48 450 läst · 183 svar
48k läst
183 svar
Vidarus - någon som vet något om den?
Ursäkta.knekten skrev:
Verkar bara som att du inte är riktigt nöjd med pannan, när man nu ändå gör en sån installation som du verkar ha gjort vill man ju vara nöjd varje gång man eldar, för det blir några gånger på 15-20år!
Inte sitta och fundera hur man ska få ner rökgaser på en panna som man redan från början visste har höga rökgaser och är oeffektiv.
Att dessutom måsta kalla den för mollepanna i rapporten är ju bara ett bevis på hur fel det är..
Jag menade bara att var männska väljer själv vilken panna den vill ha.Jag är inte missnöjd med pannan,försöker bara lära mej att elda och sköta den rätt.Fridens_ap_ skrev:Ursäkta.
Verkar bara som att du inte är riktigt nöjd med pannan, när man nu ändå gör en sån installation som du verkar ha gjort vill man ju vara nöjd varje gång man eldar, för det blir några gånger på 15-20år!
Inte sitta och fundera hur man ska få ner rökgaser på en panna som man redan från början visste har höga rökgaser och är oeffektiv.
Att dessutom måsta kalla den för mollepanna i rapporten är ju bara ett bevis på hur fel det är..
Inte vad jag vet i nuläget.ska ringa och forska idet efter helgerna.Som sagt drag begränsare är nog ett måste i pannan.Veden räcker betydligt längre,rökgasen ligger mellan 200-230grader när pannan ger fullt.Don82 skrev:
Kanske är en löjlig fråga, men hur ser röken ut vid uppstart och sedan vid körning av pannan? Min vedpanna spyr ut mörkbrun rök i början och gör det varje gång jag lägger på ett nytt ilägg. När ett ilägg har brunnit en stund är det ljusbrun rök. Kanske inte så bra hur hälsosynpunkt
Först när man tänder pannan och en bit in i eldningen är röken vit.när pannan är varm så ser man inte så mycket rök nåt lite blå grå aktig dimma ibland.Don82 skrev:
Jo inte sämre iallafall. Har kanske inte så stor betydelse vilken panna man har bara man kan elda rätt.Har innför årets eldningsäsong lite koll på vedförbrukning,har travat o mätt.Ska bli kul att se i sommar vad förbrukningen blev.Don82 skrev:
Jag kanske eldar fel, men på min panna kan man bara styra spjället på den nedre luckan. Man skruvar på en skruv för att låsa hur öppet det ska vara, men jag brukar lyfta luckan fullt och sätta en pinne eller dylikt som håller den så. Är det fel? Blir det för mycket luft?knekten skrev:
Nej, det är helt rätt att elda med så mycket luft du kan på din gamla panna, men om förbränningen blir dålig (verkar ju så map färgen på röken) så kanske man ska söka felet hos veden. Har du grov ved, eller ganska sur?
Har du förresten inte en liten rund ventil i iläggsluckan som du kan skruva upp lite?
Har du förresten inte en liten rund ventil i iläggsluckan som du kan skruva upp lite?