@ullberg vilka bilar är det du haft? Jag har bara ett par provkörningars erfarenhet av framhjulsdrivna elbilar. Jag står fast vid att ID4 är ganska dålig i halka. Men det säger ju inte att alla bakhjulsdrivna bilar är dåliga i halka.
 
ullberg
ska jag applicera ovan hierarki blir det: Tesla MY LR > tomt > BMW i3s > DS3 crossback e-tense

Så någon IDx bil har jag aldrig ägt men jag har provkört en ID3 RWD under vintersäsong, på den korta turen tyckte jag den uppträdde typ som min i3s men att jag har erfarenhet vore att överdriva…

Edit: omvänt kan man säga att som ”svenssonbil” på sommarväglag är min åsikt att DS3 är den bekvämaste av bilarna - och inser nu också att min vinterranking är från motorstarkarkast (bäst) till motorsvagast (sämst) vilket kanske inte är vad mina fördomar skulle sagt

/U
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Det finns massor av inlägg i tråden som jag inte läst. Jag kan tänka mig att detsamma gäller många inklusive dig.
Då jag följer tråden så läser jag alla inlägg i den. Jag har följt den sen den startades.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
ullberg
sorry för OT men apropå lek i vinterväglag - i morse hade det kommit några cm hemma efter att nästan helt smält bort senaste veckorna - åkte som vanligt till jobbet tidigt och innan plogsvängen gått - precis när jag kom upp på stora vägen smet en 940 ut framför mig - jag var först lite ”orolig” att jag skulle bli fast bakom någon som trots folktomt lägger sig långt under hastighetsbegränsningen då bilen inte tar sig fram så bra / känns osäker.

Men oj så fel jag hade, utan att överdriva till något jag skulle kalla farliga situationer ägnade sig föraren framför mig (gissar en yngre förmåga) åt något som jag bäst kan beskriva som en dans framför mig, mjuka påskjut och efterföljande välkontrollerad överstyrning i laglig hastighet, kanske plus moms. Själv försökte jag bjuda upp till dans men min fyrhjulsdrift och alla stödsystem gjorde att jag mest kände mig som en trött och fet padda som försökte leka john med en balettdansös och om något gjorde mitt fäste att jag kanske kom onödigt nära min danspartner. - oj så avundsjuk jag var i ett par kilometer innan det blev tvåfiligt och jag passerade med tummen upp mot den andra föraren…

/U
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Undrar hur stort batteriet är? Eller vad förbrukningen vid testat var.
I natt släpptes ju officiella siffror på uppdaterade Taycan.
Higher: Charging capacity increased by 50 kW to up to 320 kW. Recuperation increased to up to 400 kW at high speeds
• Faster: Acceleration from 0 to 100 km/h is up to 0.6 seconds faster. The Taycan Turbo S takes just 2.4 seconds
• Further: The range has been increased by up to 35 per cent to a maximum of 678 kilometres (WLTP). All Taycan variants can charge from a 10 to 80 per cent state of charge in 18 minutes⚡️⚡️⚡️Taycan: Electrical consumption combined: 22.0 – 16.7 kWh/100 km. CO2 emissions combined: 0 g/km. Electric range: 449 – 650 km. Electric range City: 512 – 821 km
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag sitter med fingret på avtryckaren på en ID4 First Edition Max, någon som har några tankar på det?

Riddermark gav mig 190k i inbyte för vår snart 8år gamla i princip fullutrustade Passat GTE.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
I natt släpptes ju officiella siffror på uppdaterade Taycan.
Higher: Charging capacity increased by 50 kW to up to 320 kW. Recuperation increased to up to 400 kW at high speeds
• Faster: Acceleration from 0 to 100 km/h is up to 0.6 seconds faster. The Taycan Turbo S takes just 2.4 seconds
• Further: The range has been increased by up to 35 per cent to a maximum of 678 kilometres (WLTP). All Taycan variants can charge from a 10 to 80 per cent state of charge in 18 minutes⚡️⚡️⚡️Taycan: Electrical consumption combined: 22.0 – 16.7 kWh/100 km. CO2 emissions combined: 0 g/km. Electric range: 449 – 650 km. Electric range City: 512 – 821 km
Dyr men grym bil nu!
 
Varför görs elbilar med så fruktansvärt många hästkrafter? Eller går det inte att "undvika" för batterierna ger så mycket effekt automatiskt för att få någorlunda räckvidd?
En vanlig bensin bil med 100hk räcker ju för de allra flesta och då kommer man betydligt längre än en bensin bil på 300hk

Om man enbart tänker på räckvidden.
 
S snickar skrev:
Varför görs elbilar med så fruktansvärt många hästkrafter? Eller går det inte att "undvika" för batterierna ger så mycket effekt automatiskt för att få någorlunda räckvidd?
En vanlig bensin bil med 100hk räcker ju för de allra flesta och då kommer man betydligt längre än en bensin bil på 300hk

Om man enbart tänker på räckvidden.
Man kan säga att räckvidden inte bkir så påverkad av att ha en stor elmotor, tvärtemot vad som gäller i ICE bilar.

Och ska man konkurrea med tex Tesla som var först, då kan man inte erbjuda 100hk när tesla erbjuder 300-440-800-1000hk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter med fingret på avtryckaren på en ID4 First Edition Max, någon som har några tankar på det?

Riddermark gav mig 190k i inbyte för vår snart 8år gamla i princip fullutrustade Passat GTE.
Finns det något tillförlitligt protokoll / test på batteriet? Dvs utan att göra som Tesla Björn, köra slut på och sen ladda upp för att se hur många kWh man får i.

OBD-läsare kanske kan vara bra, sen Car Scanner eller motsvarande app så man kan se om det är någon battericell som avviker kraftigt i spänning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
engs engs skrev:
Finns det något tillförlitligt protokoll / test på batteriet? Dvs utan att göra som Tesla Björn, köra slut på och sen ladda upp för att se hur många kWh man får i.
Bra fråga! Det ska jag ta upp med säljaren
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter med fingret på avtryckaren på en ID4 First Edition Max, någon som har några tankar på det?

Riddermark gav mig 190k i inbyte för vår snart 8år gamla i princip fullutrustade Passat GTE.
En beg? Jag skulle inte köpe en ID bil utanför garanti.
De äldre saknar förvärmning av batteri vid snabbladdning vilket gör snabbladdning till en plåga vintertid.
Kör du mest hemma så kanske inte det spelar någon roll.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
engs engs skrev:
Finns det något tillförlitligt protokoll / test på batteriet? Dvs utan att göra som Tesla Björn, köra slut på och sen ladda upp för att se hur många kWh man får i.

OBD-läsare kanske kan vara bra, sen Car Scanner eller motsvarande app så man kan se om det är någon battericell som avviker kraftigt i spänning.
Ser att du kompletterat.
Jag borde ha en ODBscanner hemma, då ska man bara hitta en vettig app.
Garantin är ju iaf 70% på 8år 16000mil.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En beg? Jag skulle inte köpe en ID bil utanför garanti.
De äldre saknar förvärmning av batteri vid snabbladdning vilket gör snabbladdning till en plåga vintertid.
Kör du mest hemma så kanske inte det spelar någon roll.
Varför inte?
Det är ju en first edition, så den är från 2021, någon månad kvar på garantin.

Förvärmning kommer väl först med årets modeller?
Tänker att jag faktiskt klarar mig utan det, dels bor vi långt söder på med milda vintrar, dels kör jag sällan så vi skulle behöva snabbladda, och om då oftast på sommaren.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Dyr men grym bil nu!
Ännu dyrare nu efter uppdateringen.
Bild på skärm visar Porsche Taycan Sport Turismo-modeller med priser. Fem bilar, varierande färger och utföranden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra Porsche Taycan Sport Turismo modeller med varierande priser visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.