712 929 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Löste yarisens problem med värmen annars, trots jag sade det inte var orsaken, så var det för lite kylarvätska. Bara det att tanken har missfärgat sig så man ser inte hur full den var utifrån. Det var några deciliter kylarvätska som gjorde skillnaden.
Så var min Volvo när den hade blåst toppackning, värmen försvann så fort kylarvätskan var under max nivån i kärlet, i övrigt inga problem öht.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Rymlig och trevlig bil, största nackdelen är att den är bedrövligt bullrig på motorvägS Stuff skrev:En bubblare i sammanhanget är BMW 3-serie Gran turismo (GT).
Bygger på en längre version av 3-serien är både längre och högre än en vanlig 3-serie och har halvkombibakdel.
Bagage-volym större än kombin och närmar sig nästan 5-serien. Mycket volym med kanske inte lämpligt för stora rektangulära föremål på samma sätt som en kombi.
Benutrymme i baksätet faktiskt större än 5-serien. Högre markfrigång och luftigare/högre kupéutrymme
Det är väl ingenjörer involverade... 🙄MathiasS skrev:
I anändarhandboken för Golf 4 stod det att man skulle lämna in bilen på verkstad för byte av lampor.
I VW's instruktioner för verkstäderna stod det att fronten skulle monteras av, det fanns en ställning som man kunde ha den på för att slipper koppla loss elsladdar och vattenslangar.
Jag lyckades byta på båda sidor (flera gånger) utan att demontera något, var värst på förarsidan där batteriet satt ivägen, men man svor och hade sönderrivna händer efteråt.
En av många idiotiska lösningar på den bilen.
Tycker bara det är lite konstigt att en samtida Polo har en perfekt konstruktion medan Golfen var en katastrof.N Nyikåk skrev:Det är väl ingenjörer involverade... 🙄
I anändarhandboken för Golf 4 stod det att man skulle lämna in bilen på verkstad för byte av lampor.
I VW's instruktioner för verkstäderna stod det att fronten skulle monteras av, det fanns en ställning som man kunde ha den på för att slipper koppla loss elsladdar och vattenslangar.
Jag lyckades byta på båda sidor (flera gånger) utan att demontera något, var värst på förarsidan där batteriet satt ivägen, men man svor och hade sönderrivna händer efteråt.
En av många idiotiska lösningar på den bilen.
Olika projektgrupper, med olika människor i olika delar av en koncern...🙄
Det kan möjligen bero på vilka länder bilen tillverkas i. För ett antal år sen fick jag höra att det i vissa amerikanska delstater var lag på att man enkelt skulle kunna byta glödlampor på bilen för att inte behöva åka runt och vara en trafikfara tills man fick tid på verkstad. Därför hade t ex Volvo V70 framlyktor man enkelt kunde vika ut genom att lossa en skruv under tiden Ford ägde Volvo. Före millennieskiftet hade man en idiotkonstruktion som krävde demontering av fronten och man gick tillbaks till något liknande efter 2010 när Volvo blev kinesiskt (med viss fördröjning då det tar ett par år att få ut en ny konstruktion på marknaden). Om historien stämmer till hundra procent vet jag inte, men både den Chrysler och Chevrolet jag har mekat med har haft liknande konstruktioner.MathiasS skrev:
Polon byggs ju bl a i Sydamerika, så det kan hända att det finns några liknande krav på den (eller någon av alla dess syskonbilar med samma plattform).
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Från V70(fas 2 kanske?)/V50 så körde Volvo med två sprintar per lykta tills de gick över till LED antar jag. Även vår V60 gen 2 har så och det är väldigt smidigt.useless skrev:Det kan möjligen bero på vilka länder bilen tillverkas i. För ett antal år sen fick jag höra att det i vissa amerikanska delstater var lag på att man enkelt skulle kunna byta glödlampor på bilen för att inte behöva åka runt och vara en trafikfara tills man fick tid på verkstad. Därför hade t ex Volvo V70 framlyktor man enkelt kunde vika ut genom att lossa en skruv under tiden Ford ägde Volvo. Före millennieskiftet hade man en idiotkonstruktion som krävde demontering av fronten och man gick tillbaks till något liknande efter 2010 när Volvo blev kinesiskt. Om historien stämmer till hundra procent vet jag inte, men både den Chrysler och Chevrolet jag har mekat med har haft liknande konstruktioner.
Polon byggs ju bl a i Sydamerika, så det kan hända att det finns några liknande krav på den (eller någon av alla dess syskonbilar med samma plattform).
Har inte skruvat på någon äldre V70 än fas 2 inser jag
Vilket isåfall indikerar att man med flit bygger bilarna så att de flesta behöver verkstadshjälp, där man får.useless skrev:Det kan möjligen bero på vilka länder bilen tillverkas i. För ett antal år sen fick jag höra att det i vissa amerikanska delstater var lag på att man enkelt skulle kunna byta glödlampor på bilen för att inte behöva åka runt och vara en trafikfara tills man fick tid på verkstad. Därför hade t ex Volvo V70 framlyktor man enkelt kunde vika ut genom att lossa en skruv under tiden Ford ägde Volvo. Före millennieskiftet hade man en idiotkonstruktion som krävde demontering av fronten och man gick tillbaks till något liknande efter 2010 när Volvo blev kinesiskt. Om historien stämmer till hundra procent vet jag inte, men både den Chrysler och Chevrolet jag har mekat med har haft liknande konstruktioner.
Polon byggs ju bl a i Sydamerika, så det kan hända att det finns några liknande krav på den (eller någon av alla dess syskonbilar med samma plattform).
Xc70 2005, där var det ett helvete på en sidan, iaf om man hade xenon. Inget enkelt sätt att få ut lyktorna, om jag minns rätt.richardtenggren skrev:
Har en V60 -11 och där är det sprintar.
Har även en passat -08 där är det en halv dags skruvning för att byta om man har xenon, jag har H7 eller vad det kan va och där går det utan att riva men man får skavda händer
Har även en passat -08 där är det en halv dags skruvning för att byta om man har xenon, jag har H7 eller vad det kan va och där går det utan att riva men man får skavda händer
V70N utan xenon var lättbytt, eller iaf normalpilligt.richardtenggren skrev:
V70 fas2, 08-16 hade sprintar, kontakten till lyktan kunde sitta hårt men när väl den var ur var lampbytet enkelt.
2017 -> LED
😎
Tredje karossens V70 hade sprintar som man drog ut och fick loss hela lampan på någon minut.
Andra karrosen V70 går visserligen att byta på plats men det är så trångt och krångligt att det är lättare att ta loss fronten. Men den är så enkel att lossa så det går snabbt. Jag lossade fronten bytte båda lamporna och en ballast det hela tog väl kanske 1 timma och då tog jag det lugnt.
Dodge Caliber var riktigt svår. Det tog flera timmar.
Andra karrosen V70 går visserligen att byta på plats men det är så trångt och krångligt att det är lättare att ta loss fronten. Men den är så enkel att lossa så det går snabbt. Jag lossade fronten bytte båda lamporna och en ballast det hela tog väl kanske 1 timma och då tog jag det lugnt.
Dodge Caliber var riktigt svår. Det tog flera timmar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Fas 2 som vi skrev ovan avser den tredje karossen, de innan var ju mer traditionella sossecontainers 😂N Niq skrev:Tredje karossens V70 hade sprintar som man drog ut och fick loss hela lampan på någon minut.
Andra karrosen V70 går visserligen att byta på plats men det är så trångt och krångligt att det är lättare att ta loss fronten. Men den är så enkel att lossa så det går snabbt. Jag lossade fronten bytte båda lamporna och en ballast det hela tog väl kanske 1 timma och då tog jag det lugnt.
Dodge Caliber var riktigt svår. Det tog flera timmar.