711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Fryst vevhusventilation.Dan_Johansson skrev:Råkade ut för nått skumt när jag tog en sväng i gamm-fården idag (Fiesta -08). Det var några veckor sen han rullade, men startade glatt utan problem.. körde 4-5 km och stannade på det första stoppet. Motorn har hunnit upp i temperatur gott och väl. När jag startade nån kvart senare så lös oljelampan och infodisplayen sade lågt oljetryck.
Jahapp, tänkte jag och körde vidare till stopp 2 som var några 100 meter bort. Stannar, öppnar huven och kollar oljan. Det är lite lite, precis upp till första strecket på stickan. Ok, kanske bara behöver fyllas på lite. Går in, handlar det jag ska och kommer ut, lampan tänds vid start och slocknar inte direkt. Åker några 100 meter och varningslampan slocknar.. stannar på stopp 3, också bara några 100 meter bort. Här tar det lite längre, kanske 20 minuter.
När jag kommer ut och startar slocknar oljelampan så fint direkt. Lyser inte på hela hemfärden, 3-4 km. När jag kollar oljan hemma når nivån det översta strecket...det är alltså fullt.... 😖
Ska göra det inplanerade oljebytet inom kort, men det som var på stickan ser fint ut, ingen milkshake. Oljan luktar inte bensin, så det kan inte vara att det bara slumpat sig så att det läckt in nått...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
På Volvos gamla 4-cylindriga motorer testar man vevhusventilationen genom att lossa oljelocket på tomgång. Det ska vara ett undertryck som suger fast locket om man lägger det på öppningen. Är ventilationen igengeggad kan det bli övertryck istället.Dan_Johansson skrev:
/Höghus
Jasså? Det är inget jag upplevt på de exemplar jag provat, dock begränsat med motorvägskörning.Johannes Carlsson skrev:
Stor skillnad mot vanlig kombi?
Mina bekanta som haft både kombi, sedan och GT tycker ändå att den längre hjulbasen på GTn är ett stort plus för komforten.
Min nuvarande bil, Skoda octavia scout, kan ju inte direkt klassas som en tyst bil heller och ska jag byta
Tycker GTn känns som en vettig kompromiss då jag är sugen byta till BMW men frugan inte vill sitta så lågt som man gör i vanliga bmw-kombis utan gärna sitta lite högre som i ovan nämnda skoda. Dock inte sugen på nån SUV
Passaten drar ut batteriet...
Ställer jag bilen fredag 15 så är den stendöd på måndag 13, åker jag en sväng på lördag så funkar det utan problem.
Spelar ingen roll om det är -15 eller plusgrader
Är lika med 2 olika batterier
Vad ska jag kolla med, tångampermeter funkar det?
Någon som har tips på mätare?
Läst att man ska mäta och sen rycka säkring för säkring och ha koll på mätaren
Ställer jag bilen fredag 15 så är den stendöd på måndag 13, åker jag en sväng på lördag så funkar det utan problem.
Spelar ingen roll om det är -15 eller plusgrader
Är lika med 2 olika batterier
Vad ska jag kolla med, tångampermeter funkar det?
Någon som har tips på mätare?
Läst att man ska mäta och sen rycka säkring för säkring och ha koll på mätaren
Du mäter säkringarnas spänningsfall i milliVolt.nino skrev:Passaten drar ut batteriet...
Ställer jag bilen fredag 15 så är den stendöd på måndag 13, åker jag en sväng på lördag så funkar det utan problem.
Spelar ingen roll om det är -15 eller plusgrader
Är lika med 2 olika batterier
Vad ska jag kolla med, tångampermeter funkar det?
Någon som har tips på mätare?
Läst att man ska mäta och sen rycka säkring för säkring och ha koll på mätaren
Den här mannen har tydliga instruktioner på hur du gör.nino skrev:
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=south+main+auto+parasitic+draw+
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Åkt i baksätet på en 3-serie GT Göteborg-Stockholm tur och retur. Störde mig på att den var onödigt bullrig men det är ju vanliga 3-serien också så där kanske inte är så stor skillnad, bra komfort i övrigt och otroligt rymlig så ljudet behöver inte vara en deal-breaker. En Golf Kombi är i alla fall tystare men den är nog inte sämre än din Octavia, troligtvis ganska lika, Sen blev BMW 3-serie betydligt tystare vid generationsskiftet 2018.S Stuff skrev:Jasså? Det är inget jag upplevt på de exemplar jag provat, dock begränsat med motorvägskörning.
Stor skillnad mot vanlig kombi?
Mina bekanta som haft både kombi, sedan och GT tycker ändå att den längre hjulbasen på GTn är ett stort plus för komforten.
Min nuvarande bil, Skoda octavia scout, kan ju inte direkt klassas som en tyst bil heller och ska jag byta
Tycker GTn känns som en vettig kompromiss då jag är sugen byta till BMW men frugan inte vill sitta så lågt som man gör i vanliga bmw-kombis utan gärna sitta lite högre som i ovan nämnda skoda. Dock inte sugen på nån SUV
Aright. Kanske ingen dealbreaker men vi åker en del till fritidshuset, 35 mil enkel resa längs E4, så ljudkomforten är inte helt oviktig.Johannes Carlsson skrev:Åkt i baksätet på en 3-serie GT Göteborg-Stockholm tur och retur. Störde mig på att den var onödigt bullrig men det är ju vanliga 3-serien också så där kanske inte är så stor skillnad, bra komfort i övrigt och otroligt rymlig så ljudet behöver inte vara en deal-breaker. En Golf Kombi är i alla fall tystare men den är nog inte sämre än din Octavia, troligtvis ganska lika, Sen blev BMW 3-serie betydligt tystare vid generationsskiftet 2018.
Antar att du tänker på generationsskiftet 2020? GTn och övriga i F30 generationen hängde kvar till 2019 och vissa annonseras som 2020. G20 generationen som kom vid 2020 har jag också kikat på och den är riktigt trevlig och helt klart ett alternativ för oss, även om man då får punga ut med några kronor till.
Till och med lite sugen på hybriden 330e eftersom frugan sitter och nöter en hel del kortkörning till vardags och sällan mer än 2-3 mil om dagen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
G20 började byggas 2018, med årsmodell 2019 medans kombin G21 började säljas i mitten av 2019. Det är ju ändå värt att betänka om man ändå är i tankarna och överväga en 5-serie istället.S Stuff skrev:Aright. Kanske ingen dealbreaker men vi åker en del till fritidshuset, 35 mil enkel resa längs E4, så ljudkomforten är inte helt oviktig.
Antar att du tänker på generationsskiftet 2020? GTn och övriga i F30 generationen hängde kvar till 2019 och vissa annonseras som 2020. G20 generationen som kom vid 2020 har jag också kikat på och den är riktigt trevlig och helt klart ett alternativ för oss, även om man då får punga ut med några kronor till.
Till och med lite sugen på hybriden 330e eftersom frugan sitter och nöter en hel del kortkörning till vardags och sällan mer än 2-3 mil om dagen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Kan ju vara värt att kolla att det inte råkar vara samma termostat i andra bilmärken. Det är ju vanligt att tillverkarna gör så.Tokslut skrev:
Som exemplet med blinkersglaset till Ferrari eller vad det var som var samma som till en liten Ford. Det hade t.om. Fordmärket gjutet i plasten. Priset skilde förstås rejält beroende på vilken bil man köpte glaset till.