8 981 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Panik -FTX eller inte?
Nån gräns finns för hur många frånluftsdon man får eller kan ha finns inte. Och jag har samma problem som du, att värmen från kaminen inte kommer in i alla rum, och jag tänker lösa det på samma sätt som du beskriver också, när jag skaffar en riktig ftx. Jag ser inget fel i att suga varmluft från det varmaste rummet där man har sin värmakälla, och blåsa in det i sina kallare rum.santos skrev:
Men problemet är att du suger inte in värmen och sedan blåser ut den (om du inte har återluft).patrikka skrev:
Utan du suger ut värmen ur huset medan en viss del återvinns i värmeväxlaren.
Enklare att göra en liten värmeförflyttar system bara för det, plus att du kan man ha högre luftflöde i det systemet (och då bättre fördelning av värmen).
Finns som du också skrev ingen begränsning på hur många frånluftsdon man får ha, men sättre du flera don blir det mindre luftflöde per don, och finns normer på minsta luftflöde i vissa don (badrum etc. där du skall ha frånluftsdon).
Hoppas ni hängde med i mitt resonemang, visst det funkar men finns effektivare sätt.
Till snailman det aggregatet kommer säkert att funka kanonbra .
Till Santos och Patrikka om ni skall skicka ut varm luft i frånluften kan ni ej ha automatiska aggregat tex rotor eller by pass spjäll för dessa försöker att konstanthålla tilluftempen och om den ökar för mycket antingen stannar rotorn eller öpnnas bypassen och värmen far ut i det fria.
Till Santos och Patrikka om ni skall skicka ut varm luft i frånluften kan ni ej ha automatiska aggregat tex rotor eller by pass spjäll för dessa försöker att konstanthålla tilluftempen och om den ökar för mycket antingen stannar rotorn eller öpnnas bypassen och värmen far ut i det fria.
Jag har varit i kontakt med återförsäljaren av heru (GK) och dom ser inget fel i min lösning. Han jag pratade med hade gjort precis likadant själv och det fungerade helt perfekt.Temperaturen kan man ju själv ändra så den kör på fast luften är (för)varm.
Försumma inte underhållet av en FTX-anläggning bara. Var många larmrapporter för ett antal år sedan när det gällde bakteriehärdar i FTX-anläggningar från 70-talet (installationer på förskolor bl.a.). Just p.g.a. bristande rengöring och underhåll. FTX har många fördelar, men det finns även en del nackdelar med den lösningen. Och det är inte aldeles säkert att du får en bättre ekonomi med en sådan lösning än med friskluftsdon + frånluftsvärmepump (finns äldre trådar om det).
Visst har man alltid ambitionen att lägga ner den tid som krävs på underhåll/rengöring. Men vi vet ju alla hur det tenderar att bli. Med tiden slarvas det mer och mer.
När det gäller komfortfrågan upplever jag inte det som ett stort problem med kall tilluft (har tilluftsdon + FLVP).
Visst har man alltid ambitionen att lägga ner den tid som krävs på underhåll/rengöring. Men vi vet ju alla hur det tenderar att bli. Med tiden slarvas det mer och mer.
När det gäller komfortfrågan upplever jag inte det som ett stort problem med kall tilluft (har tilluftsdon + FLVP).
Självklart skall man ej missköta underhållet och jag kan nog hålla med dig att agregaten från 70-talet kan vara ett bakteriehärd såg ju själv hur mitt såg ut som jag har slängt ut. köpte huset i augusti så det är ej jag som har misskött underhållet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag förstår nog inte att man skulle kunna strunta i underhållet av en frånluftanläggning heller, har nyligen gjort rent mitt ftx, och skiten är ju i frånluftkanalerna, i tilluften är det ju ingenting, och det är ju bara tilluftkanalerna som saknas i en frånluftsanläggning...
Men det är ju lite filter och sånt som måste bytas/rengöras då och då. Men kan man inte sköta sådana småsaker, ska man nog inte bo i ett modernt hus, utan hyra någonstans.
Men det är ju lite filter och sånt som måste bytas/rengöras då och då. Men kan man inte sköta sådana småsaker, ska man nog inte bo i ett modernt hus, utan hyra någonstans.
Administrator
· Skåne
· 7 852 inlägg
Jag tycker nog att man ska testa att vistas i olika FTX-miljöer innan man bestämmer sig. Det är mer regel än undantag att FTX-ventilationen antingen har eftersatt underhåll, brummar eller blåser för mycket, enligt min erfarenhet. Jag sover väldigt dåligt i FTX-miljöer och får torr hud. Tydligen är det väldigt viktigt att installationen görs korrekt för att den ska bli tyst och att man även sätter in ljudfällor.
Vilket väljer man ? att elda för kråkorna eller ftx ? TROTS problemet med torr hud?
Jag kommer nog att sova bättre när jag vet att min bostad ej påverkar klimatet negativt pga energiåtervinningen .
detta resonemang bevisar bara en sak
nämligen att energipriset är för lågt...
Jag kommer nog att sova bättre när jag vet att min bostad ej påverkar klimatet negativt pga energiåtervinningen .
detta resonemang bevisar bara en sak
nämligen att energipriset är för lågt...
Välj en roterande FTX så får du en viss fukt återvinning. Jag har då inga problem med för torr inneluft är också känslig för sådant. Sänk ventilationen och ha inte 25 grader inne om det är smällkallt ute. Upplever avsevärt mer problem med hos några som eldar med ved så det blir för varmt och har självdrag när det är riktigt kallt och torr ute luft, då blir inneluften knaster torr.
Kan någon förklara för mig hur det kan spela någon som helst roll vilket ventilationssystem man har om man torr luft eller inte så länge man ventilerar samma volym luft?
Så länge man ventilerar ut inomhusluft och ersätter den med utomhusluft med lägre absolut fuktighet så kommer den relativa fuktigheten att bli lägre ("torrare") pga uppvärmningen.
Jag kan tänka mig några faktorer som påverkar "torrheten" på inomhusluften. Vid frånluftssystem så minskar man kanske ventilationen eller stänger ventiler pga av kallras när det är som kallast och torrast? Vid FTX-system så blandas inte den uppvärmda tilluften (ie torra luften ) med befintliga ev. fuktigare luften tillräckligt fort?
Om en roterande värmeväxlare "läcker" så mycket fuktighet att det på något sätt kan påverka luftfuktigheten i huset måste den nog betecknas som allvarligt trasig.
Så länge man ventilerar ut inomhusluft och ersätter den med utomhusluft med lägre absolut fuktighet så kommer den relativa fuktigheten att bli lägre ("torrare") pga uppvärmningen.
Jag kan tänka mig några faktorer som påverkar "torrheten" på inomhusluften. Vid frånluftssystem så minskar man kanske ventilationen eller stänger ventiler pga av kallras när det är som kallast och torrast? Vid FTX-system så blandas inte den uppvärmda tilluften (ie torra luften ) med befintliga ev. fuktigare luften tillräckligt fort?
Om en roterande värmeväxlare "läcker" så mycket fuktighet att det på något sätt kan påverka luftfuktigheten i huset måste den nog betecknas som allvarligt trasig.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Grunden är att varm luft kan innehålla betydligt mera vatten (i form av ånga) än vad kall luft kan, och detta innebär att varm luft som kyls, gör att vattenångan kondenseras (fälls ut = blir vatten )
Om man har en korsströms eller en motströmsvärmeväxlare, så har man helt separata kanaler för till och frånluft, luftströmmarna kommer alltså inte i kontakt med varandra (= ingen fukt kan överföras mellan frånluft och tilluft) Den (vintertid) kalla tilluften kyler ner frånluften så vatten kondenseras, därför brukar dessa behöva en dräneringsslang.
Uteluften är vintertid ganska torr, och vattenånga som tillförs inomhus från kök, och badrum, och utandning, försvinner ju kontinuerligt ut via frånluften.
Om man nu ser på en roterande värmeväxlare http://www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
en dålig bild, men det är ju alltså tunn alminiumfole som roterar denna kommer i direktkontakt med både till och frånluft, med korta intervaller.
först kommer då kall tilluft (uteluft) i kontakt med folien, den kyls ner, flyttas över till frånluftsidan (fuktig var luft) då kondenseras fukten i frånluften då den kyls ner, sedan roterar den tillbaka till tilluften, denna värms upp och kan då uppta fukten, då varm luft kan bära mer fukt, osv, osv. Så här överförs hela tiden fukt från frånluften till tilluften.
Om man har en korsströms eller en motströmsvärmeväxlare, så har man helt separata kanaler för till och frånluft, luftströmmarna kommer alltså inte i kontakt med varandra (= ingen fukt kan överföras mellan frånluft och tilluft) Den (vintertid) kalla tilluften kyler ner frånluften så vatten kondenseras, därför brukar dessa behöva en dräneringsslang.
Uteluften är vintertid ganska torr, och vattenånga som tillförs inomhus från kök, och badrum, och utandning, försvinner ju kontinuerligt ut via frånluften.
Om man nu ser på en roterande värmeväxlare http://www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
en dålig bild, men det är ju alltså tunn alminiumfole som roterar denna kommer i direktkontakt med både till och frånluft, med korta intervaller.
först kommer då kall tilluft (uteluft) i kontakt med folien, den kyls ner, flyttas över till frånluftsidan (fuktig var luft) då kondenseras fukten i frånluften då den kyls ner, sedan roterar den tillbaka till tilluften, denna värms upp och kan då uppta fukten, då varm luft kan bära mer fukt, osv, osv. Så här överförs hela tiden fukt från frånluften till tilluften.
Om nu frånluften skulle kylas ner så mycket att fuktinnehållet kondenserar, vilket jag inte finner troligt, så behöver läckaget av vatten till tilluftssidan vara avsevärt, vilket jag inte heller tycker verkar troligt, för att kunna påverka inomhusluftens relativa fuktighet märkbart. Detta skulle även medföra att lukter och annat skulle överföras i samma utsträckning.
Har FTX-aggregat för vindsmontage avrinningsrör för kondensvatten?
Har FTX-aggregat för vindsmontage avrinningsrör för kondensvatten?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det här aggregatet (motströmsvärmeväxlare)
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/temovex_RT400.pdf
'Kondensvatten RT 400 har en fabriksmonterad kondensavtappning.
Denna skall anslutas till avlopp eller golvbrunn. Om aggregatet är placerat i kallt eller ouppvärmt utrymme skall kondensledningen isoleras i hela sin längd.'
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/temovex_RT400.pdf
'Kondensvatten RT 400 har en fabriksmonterad kondensavtappning.
Denna skall anslutas till avlopp eller golvbrunn. Om aggregatet är placerat i kallt eller ouppvärmt utrymme skall kondensledningen isoleras i hela sin längd.'
"Har FTX-aggregat för vindsmontage avrinningsrör för kondensvatten?"
Vårt (Enervent LTR-3) har, men enligt monteringsanvisningen behöver denna inte användas såvida man inte tar avluft från tex ett rum med pool. I normala fall blir fuktmängden så liten att det inte blir kondens. Aggregat på kallvind skall dock isoleras så att det hålls varmt.
Vi kör vårt aggregat på veckour och det går på lägsta farten 90% av tiden. Vi har inga som helst problem med drag, sus eller torr luft. Aggregatet har vidalonfilter som byts eller tvättas fyra gånger/år. Man kan även sätta pollenfilter på sommaren.
Enda problemet är ett svagt stomljud, pga att jag litade på VVSaren Skall dock åtgärda det vid tillfälle.
Vårt (Enervent LTR-3) har, men enligt monteringsanvisningen behöver denna inte användas såvida man inte tar avluft från tex ett rum med pool. I normala fall blir fuktmängden så liten att det inte blir kondens. Aggregat på kallvind skall dock isoleras så att det hålls varmt.
Vi kör vårt aggregat på veckour och det går på lägsta farten 90% av tiden. Vi har inga som helst problem med drag, sus eller torr luft. Aggregatet har vidalonfilter som byts eller tvättas fyra gånger/år. Man kan även sätta pollenfilter på sommaren.
Enda problemet är ett svagt stomljud, pga att jag litade på VVSaren Skall dock åtgärda det vid tillfälle.