S
S Stefan1972 skrev:
Fast även det man inte ser berättar ju ganska mycket om man ser till helheten. Utgår man ifrån ett gammalt hus och man får besked om att all el är ny. Då borde rimligen alla ytskikt vara nya också eller så är elen utanpåliggande och fullt synlig. Man kan ju typ inte dra ny el i orörda rum rent generellt. Så rent visuellt så syns det ju ganska ofta vad som är gjort och inte. Om man är van alltså..........lekmannen kanske inte tänker på det på samma sätt men då ska man anlita folk som besiktigar först isåfall.
Va?
I svenska hus är det fullt möjligt, och görs dagligen av elektriker, att dra om elen utan att påverka ytskikt. Det är den stora fördelen med hur vi drar el jämfört med många länder som drar kablarna löst i vägg.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Va?
I svenska hus är det fullt möjligt, och görs dagligen av elektriker, att dra om elen utan att påverka ytskikt. Det är den stora fördelen med hur vi drar el jämfört med många länder som drar kablarna löst i vägg.
Håller med! Även haft en elektriker dra om elen i en 1920-tals lägenhet med delar som var original, så förväntade mig inte alls att saker skulle vara klamrade in utan rör
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth snaggletooth skrev:
men ligger det en massa utanpåliggande kablar inbyggda så är det inte ok.
Nåja, alla kablar utom EKRK får ju dras i väggar, under puts osv, enda kravet är dragavlastning, och är de klamrade innan inbyggnad så är det helt tillräckligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, alla kablar utom EKRK får ju dras i väggar, under puts osv, enda kravet är dragavlastning, och är de klamrade innan inbyggnad så är det helt tillräckligt.
Faller ändå på att genomspikningsskydd förmodligen saknas.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, alla kablar utom EKRK får ju dras i väggar, under puts osv, enda kravet är dragavlastning, och är de klamrade innan inbyggnad så är det helt tillräckligt.
Fast börjar man klamra EKK innuti väggar så skulle jag aldrig acceptera det som ett fackmannamässigt utfört arbete.

Har jobbat som elektriker i 15 år och aldrig dragit slagit en enda klammer på en EKK innuti en vägg, ska kabeln göra någonting annat än att passera rakt igenom väggen så är det 16mm slang som gäller :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Dagens bild... måste medge att jag börjar bli lite trött på det hela. Blir att öppna upp innertak i hallen också enligt min elektriker. Ska be om en förklaring på vad som är fel, eller om nån av er kan se det? Detta var då också täkt bakom ett till lager takpanel, börjar tro att förra ägaren hade extrapris på all panel eller nåt för det sitter verkligen överallt och gärna i flera lager
 
  • Löst hängande kabel från tak, svarta märken runtomkring, smutsig vit yta, klotter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med blottade kablar och sprickor med märken, förmodligen efter vattenskada eller slag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Kanske framkom tidigare men ägarna innan, hur länge var huset i deras ägo
 
Inget fel i det där, bara att skarven i taket är gjord på rätt sätt och inte bara ett rör som står mot det i taket och är en glipa mellan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Kanske framkom tidigare men ägarna innan, hur länge var huset i deras ägo
40 år
 
N Nyatag skrev:
40 år
Kanske lite hårt men ibland borde det finnas dödstraff 🤣 men lös fk körde man med vissa tider med direkt i vägg.
 
Det är väl rör infällt i taket, eller såg jag fel.
 
J jonaserik skrev:
Det är väl rör infällt i taket, eller såg jag fel.
Inga rör vad jag kunde se, bara en klammer ned från vinden
 
N Nyatag skrev:
Inga rör vad jag kunde se, bara en klammer ned från vinden
Inget rör i taket från hålet då, utan bara ledningar, såg ut som en spik med där. Då är det helt fel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget fel i det där, bara att skarven i taket är gjord på rätt sätt och inte bara ett rör som står mot det i taket och är en glipa mellan.
Du kanske skall titta ordentligt innan du skriver, så slipper du sedan "backa" på ditt egna påstående. Det på bilden är inte ok med lös FK utan skyddsrör.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth snaggletooth skrev:
Faller ändå på att genomspikningsskydd förmodligen saknas.
Det kravet gäller inte "under puts", och det brukar anges som ett krav då kabeln passerar reglar, lite väl nära ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.