna blivit lite dyrare (även om jag inte vill försvara priset som sådant. 5kkr skulle vara rimligare).
Har man en Folkvagn av något slag brukar det inte vara nått problem, man kan nästa köpa en hel bil i delar, Volvo har ju oxå varit bra för Svenskt vidkommande.
Om jag har en bok läser jag i den men annars så söker jag på nätet ibland Yt ibland något forum där någon gjort samma sak.imported_Benno skrev:Handbok eller youtube?
Vad använder ni när ni mekar?
Jag köpte en Haynes till min V70 och blev väldigt besviken. De har varit väldigt bra när det handlar om bilar från 60-talet (som man körde i förr). Tydliga bilder och steg för steg demontering. Den nya boken (V70) var för det första inte inbunden utan som en stor och sladdrig pocketbok. Bilderna är otydliga svartvita och det är inget flöde utan man får bläddra fram och tillbaka efter hänvisningar till andra kapitel. Ganska oanvändbar bok för dyra pengar.
Jag tycker youtube oftast är mycket mer förklarande, utom då allt är på ryska.
Jag tittar på flera filmer, om det finns, på samma reparation. Ofta jobbar de lite olika och man "plockar russinen ur kakan".
Det mesta, som inte kräver specialinstrument, går att fixa. Om man bara har någonstans att hålla till. Sist blev det utomhus i mörker och duggregn...
Med Haynes böcker så är det ofta att föredra att köpa originalet på engelska iaf var det så förr. Nu har jag inte köpt en bok på många år.
Men deras kvalité verkar varierande beroende på bil. För många år sedan skulle jag byta koppling på en golf 2. Jag hade tillgång till en Haynesbok och funderade hur jag skulle få bort växellådan. Den detaljerade beskrivningen i boken var ta bort växellådan.
Extraljus är kul =)MathiasS skrev:Ok, kan vi inte parkera denna tråkiga diskussion om tråkiga halvljusbyten nu och prata om något roligare.
När jag åkte hem från Sälen igår saknade jag extraljus på bilen. Det har jag saknat i flera år nu och jag förbannar mig själv varje gång jag åker långt på vintern.
Senast jag hade extraljus var det tre st NBB 225 med 75W xenon. Otroligt bra ljus. 700m långt och extremt brett.
Nu är det ju LED som gäller, men jag tycker inte det är tydligt vilken modell som är marknadsledande längre? NBB225 var ett enkelt val då, det fanns ingen konkurrens till den lampan.
Någon ramp är inte aktuellt då jag inte tycker det passar i fronten på bilen och den hamnar dessutom för lågt för att fungera bra när den monteras vid regskylten - dessutom lyser ramperna i rimlig storlek för lite (och oftast för smalt).
Tror jag kanske skrev det här tidigare, men tar det igen.
Träffade en gammal kompis, vi tävlade alltid i mest ljus på bilen i ungdomen.
Du är värre än mig sa jag och pekade på de 4 NBB 225 LED han hade på bilen, jag själv har bara 3 st NBB 225 xenon.
"Jävlar vad besviken jag är på de där, köpte de beg för 5000:-. Massa ljus överallt, men för mycket så man missar längden, tänk om jag köpt de nya för 12.000:- då hade jag varit arg"
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 299 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 299 inlägg
Jag monterade 3st W9 Phoenix i höstas på min pendlarbil.MathiasS skrev:
Ett kit med fäste å kablage kostade under 3000:-.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lumise.se/extraljus/led-extraljus-w9-phoenix-9-gen-ii-160w/p/8020104282/8020104289/
/ Patrik
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Såg att man kan köpa nya lyktglas (av plast) och byta själv. Den svenska instruktionsvideon var däremot väldigt omständig. Kapa med slipmaskin och sedan bryta loss resten bit för bit. I Amerika lägger de in hela insatsen i ugnen, 90 grader och värmer i en kvart så mjuknar limmet och det gamla glaset (plasten) kan bändas loss. En ny insats till V70II kostar drygt 6000 kr. Nytt glas 1500 cirka.
Beskrivningen hade stämt om du mekat med en Mitsubishi, deras lådor var fånigt enkla att ta ner för att vara framhjulsdrivet.N Niq skrev:Om jag har en bok läser jag i den men annars så söker jag på nätet ibland Yt ibland något forum där någon gjort samma sak.
Med Haynes böcker så är det ofta att föredra att köpa originalet på engelska iaf var det så förr. Nu har jag inte köpt en bok på många år.
Men deras kvalité verkar varierande beroende på bil. För många år sedan skulle jag byta koppling på en golf 2. Jag hade tillgång till en Haynesbok och funderade hur jag skulle få bort växellådan. Den detaljerade beskrivningen i boken var ta bort växellådan.
Men på Golf 2an krävs det en hel del klurande innan den är ute, och där borde det funnits en massa tips.
Själv kör jag Youtube nu för tiden.
Du skulle stannat på AD bildelar i Malung om du åkte den vägen, dom brukar ha mycket hemma och även inkopplade lampor.MathiasS skrev:Ok, kan vi inte parkera denna tråkiga diskussion om tråkiga halvljusbyten nu och prata om något roligare.
När jag åkte hem från Sälen igår saknade jag extraljus på bilen. Det har jag saknat i flera år nu och jag förbannar mig själv varje gång jag åker långt på vintern.
Senast jag hade extraljus var det tre st NBB 225 med 75W xenon. Otroligt bra ljus. 700m långt och extremt brett.
Nu är det ju LED som gäller, men jag tycker inte det är tydligt vilken modell som är marknadsledande längre? NBB225 var ett enkelt val då, det fanns ingen konkurrens till den lampan.
Någon ramp är inte aktuellt då jag inte tycker det passar i fronten på bilen och den hamnar dessutom för lågt för att fungera bra när den monteras vid regskylten - dessutom lyser ramperna i rimlig storlek för lite (och oftast för smalt).
Ja det där är ett alternativ, och ett prisvärt sådant.Patrik440 skrev:
Sedan finns ju tex:
https://www.lumise.se/extraljus/seeker-quantum-led-led-extraljus/p/8020103007/
och
https://www.crazyride.se/led-extraljus/led-extraljus-ledforce-attention-v1-170w
eller
https://www.crazyride.se/led-extraljus/led-extraljus-185w-cree-9-32v
Svårt att välja för det är ont om riktiga ljusbildstester från alla dessa varianter av ljus.
Kanske får ta en annan väg nästa gång. Jag ser vasaloppsvägen som en specialsträcka som måste köras varje gång så då blir det mora-rättvik-falun-gävle istället för Malung-vansbro osv. Nu är jag dock lite rädd att man förstör denna specialsträcka när man breddar och rätar ut vägen....nino skrev:
Men AD kanske gör det värt att ta en omväg nästa gång, tack för tipset!