712 746 läst · 11 019 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Lycka till, har inte haft en lampa som gått sönder under färd trots nästan 40 år och är väl nästan uppe i 200 000 mil. Så skulle det hända idag med det som hände dig, jajamen en bärgare.F frasen_36 skrev:Jag har upplevt att ett halvljus slocknade under en resa på hårt trafikerad väg i kraftigt regn i smålandsskogarna. Bytte lampa på första bästa busshållplats. Men bara den trasiga i busvädret. Efter ca halvtimme slocknade den andra så jag fick byta den också. Hade jag fortsatt utan att byta den första hade jag varit i ett farligt läge.
Skulle jag fortsatt på helljus? Eller letat mig fram stort sedd mörklagd till närmaste rastplats i ovädret? Så din egenpåhittade sannorlikhetskalkyl ger jag inte mycket för. I mitt fall var sannorlikheten i stort sedd 100% sånär som på 30minuter.
Det skulle då inte ha handlat om att inte "vill köra" utan "kunnat".
Jag letar inte alls problem utan lösningar jag redan har, dvs att kunna åtgärda småfel själv på plats. (Dvs inte sitta som lallande fjunig och ropa på hjälp så fort nåt oväntat sker)
Det finns säkert saker på en nytillverkad tvålkopp också som kan lossna och provisoriskt säkras med ståltråd tills den endast legitimerade märkesverksta'n tar emot...
Även jag smålänning med extraknäck i ungdom med bärgning, men enkelt med Landrover jeep och dollykärra.😆
Det är tvärs om, BMW kedjan den klena i motorn på filmen för låg friktion, den dubbla MB kedjan är nog till en äldre motor.Dan_Johansson skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Och jag har råkat ut för 2 st. på 3 år och 9.000 mil så ...... En halvljus lampa som slocknade plötsligt under färd och ett heljus nu på nyår när jag blev påkörd av ett stackars rådjur 😟 så joooo, sånt händer. Och slumpen är liksom svår att styra!A AndersS skrev:
Förutom första hjälpen-kudde, varselväst och en liten teleskopskyffel tänker jag att det är vettigt att ha en sudd olja och ett par lampor. Skyffeln och varselvästen fick jag användning för när jag skottade fram ett par unga tyskor på friktionssulor förrförra vintern. FH-kudden hopas jag att jag aldrig får användning av. Man behöver förstås inte överdriva men en lagom stor lattjolajban-låda vill i.a.f. jag ha.
Tur att vår nyaste bil, 2017, då har LED-strålkastare och ännu utan problem.🙂B Bästerortarn skrev:Och jag har råkat ut för 2 st. på 3 år och 9.000 mil så ...... En halvljus lampa som slocknade plötsligt under färd och ett heljus nu på nyår när jag blev påkörd av ett stackars rådjur 😟 så joooo, sånt händer. Och slumpen är liksom svår att styra!
Förutom första hjälpen-kudde, varselväst och en liten teleskopskyffel tänker jag att det är vettigt att ha en sudd olja och ett par lampor. Skyffeln och varselvästen fick jag användning för när jag skottade fram ett par unga tyskor på friktionssulor förrförra vintern. FH-kudden hopas jag att jag aldrig får användning av. Man behöver förstås inte överdriva men en lagom stor lattjolajban-låda vill i.a.f. jag ha.
Tycker att exemplen mera visar på problem med de gamla lamporna....inget du har tänkt på🤣
Eller om man kör på ett djur, tur det inte var en älg.
Redigerat:
Byggveteran
· 2 389 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
När jag stoppat i insatserna och hängt tillbaka det stora plastschabraket (kofångaren) och provade lyset så var ljusbilden alldeles uppåt väggarna. Efter mycket googlande kom jag till osrams hemsida som var det första stället där det stod rätt lampor när man sökte på bilmodell. Det skulle vara D2R xenon och inte D1S. Efter lite mer googlande står "R" för "reflektor" och "S" för "projektor" (?), dvs typen av insats för halvljus.Beställde hem lampor efter vad jag hittade info om på nätet till min V70 II -05. Tänkte göra det "by the book" och monterade loss hela frontschabraket. Bytte xenonlamporna, tyckte det var lite dålig passform. När jag kom till helljuslaporna (lika bra att byta alla lampor när man ändå plockat ur strålkastarinsatserna och kommer åt) så satt det inte alls H7 i som det stod hos diverse nätbutiker utan H9. Började misstänka att det inte gick att lita på infon på nätet. De gamla H9orna fick sitta kvar. Vid en koll senare verkar utbudet för H9 vara väldigt begränsat jämfört med H7
Bara att beställa nytt och se fram mot att riva hela fronten en gång till.
Det finns alltså flera utföranden av samma bilmodell. Med och utan xenon, reflektor och projektor, H7 och H9. T.o.m fastsättningen av kofångaren var annorlunda än beskrivningarna på Youtube och Haynes.