ylven skrev:
Nej, det är helt rätt att elda med så mycket luft du kan på din gamla panna, men om förbränningen blir dålig (verkar ju så map färgen på röken) så kanske man ska söka felet hos veden. Har du grov ved, eller ganska sur?

Har du förresten inte en liten rund ventil i iläggsluckan som du kan skruva upp lite?
Veden är blandad storlek på, det är några riktiga klabbar, men en hel del smått också. Veden är oftast från vintern innan, så klyver jag den på tidig vår och sedan får den ligga och torka under ett tak, staplat. Taket har bara en vägg, så det blåser på rätt bra genom där. På hösten kapar jag och kastar in i vedbod.

Jag har en lucka/vred på vedluckan, men det verkar vara mer som prydnad eller nått. Kan inte skruva på det och det känns som det är ett med luckan. Eller så kanske det känns så eftersom det aldrig har skruvats på... Någon som vet? Pannan är en CTC 171 från -78?
 
Don82 skrev:
Veden är blandad storlek på, det är några riktiga klabbar, men en hel del smått också. Veden är oftast från vintern innan, så klyver jag den på tidig vår och sedan får den ligga och torka under ett tak, staplat. Taket har bara en vägg, så det blåser på rätt bra genom där. På hösten kapar jag och kastar in i vedbod.

Jag har en lucka/vred på vedluckan, men det verkar vara mer som prydnad eller nått. Kan inte skruva på det och det känns som det är ett med luckan. Eller så kanske det känns så eftersom det aldrig har skruvats på... Någon som vet? Pannan är en CTC 171 från -78?
Skumt. Borde det inte sitta något sekundärluftsintag på den luckan?Det satt det på min gammla kökspanna från 1947.:)
 
Ta en rörtång eller polygrip och prova lite till. Kan du lägga upp någon bild så man får se vad det är för något?

Det blir säkert bättre om du inte fyller mer än halva pannan åt gången. Det blir ju till att springa i pannrummet oftare, men å andra sidan minskar du risken för sotbrand om du får bättre förbränning.
 
Har nu testat med "latmansturbulatorer" tillverkade av TRP20 takplåt. Fick tummen ur när jag hittade några skrotbitar. Klippte till så långa & höga som går in i rökgången och började elda, glömde i ivern att sota innan, och döm om min förvåning när jag inte fick upp pannan över 350gr med nedre luckan öppen. Utan plåtbitarna hade den lätt legat på 500gr när man eldar på det (helt felaktiga) viset.
Nu har jag ökat draget på motdragsluckan och eldar hårdare än innan men går ändå aldrig över 300grader.
Det var ett billigt sätt att sänka rökgasen med runt 100gr. Ska tillverka nåt seriösare när andan faller på för takplåten har inte alls nog hög profil.

Är det någon som tillverkat något liknande till viadrus så får ni gärna lägga upp bilder.
 
  • Gilla
Mulisha
  • Laddar…
Du ser ingen panna är för dålig för att elda rätt i.Själv har jag byggt ihop av"fyrkantsrör" 40mm ihopsvetsad i ena enden.som står på 2 fötter som är 30mm höga ,det blir som att det bromsar upp rökgaserna gör nog minst 50grader iallafall.
 
Hade tänkt göra nåt liknande, kanske ett rör med plåtspiral runt? Typ som en isborr hade jag tänkt göra, vad tror du om det?

Nu har jag iallafall testat med sotad panna... Pannan höll på att gå i kok innan rökgastermostaten startade laddomaten. Jag behövde inte två fulla ilägg från 35-90 idag trots -16 ute. Helt klart över förväntan.
 
Fick ordning på sekundärluften. Den hade nog inte skruvats på på många år (flyttade in för 2 år sen). Fick använda rörtång modell stor och efter en stund så släppte den. Puh! Nu kanske det går att få ordning på pannan!
 
AnteB skrev:
Hade tänkt göra nåt liknande, kanske ett rör med plåtspiral runt? Typ som en isborr hade jag tänkt göra, vad tror du om det?

Nu har jag iallafall testat med sotad panna... Pannan höll på att gå i kok innan rökgastermostaten startade laddomaten. Jag behövde inte två fulla ilägg från 35-90 idag trots -16 ute. Helt klart över förväntan.
Låter som det kan bli bra med"isborret",först måste väl rgasen in å vända i röret.sen får den väl lugna ner sej när den ska runt spiralen?Lindquist Heating ska visst sälja några egna turbulatorer också.Hur länge brinner ditt första ilägg?Mitt är slut på 2,5 timme,kan man elda för torr ved?:confused:
 
Don82 skrev:
Fick ordning på sekundärluften. Den hade nog inte skruvats på på många år (flyttade in för 2 år sen). Fick använda rörtång modell stor och efter en stund så släppte den. Puh! Nu kanske det går att få ordning på pannan!
Gratis!
Alltid roligt att höra att någon lyckas få ordning på sin panna med enkla medel och råkraft :)
Lycka till med luftusteringen!
gaia
 
Don82 skrev:
Tänkte på en sak, Viadrusen uppfyller inte Boverkets utsläpps krav, säger man. Men finns det något testprotokoll på Viadruspannan? Är den värre än de gamla pannorna från 60- & 70-talet?
Tror inte den var testad... ?. Den är inte värre än vilken överförbränningspanna som helst. Behöver inte klassas som miljöbov om man bara får bra luftbalans och inte laddar den upp till taket dvs som med andra pannor med samma eldningsprincip. Akumulator är ett måste i varje modern vedeldning och den är faktisk viktigare än pannans model för att hålla utsläppvärden nere.
Tror faktisk inte att det är möjligt att värma ett vanligt hus med en keramikpanna utan akumulator och klara miljökraven.

Jag gillar faktiskt det gedigna gjutjärnsmonster :). Man måste vara en skicklig vedeldare ( helst med egen skog) för att inte elda för mycket för kråkorna och också stark för att ladda in 90cm vedbitar. Föreställer mej att det är inte så lätt som med 50cm.
gaia
 
Baxis turbolatorer ser precis ut som "isborr"

Är man sugen på en 90 cm panna men tycker det är jobbig hantering funkar det ju fint med två st 45cm istället
 
knekten skrev:
Hej har en viadrus för 90cm ved som jag eldar mot en 3kubiks tank med,eldat ett år nu och det funkar bra tycker jag. 3fulla ilägg så är tanken uppe i 85-90grader.tar cirka 3-4timmar lagom vad man hinner på kvällen efter jobbet.
Har nu börjat eldat med "halvpannevarianten" när ja börja elda så låg tanken på 48g i topp o 28g ibotten.Efter 2st "halvpanneilägg+några bitar har jag efter 5h fått upp hela tanken till 85g.Snacka om vedbesparing!Vill även passa på och Tacka alla här på tråden för tipsen o råden:)
 
gadeberg skrev:
Är man sugen på en 90 cm panna men tycker det är jobbig hantering funkar det ju fint med två st 45cm istället
Ska jag nå längst back med en 45 så får jag väl stoppa hela armen in? Blir den inte grillad vid andra inläget? :). Det är kanske inte så besvärligt som jag föreställer mej men har man aldrig provat så undrar man ....
gaia
 
gaia skrev:
Ska jag nå längst back med en 45 så får jag väl stoppa hela armen in? Blir den inte grillad vid andra inläget? :). Det är kanske inte så besvärligt som jag föreställer mej men har man aldrig provat så undrar man ....
gaia
Går gör det om man bara har lite glöd kvar,man får försöka kasta in dom längst in , eldade med förtiofemmor ifjol hade för lite egen ved så jag fick köpa till 10 lös kubik!Men man ska akta sej för att köpa färdig ved ingen vidare kvalitet.:eek:
 
knekten skrev:
Går gör det om man bara har lite glöd kvar,man får försöka kasta in dom längst in ,
så klart , man behöver ju inte vara så försiktig om man inte har den känsliga keramiken att tänka på :). Gjutjärn tål ju en mer hårdhänt behandling.
Den äter upp litet mer ved än keramikpannor men aptiten kan tydligen minskas en del med turbulatorer. Varför tänkte jag inte på det? Det som skrämde mej ifrån att köpa Viadrus var den låga verkningsgraden ( vi köper ved ) och att man ska hantera sååå stora och tunga vedbitar.
Hoppas du får många problemfria år med ditt "ånglock" ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.