713 454 läst · 11 036 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
I ämnet Test vs Verkligheten som vi pratade om i xenonlampstråden, så publicerade Vi Bilägare en intressant sammanställning idag.
Euro Ncap krocktester vs Krockar i verkligheten (Folksam)
Vi som sitter i transportbilar sitter säkert även fast de oftast fick dåliga betyg i Euro Ncap, de flesta pickuper och skåpbilar får en 5a i betyg hos Folksam, även små skåpbilar som Caddy och Berlingo.
Tex fick Trafic/Primastar/Vivaro 2 i krockbetyg, i verkligheten en 5a.
Omvänt finns oxå, men då gäller det mest småbilar, Opel Corsa 07-14 fick en 5a i Euro Ncap, men är enligt Folksam bland det sämsta man kan krocka med och får där en 1a.
Annat udda är att en riktigt gammal bil kan vara bra, tex Honda CR-V 98-06 får en 5a i verkligheten. Då tänker man, jag sitter väl säkrare i en Audi A3 -20 ?? Nä, den är klart sämre än den gamla Hondan och är bara medel.
5. är 40% bättre än medelbilen, 4. 20%, 3. medel, 2. 20% sämre 1. 40% sämre.
Euro Ncap krocktester vs Krockar i verkligheten (Folksam)
Vi som sitter i transportbilar sitter säkert även fast de oftast fick dåliga betyg i Euro Ncap, de flesta pickuper och skåpbilar får en 5a i betyg hos Folksam, även små skåpbilar som Caddy och Berlingo.
Tex fick Trafic/Primastar/Vivaro 2 i krockbetyg, i verkligheten en 5a.
Omvänt finns oxå, men då gäller det mest småbilar, Opel Corsa 07-14 fick en 5a i Euro Ncap, men är enligt Folksam bland det sämsta man kan krocka med och får där en 1a.
Annat udda är att en riktigt gammal bil kan vara bra, tex Honda CR-V 98-06 får en 5a i verkligheten. Då tänker man, jag sitter väl säkrare i en Audi A3 -20 ?? Nä, den är klart sämre än den gamla Hondan och är bara medel.
5. är 40% bättre än medelbilen, 4. 20%, 3. medel, 2. 20% sämre 1. 40% sämre.
Och i ämnet xenonljus så har jag lite problem med min bil.
Strålkastarna svänger med i kurvor, gör man en tvär vänstersväng händer det att höger strålkastare slocknar när man svänger tillbaka, då får man vrida ratten åt höger typ ett kvarts varv så tänds den igen.
Strålkastarna svänger med i kurvor, gör man en tvär vänstersväng händer det att höger strålkastare slocknar när man svänger tillbaka, då får man vrida ratten åt höger typ ett kvarts varv så tänds den igen.
Har nog skrivit här förr om kamrem i olja som gett problem för bla Ford och Peugeot/Citroen.
Igår ringde en kompis och berättade att han köpt en KIA.
Han hade ganska nyligen köpt sin 3e Ford som han varit nöjd med.
"Jag fick kalla fötter när jag läste det här med kamremmen och bytte in Forden medans den fortfarande har ett värde"
Igår ringde en kompis och berättade att han köpt en KIA.
Han hade ganska nyligen köpt sin 3e Ford som han varit nöjd med.
"Jag fick kalla fötter när jag läste det här med kamremmen och bytte in Forden medans den fortfarande har ett värde"
Jag måste bara fråga. Är det verkligen kamrem i olja eller är det kamkedja i olja?Isakare skrev:Har nog skrivit här förr om kamrem i olja som gett problem för bla Ford och Peugeot/Citroen.
Igår ringde en kompis och berättade att han köpt en KIA.
Han hade ganska nyligen köpt sin 3e Ford som han varit nöjd med.
"Jag fick kalla fötter när jag läste det här med kamremmen och bytte in Forden medans den fortfarande har ett värde"
Jo, kamrem i olja. De recensioner jag tagit del av rapporterar att det blir lika bra som det låter.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Det är kamrem, tyvärr. Det är en variant av ecoboost motorerna som har en blöt kamrem...
Såg nyss en liten film på nätet där de bröt av en rem med handen, remmen satt på en VAG 2,0tdi och drev oljepumpen (rem i olja)
Vilka 2,0tdi har rem till oljepumpen ??
Motorn på chefens Tiguan 2,0tdi -18 rasade -21vid 10" mil, han sa att verkstaden sa att kamremmen gått av. Då undrar man om det var kamremmen eller denna oljepumpsrem.
Vilka 2,0tdi har rem till oljepumpen ??
Motorn på chefens Tiguan 2,0tdi -18 rasade -21vid 10" mil, han sa att verkstaden sa att kamremmen gått av. Då undrar man om det var kamremmen eller denna oljepumpsrem.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 698 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 698 inlägg
Finns ett fåtal tillverkare som kan göra hållbara bilar med kamkedja, och när man kan det så är kamkedjan totalt överlägsen lösningen med rem. Mercedes har kört med kamkedja sedan urminnes tider, och dom vet hur man får den att hålla bilens livslängd, typ 100.000 milClasseClas skrev:
Fyllde på spolarvätska, ett tag sedan jag öppnade motorhuven. Hitta spår av möss. Spillning och de har gnagt lite på isoleringen i torpedväggen. Googlade efter tips att bli av med dem och har nu sprayat med vinäger.
Andra tips?
Bilen står parkerad i eget garage som jag håller frostfritt.
Andra tips?
Bilen står parkerad i eget garage som jag håller frostfritt.