Nu har jag ägnat mig åt pryl-HLR mer än jag önskat i meningen att det inte blev någon riktig reparation. Ugnsluckan på spisen har hakat upp sig på något sätt och gått extremt trögt ett tag. Gångjärnet var utslitet och en del som skall hålla luckan stängd hade gått sönder och hoppat ur sitt läge. Biten med den högra fjädern på bilden.
Demonterad ugnslucka på spishäll, verktyg syns inte, potentiellt reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sökning efter en reservdel visade att dessa utgått ur sortimentet. Så lösningen blev att plocka bort biten och låta luckan hänga lite slappt i stället. Den håller sig nu inte stängd utan barnsäkringen.
Demonterade metalldelar av en mekanism på repig yta.

Detta var ingen helt genomtänkt reparation och jag ställdes inför problemet att spisen såg ut så här och jag ville laga lunch. Det löste sig med en gasolplatta.
Kök med öppen vit spis, städmaterial på bänken, parkettgolv, skåp halvvägs öppna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så spisen sitter nu ihop och fungerar hjälpligt och jag överväger att köpa en ny spis för att en liten reservdel inte längre tillverkas. HLR men inte reparation tyvärr.
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
AXS
Haft en likadan spis, bästa jag haft! Surt att den inte går att laga.

Det kan inte gå att fil till en ny bit?
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det kan inte gå att fil till en ny bit?
Jag funderade på möjligheten att svetsa på ett nytt hörn. Men jag vet inte precis hur det sett ut och det finns en gräns för hur många timmar jag vill lägga på en medioker reparation. Kanske blir det en liknande från blocket. Jag har varit nöjd med den och det är ju inte helt vanligt med induktionsspisar som har vred.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag funderade på möjligheten att svetsa på ett nytt hörn. Men jag vet inte precis hur det sett ut och det finns en gräns för hur många timmar jag vill lägga på en medioker reparation. Kanske blir det en liknande från blocket. Jag har varit nöjd med den och det är ju inte helt vanligt med induktionsspisar som har vred.
Se om du inte kan hitta en liknande modell som någon ska kassera annars, gångjärnen kanske är likadana…
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Datorskärm på skrivbord, meddelande om strömsparläge, medalj hängande, rörig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 12år sedan fick jag köpa nya skärmar efter ett inbrott, två 23" 1080p IPS från Dell, för ett år sedan vägrade den ena starta efter elmätarbytet, tydligen vanligt fel, och några månader senare tog JFBn nästa.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och störa en stor nog order på mouser och beställa en 3.3V 5A LDO för 5kr till dem och idag bytte jag på den första med hjälp av en rejäl dos varmluft och nu startar den!
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Kretskort med elektroniska komponenter, USB, VGA, och Ethernet-portar, kondensatorer, chip, ingångar/utgångar, bränt område markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytt på nästa skärm med!
 
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Och när vi ändå är i farten.
Två tjutande Shelly 2.5 fick nya kondningar på spänningsmatningen, nu ska de förhoppningsvis fungera igen.

Ett par ChongX på 100uF/16V mättes till 29 resp 47uF och byttes till Panasonic.

Reläkort och kondensator på antistatisk påse, elektroniska komponenter, teknik, otydlig bakgrund med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och när vi ändå är i farten.
Två tjutande Shelly 2.5 fick nya kondningar på spänningsmatningen, nu ska de förhoppningsvis fungera igen.

Ett par ChongX på 100uF/16V mättes till 29 resp 47uF och byttes till Panasonic.

[bild]
Bökigt att byta?
Har en som funkar än, hör man det eller är det nåt man märker?
Bör man byta i förebyggande syfte om det är nåt annat som går sönder också
 
nino nino skrev:
Bökigt att byta?
Har en som funkar än, hör man det eller är det nåt man märker?
Bör man byta i förebyggande syfte om det är nåt annat som går sönder också
Skulle säga väldigt enkelt.
För egen del hördes det först, sedan blev enheten slö, och till sist slutade en svara helt.
Har inte provkört dem för att se hur de mår efter reperationen.

Vissa byter de andra två som är för en kapacitiv spänningsdelning som de driver systemet på, men jag provar utan först.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fixat hålet i snöslungans utblås så man slipper få 30% av snön i ansiktet.
Works like a charm.


Snöig bensindriven snöslunga med varningsdekal, röda detaljer och synligt kontrollnummer, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snöig snöslunga i förgrunden, täckt av snö på en vit snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fixat hålet i snöslungans utblås så man slipper få 30% av snön i ansiktet.
Works like a charm.
Vad är det för produkt?

Min förra slunga (som jag sålde till min granne) har samma problem, plasten i utkastet spricker. Jag lagade den flera gånger genom att sätta en 6-kantskruv i en lödkolv och värma ned rostfria häftklammer över sprickorna. Sen smälte jag buntband ovanpå dessa. Såg fördj*vligt ut, men det blev tätt. Problemet är ju att plasten med största sannolikhet blivit spröd med åren, så det lär spricka på andra ställen hur väl man än lagar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Bytt på nästa skärm med!
Har du tips för en total novis på hur felsökning av liknande fel kan göras? Att byta komponenten i sig är ju ganska enkelt
 
P Paxman skrev:
Vad är det för produkt?

Det är julas minsta tvåstegsslunga köpt för ca 10 år sedan.
Ja, plasten är ganska sprucken och härom veckan när jag skottade efter väghyveln var det en isbit som gick kortaste vägen och ordnade ett hål på 5*10 cm. Jag tänkte lägga på ett lager polyester och glasfiber på in- och utsidan, men det får bli ett sommarprojekt.
 
R reez skrev:
Har du tips för en total novis på hur felsökning av liknande fel kan göras? Att byta komponenten i sig är ju ganska enkelt
I detta fall sökte jag på symptomen på nätet och trillade över ett youtubeklipp som beskrev problemet, mätte upp och konstaterade att spänningen saknades även på mitt kort för att vara säker.

Generella tips är väl lite knepigare, man får nog ha viss förståelse för hur elektronik funkar i allmänhet sen får man utgå från symptomen.
Här var skärmen stendöd, skulle jag felsökt hade jag börjat med att kolla ifall jag hade den interna matningsspänningen, hade den saknats så hade jag kollat om det fanns trasiga säkringar eller liknande. Även trasiga elektrolytkondensatorer är en vanlig bov.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är julas minsta tvåstegsslunga köpt för ca 10 år sedan.
Ja, plasten är ganska sprucken och härom veckan när jag skottade efter väghyveln var det en isbit som gick kortaste vägen och ordnade ett hål på 5*10 cm. Jag tänkte lägga på ett lager polyester och glasfiber på in- och utsidan, men det får bli ett sommarprojekt.
Samma maskin som min gamla då, fast den var en Stiga. Det är lite surt att utkastet inte finns att få tag i som reservdel längre. Utan utkast är ju maskinen oanvändbar även om den fungerar perfekt i övrigt.

Jag tror att det är svårt att få glasfiber att fästa på plasten, så min tanke är att bocka till en aluminiumplåt så den passar på insidan och popnita fast den...men är plasten så skör som den verkar så är risken att man bara flyttar problemet längre och längre bort tills det inte funkar att lappa längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.