Snigla Snigla skrev:
Årets sista semmelbuffe gick av stapeln i helgen och vi var där och shoppade.. (på ett lokalt cafe/konditori som ett par gånger om året, i semmeltider, gör 10-12 olika sorters "semlor".. i halv storlek och säljer) 👍

En kul grej och jag tror jag recenserat tidigare i tråden .. men nu är 2024 avklarad!

Det blev:

Marängswiss
[bild]
[bild]

Kommentar o betyg: vanlig semmelbulle, lite chokladfyllning (ist för mandelmassa), grädde och banan (tror även det skymtades nått hallon). Nått krispigt marängmässigt hittades ej..

Den var god, men på nått vid lite ”slät” och saknade lite pondus.. skulle kanske varit lite hackad mandel i chokladen el nån twist på grädden.. (den saknade nått iaf)

Sandras betyg: 2 (2,5 eg men fick inte sätta halvor sa maken)
Makens betyg: 3


- - -

Pistage
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Pistagebulle med mycket pistagemassa.. och grädde

Väldigt god (bättre än kanelbullevarianten vi provat för ett par år sedan). När man delade den .. ja då delade den sig själv oxå! Som en ”vanlig bulle” kan göra.. (lite fastare deg)

Sandras betyg: 4
Makens betyg; 5


- - -

Hallon & Lemoncurd
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Väldigt fräsch och god! Lemoncurden var lagom syrlig och len.. och de använde den istället för mandelmassa i botten. VIi TROR att det var någon slags hallonfromage/mousse uppepå istället för grädde! (först tog vi för givet att det var hallongrädde).

Sandras betyg: 4
Makens betyg: 3


- - -

Dajm
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Min favorit av de som vi köpte (nu snackar vi inte om att jämföra med en RIKTIG semla). Det var en lagom luftig/lätt bulle med mandelchokladfyllning (istället för vanlig mandelmassa), chokladmousse (god smak!) istället för grädde.. och toppat med daimkulor (under locket).

Den var i sötaste laget, så det var vettigt att hålla den i halv storlek! (nu delade vi på den "lilla" semlan dessutom.. men vi hade båda kunnat tänka oss nån tugga till helt klart..)

Sandras betyg: 5
Makens betyg: 4
Årets sista???? Herregud, fettisdagen har ju inte ens varit än!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Årets sista semmelbuffe gick av stapeln i helgen och vi var där och shoppade.. (på ett lokalt cafe/konditori som ett par gånger om året, i semmeltider, gör 10-12 olika sorters "semlor".. i halv storlek och säljer) 👍

En kul grej och jag tror jag recenserat tidigare i tråden .. men nu är 2024 avklarad!

Det blev:

Marängswiss
[bild]
[bild]

Kommentar o betyg: vanlig semmelbulle, lite chokladfyllning (ist för mandelmassa), grädde och banan (tror även det skymtades nått hallon). Nått krispigt marängmässigt hittades ej..

Den var god, men på nått vid lite ”slät” och saknade lite pondus.. skulle kanske varit lite hackad mandel i chokladen el nån twist på grädden.. (den saknade nått iaf)

Sandras betyg: 2 (2,5 eg men fick inte sätta halvor sa maken)
Makens betyg: 3


- - -

Pistage
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Pistagebulle med mycket pistagemassa.. och grädde

Väldigt god (bättre än kanelbullevarianten vi provat för ett par år sedan). När man delade den .. ja då delade den sig själv oxå! Som en ”vanlig bulle” kan göra.. (lite fastare deg)

Sandras betyg: 4
Makens betyg; 5


- - -

Hallon & Lemoncurd
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Väldigt fräsch och god! Lemoncurden var lagom syrlig och len.. och de använde den istället för mandelmassa i botten. VIi TROR att det var någon slags hallonfromage/mousse uppepå istället för grädde! (först tog vi för givet att det var hallongrädde).

Sandras betyg: 4
Makens betyg: 3


- - -

Dajm
[bild]
[bild]

Kommentar och betyg: Min favorit av de som vi köpte (nu snackar vi inte om att jämföra med en RIKTIG semla). Det var en lagom luftig/lätt bulle med mandelchokladfyllning (istället för vanlig mandelmassa), chokladmousse (god smak!) istället för grädde.. och toppat med daimkulor (under locket).

Den var i sötaste laget, så det var vettigt att hålla den i halv storlek! (nu delade vi på den "lilla" semlan dessutom.. men vi hade båda kunnat tänka oss nån tugga till helt klart..)

Sandras betyg: 5
Makens betyg: 4
Ähhh, vaddå, Pistagebulle?

Lämnar namn o adress här, hur många är minsta krav för beställning?

(Såg att Årets glassar hade någon med pistage (Triumfglass) och undrar nyfiket när de släpper de första)
 
B b8q skrev:
Årets sista???? Herregud, fettisdagen har ju inte ens varit än!
Vet inte om jag eg kategoriserar dem som semlor.. mer bakverk😊 tror de bara ”rider på vågen” .. i semmeltider, gör ett event av det hela (de hade 2 i år)

Sedan säljer de väl de vanliga, i normal strl..
 
Provade ett enkelt limprecept.. som flashat förbi i nån FB -grupp. limpan är inte så stor i storlek, men lagom till oss.. tre dagar typ så får vi baka nytt (ungefär så länge färskt bröd är trevligt..)

Mörkt bröd med mjöl på ytan, ligger på en träskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bröd på ett skärbräde, mörkskorpad yta, mjöldamm, bakgrund suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett färskt, hembakat bröd på ett träskärbräda i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👌
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Igår gjorde jag något från min lilla lista som lät spännande!

RUNEBERGSTÅRTA

Det är eg ingen tårta.. vissa kallar det en bakelse.. jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det.. MEN det är som en korsning mellan muffins och mazarin.. med lite extra fras och sylt 😊👍 .. mycket goda!

Bakverk i formar med glasyr och sylt på bakplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade muffins med glasyr och sylt i gröna formar på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bakverk med glasyr och sylt i ett blågrönt muffinsform. Det ser nybakat och sött ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delad muffins med fyllning och glasyr, i bakgrundsform, smulor runtom, mörk underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept: Runebergstårta - Fredriks fika

Kommentar: Använde kardemumma i smeten som smaksättning och krusbärssylt (var vad jag hade hemma)
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Gjort smarriga rullrån, länge sen sist.

Gott , men tidsödande.

En låda med krispiga, gyllenbruna krumkake, traditionella skandinaviska rullade kakor, serveringsklara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Gjort smarriga rullrån, länge sen sist.

Gott , men tidsödande.

[bild]
Har aldrig provat göra sådana.. har kikat på andras mest (tror inte ens jag smakat 🤔)

Brukar du fylla med nått?
 
Snigla Snigla skrev:
Har aldrig provat göra sådana.. har kikat på andras mest (tror inte ens jag smakat 🤔)

Brukar du fylla med nått?
Jag har ibland tryckt ned rånet i en kaffekopp medans det är varmt och på det sättet format en liten skål/strut som jag sen fyller med grädde och hjortronsylt, eller färska hallon, jorgubbar, glass etc.

Yngste sonen fyller dessa rullar med lite Nutella. Jag äter helst rånen utan fyllning till kaffe, eller som ovan i skål.

Om du funderar på att köpa rånjärn , satsa då på ett klassiskt Skeppshult i gjurjärm. (Oj, va dyra de blivit.....har för mig jag gav 500kr)

Jag brukar köra med Farmor Gretas recept på rullrån. Recept som innehåller ägg brukar bränna fast
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T
F fusion skrev:
Gjort smarriga rullrån, länge sen sist.

Gott , men tidsödande.

[bild]
Stiliga! Säkert jättegoda att fylla med Nutella fast pillrigt.
 
SEMMELDAGEN / FETTISDAGEN

Idag is the day.. den sk "korrekta" dagen för att äta dessa små underverk!

Semla med fluffigt grädde och pudrat florsocker på ovansidan. Traditionellt svenskt fettisdagsbakverk på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två semlor med vispgrädde och florsocker på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två semlor med florsocker på vit tallrik och mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två semlor med fluffig grädde och pudrat florsocker på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nom nom.. 😻 hoppas ni alla får en trevlig tisdag!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Leksaker att dekorera tårta med.. nu är den stora frågan om jag kommer göra nån tårta ens ;) MEN jag har iaf grejer till att leka extra med..

Vita staplade skålar, förpackade plastbestick, restaurangmiljö, närbild, träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snurrbord...

En uppsättning bakartillbehör och redskap på ett bord, bland annat tårtspatel och måttsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spatlar, kniv, "pinnar" att modelera marsipan osv med..

Köksredskap, hjärtformade bakformar och tårtdekorationsverktyg på bänkskiva, hushållsartiklar, inpackade, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några springformar, stansar till marsipan och spritspåsar..

Inte ätbara som de är, men det färdiga resultatet kanske blir extra gott? 😻
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bullbak, både kardemumma och kanelknutar. Totalt c 100st.

Nybakade kanelbullar med pärlsocker på en ugnsplåt, ser gyllene och läckra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakade kanelbullar med pärlsocker på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Bullbak, både kardemumma och kanelknutar. Totalt c 100st.

[bild][bild]
Ser mycket goda ut!
Nu klarar ni er en stund 😊👍
 
  • Haha
fusion
  • Laddar…
Fick ett infall att göra en.. hm.. Frasig äppelpaj? 🤔 igår till mello..

Hade färdig smördeg i frysen.. så jag plockade fram den på ef och tinade - sedan , på kvällskvisten, hackade jag upp ett äpple och la på mitten.. öste på med lkanel och rev mandelmassa över!

Sedan, lagom till mello.. så penslade jag med uppvispat ägg, nöp ihop dem (som en carlzone) och penslade ytan.. sen in i ugnen i 20 min..

En chokladfylld bakelse på en vit tallrik med florsocker, övergripet belyst, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Serverades varm, pudrad med lite florsocker..

En bakelse med florsocker och grädde på en vit tallrik. Söt, dessert, fikabröd, serverad, efterrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Serverades med vaniljglass.. 😍👍
 
  • En bakelse med florsocker och grädde på ett vitt fat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ser mycket goda ut!
Nu klarar ni er en stund 😊👍
Ja, då skall man nog vara superoptimist i detta hus, pojkarna har nog ätit upp dessa innan nästa helg 😠

Hmm, ide kanske byta ut kanelen mot cayennepeppar i några 😇
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.