3 565 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Hur skarva mellan målat tätskikt (MVK) och folietätskikt (BRK) i ytterhörn?
Jag har svarat på din ursprungliga fråga om ytterhörn, vid snedtak så skulle jag gå med det keramiska tätskiktet till det övre brytet, beroende på hur mycket vattenbelastning det blir på det?M Måke skrev:
Ok, fattar inte riktigt. Men på vägg och övergång mellan keramiskt tätskikt och Tassoduk så ska man ju köra keramiska tätskiktet först för att sen överlappa med Tassoduken 30 mm.R Rejäl skrev:
Vägg/snedtak räknas ju fortfarande som vägg/vägg så behöver köra överlapp även där. Samt kör målad VT-duk i snedtaket.
Min tanke var att köra keramiska duken upp till snedtak, sen gå ut med Tasso-duken över keramiska med 30-50 mm, sen på med kakel ända upp till snedtaket (alltså även ovanpå de 30-50 mm målade som går ner från snedtaket).
Nämnde för nån shomme på Alcros kundtjänst/teknisk support, och gan sa ok, men kändes inte som han egentligen visst eller fattade.
Ja vid horisontella skarvar..M Måke skrev:
Jag svarade initialt på ytterhörns skarv alltså en lodrät skarv…
Det blir bra…M Måke skrev:Vägg/snedtak räknas ju fortfarande som vägg/vägg så behöver köra överlapp även där. Samt kör målad VT-duk i snedtaket.
Min tanke var att köra keramiska duken upp till snedtak, sen gå ut med Tasso-duken över keramiska med 30-50 mm, sen på med kakel ända upp till snedtaket (alltså även ovanpå de 30-50 mm målade som går ner från snedtaket).
Kundtjänst arbetare är oftast inte så tekniskt kunniga utan man ska fråga efter någon produktansvarig, teknisk säljare eller likvärdig hos företag…M Måke skrev:
Gör som du har tänkt det blir bra, sen vet vi ju inte var du har placeringen av dusch/badkar i förhållande till snedtak.M Måke skrev:Ok, fattar inte riktigt. Men på vägg och övergång mellan keramiskt tätskikt och Tassoduk så ska man ju köra keramiska tätskiktet först för att sen överlappa med Tassoduken 30 mm.
Vägg/snedtak räknas ju fortfarande som vägg/vägg så behöver köra överlapp även där. Samt kör målad VT-duk i snedtaket.
Min tanke var att köra keramiska duken upp till snedtak, sen gå ut med Tasso-duken över keramiska med 30-50 mm, sen på med kakel ända upp till snedtaket (alltså även ovanpå de 30-50 mm målade som går ner från snedtaket).
Nämnde för nån shomme på Alcros kundtjänst/teknisk support, och gan sa ok, men kändes inte som han egentligen visst eller fattade.
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Vi kör alltid tätskiktssystemet för plattsättning först och går alltid ut 10cm utanför ytan som det ska sättas plattor på oavsett om det är mitt på en vägg, runt en ytterhörna, ut mot ett snedtak eller liknande.
Sedan spacklar målaren ut denna kant och överlappar med MVK system, mjukfogar och målar fram till plattornas kant.
Sedan spacklar målaren ut denna kant och överlappar med MVK system, mjukfogar och målar fram till plattornas kant.
Tack ska du ha! Märkligt att de inte hänvisar, vare sig i något produktblad (produkts monteringsanvisning) eller BKR/MVK-instruktioner hur man gör vid snedtak, och/eller vid hörn.Paul-Staffanstorp skrev:Vi kör alltid tätskiktssystemet för plattsättning först och går alltid ut 10cm utanför ytan som det ska sättas plattor på oavsett om det är mitt på en vägg, runt en ytterhörna, ut mot ett snedtak eller liknande.
Sedan spacklar målaren ut denna kant och överlappar med MVK system, mjukfogar och målar fram till plattornas kant.
När ni kör 10 cm keramik-duk ut på taket, och möter ett hörn, kör ni då även med hörnmanchett?
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Allt för de ska slippa vara ansvariga OM något skulle hända och mycket läggs över på den som utför fuktskyddningen och vi får väldigt ofta improvisera då det inte finns färdiga lösningar för allt.M Måke skrev:
Förut, (och det finns fortfarande att köpa) använde man brunnsmanschetter av butylgummi som har en grym vidhäftningsförmåga och detta brukar iaf jag använda många ggr när det inte finns några vettiga lösningar.
T.ex finns det ju inga innerhörn som passar i vinkeln mellan stödbensvägg/snedtak/sidovägg så där brukar jag försöka överlappa folien så bra det går och ibland skära till och lägga en bit butylgummi vid behov.
Likaså när det kommer upp rör ur golv där det i princip är omöjligt att ändra dessa så brukar jag använda mig av butylgummi och sen gummerat fuktskydd runt omkring då man inte kan sätta rörmanschetter.
Som sagt måste även vi som arbetar med det ganska ofta improvisera då det inte finns saker framtagna av branschen för alla ändamål.
Grymt! Känns skönt att höra att ni improviserar en del, och som du säger (eller antyder), att sunt förnuft kommer man ganska långt med. när du använder butylgummi-mattan antar jag att den måste ta väv på ovansidan, annars fäster inte fixet så bra väl?Paul-Staffanstorp skrev:Allt för de ska slippa vara ansvariga OM något skulle hända och mycket läggs över på den som utför fuktskyddningen och vi får väldigt ofta improvisera då det inte finns färdiga lösningar för allt.
Förut, (och det finns fortfarande att köpa) använde man brunnsmanschetter av butylgummi som har en grym vidhäftningsförmåga och detta brukar iaf jag använda många ggr när det inte finns några vettiga lösningar.
T.ex finns det ju inga innerhörn som passar i vinkeln mellan stödbensvägg/snedtak/sidovägg så där brukar jag försöka överlappa folien så bra det går och ibland skära till och lägga en bit butylgummi vid behov.
Likaså när det kommer upp rör ur golv där det i princip är omöjligt att ändra dessa så brukar jag använda mig av butylgummi och sen gummerat fuktskydd runt omkring då man inte kan sätta rörmanschetter.
Som sagt måste även vi som arbetar med det ganska ofta improvisera då det inte finns saker framtagna av branschen för alla ändamål.
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Ja, så är den bistra sanningen och jag tror de flesta hittar sina speciallösningar på dessa problem som inte branschen tänkt på och Ja, jag kör mycket med sunt förnuft 😉M Måke skrev:
Det är inga problem att sätta butylgummit utanpå folien och det är bara småbitar vi pratar om över eventuellt minimala hål som skapas i innerhörnor mellan stödbensvägg/snedtak/sidovägg t.ex.
I min värld tätar detta tillräckligt för att jag ska våga garantera mina kunder att om det blir ett problem i deras badrum så är det definitivt inte orsakat 1m upp i en sådan vinkel iaf.
Jag hade ju inte ersatt en fabrikstillverkad innerhörnsmanschett i duschzonens hörna med butylgummi än om jag med största säkerhet kan säga att även där hade det säkert fungerat, men att använda mig av denna lösning när det inte av branschen tagits fram någon vettigare lösning så tycker jag detta är det bästa man kan göra åt saken.
Man kan ju även klippa till folie själv och skapa en innerhörnsmanschett som man limmar dit men i min värld så anser jag att butylgummit får bättre fäste och tätar bättre, men det är min högst personliga mening och jag rekommenderar aldrig folk att göra som jag gör utan de besluten får stå för var och en att ansvara för.
Ja till syvende och sist så ska man ju förhindra att att vatten tar sig genom tätskiktet. Och om det funkar, så funkar det. Finns ju inget självändamål att följa anvisningar 👍Paul-Staffanstorp skrev:Ja, så är den bistra sanningen och jag tror de flesta hittar sina speciallösningar på dessa problem som inte branschen tänkt på och Ja, jag kör mycket med sunt förnuft 😉
Det är inga problem att sätta butylgummit utanpå folien och det är bara småbitar vi pratar om över eventuellt minimala hål som skapas i innerhörnor mellan stödbensvägg/snedtak/sidovägg t.ex.
I min värld tätar detta tillräckligt för att jag ska våga garantera mina kunder att om det blir ett problem i deras badrum så är det definitivt inte orsakat 1m upp i en sådan vinkel iaf.
Jag hade ju inte ersatt en fabrikstillverkad innerhörnsmanschett i duschzonens hörna med butylgummi än om jag med största säkerhet kan säga att även där hade det säkert fungerat, men att använda mig av denna lösning när det inte av branschen tagits fram någon vettigare lösning så tycker jag detta är det bästa man kan göra åt saken.
Man kan ju även klippa till folie själv och skapa en innerhörnsmanschett som man limmar dit men i min värld så anser jag att butylgummit får bättre fäste och tätar bättre, men det är min högst personliga mening och jag rekommenderar aldrig folk att göra som jag gör utan de besluten får stå för var och en att ansvara för.
En annan grej, fick några tunna blåsor under folien vid duschhörnan. Knappt synliga men knäpper när man slår på dem med fingret. Är det ok, eller risk att klinker släpper efter ett tag?
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Det är ju egentligen bara ett problem om du ska ha mosaik som är mindre än själva blåsornas storlek för då blir ju inte plattorna nere mot underlaget.M Måke skrev:Ja till syvende och sist så ska man ju förhindra att att vatten tar sig genom tätskiktet. Och om det funkar, så funkar det. Finns ju inget självändamål att följa anvisningar 👍
En annan grej, fick några tunna blåsor under folien vid duschhörnan. Knappt synliga men knäpper när man slår på dem med fingret. Är det ok, eller risk att klinker släpper efter ett tag?
Tack Kulle och
Tack Kulle och Paul! Som jag misstänkte, men då kan jag släppa den lilla ångesten jag ändå hade nu blir det att planera plattsättningen, diagonalt dessutom efter order uppifrån 😅Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Bara ett tips.... tänk er bara för en extra gång innan dess...M Måke skrev:
Det blir väldigt rörigt för ögat och jag har en hel del kunder som ångrat sig genom åren och tröttnat.
Man ska ju leva med ett badrum länge