Tanken är ju att man ska ta sig hem, mer eller mindre, vid enklare fel som uppstår...

Vissa äldre bilar har möjlighet till att läsa ur felkoder direkt med en lampa som blinkar, andra behöver en OBD-adapter som man kopplar till dator eller telefon (via Bluetooth)...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Jag vet inte vad det betyder, men om jag gissar (nån form av spärrat läge för att kunna rulla "ur vägen" vid motorhaveri) så känns det ju inte så lovande. ☹️


Kan jag kolla felkoderna själv? Vi har inte gjort någon service men det var relativt nyligen gjort när vi köpte bilen i höstas, vill jag minnas.
Med en obd2 felkodsläsare så kan du det om bilen har obd2.
Här är en enkel modell
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...asare/felkodslasare-obd-ii-eobdcan-2000040054
Finns bättre och mer avancerade. Vet inte vilka som är bra.

Lönar sig att försöka kontrollera så att bränslefiltret också byttes. Det ingår inte i alla servicar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
C
M mlindsten skrev:
Ja, det gör den, men det har den gjort konstant sen vi fick den ombyggd.
Då tror jag också den gått in i "limp home-mode", dvs att ECU:n begränsar varvtal/effekt så att inte motorn skall ta skada. Instämmer med övriga - läs ut felkoderna så får du reda på varför. Problemet om motorlampan lyser hela tiden är att du inte vet om det uppstår något nytt fel.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter ju som det skulle kunna vara nån form av "limp home"-mode...

Vad var det för årsmodell, dvs finns det OBD på den? I så fall är det nog bara att försöka läsa ut felkoder...

Edit: provade att googla, det här låter ju bekant? [länk]
Det är årsmodell 2002. Vet inte hur det är med OBD (får kolla ikväll). Intressant info i länken - tack! Jag ska prova ikväll om det går att varva upp den i N/P.

C cpalm skrev:
Då tror jag också den gått in i "limp home-mode", dvs att ECU:n begränsar varvtal/effekt så att inte motorn skall ta skada. Instämmer med övriga - läs ut felkoderna så får du reda på varför. Problemet om motorlampan lyser hela tiden är att du inte vet om det uppstår något nytt fel.
Ja, precis, det är ju en stor nackdel med att motorlampan lyser ... men jag förmodar att jag inte kan göra något åt det?
 
RoTe RoTe skrev:
Alltså av alla tiotusentals mil jag kört i mina dagar har jag nog bara varit med om att spolarvätskan tagit slut en gång vad jag kan minnas. Det ingår liksom i förarens ansvar att se till så att det är påfyllt eftersom det är en säkerhetsviktig funktion i vissa väglag...
Min Renault Zoe har de sparat in på lampan på spolarvätskebehållaren. Jag har tyvärr inte Saidas förmågor, så jag försöker ha en dunk spolarvätska med mig och fylla när det tar slut. Men visst, vid visst väglag kan det vara en fara att köra bara till nästa avfart. Fyll varje gång du tankar säger väl nån, men eftersom man "tankar "varje natt på uppfarten så funkar inte det.

På gamla VW bubblor finns inte ens spolare, dock eftermonterat som tillbehör på många. På nyare så var det reservhjulets tryck som trycksatte tanken som väl rymde ett par deciliter...

På nya bilar är ju strålkastarspolare borta. Iofs så torkar inte smutsen fast lika lätt men isen smälter heller inte av pga LED ljusen... :D

N Niq skrev:
Hjulen skall väl kunna gå fritt? Vart tar dom i. Tar dom i på insidan så skulle det ju finnas en teoretisk risk att dom klämmer sönder en bromsslang.
Jag har på flera bilar jag haft sett att när man svänger fullt så tar däcket i innerskärmen så att det nöts i hjulhuset. Jag tror det suttit rätt däck/fälg på några av dem.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Det är årsmodell 2002. Vet inte hur det är med OBD (får kolla ikväll). Intressant info i länken - tack! Jag ska prova ikväll om det går att varva upp den i N/P.

Ja, precis, det är ju en stor nackdel med att motorlampan lyser ... men jag förmodar att jag inte kan göra något åt det?
Får motorlampan lysa på a-traktorer? Jag skulle se till att "laga felet" eller iallafall minst läsa ut felkoderna. Troligtvis är det nåt fel med tändning eller insprutning så den är smutsig som ett troll... En Hundai V6 var väl inte speciellt trevlig ens som ny, med spärrad och omkodad ECU och limphome antar jag det är en riktig miljömarodör...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M mlindsten skrev:
Ja, precis, det är ju en stor nackdel med att motorlampan lyser ... men jag förmodar att jag inte kan göra något åt det?
En 2002:a skall ha standard OBD2.
När motorlampan lyser betyder det att det finns pågående motor-/drivlinerelaterade felkoder. Har noll koll på A-traktorombyggningar, det är väl inte osannolikt att något med begränsningen gör att ECU:n alltid kommer att tycka att det är nåt fel, men det är ju inte så snyggt kan man tycka.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min Renault Zoe har de sparat in på lampan på spolarvätskebehållaren. Jag har tyvärr inte Saidas förmågor, så jag försöker ha en dunk spolarvätska med mig och fylla när det tar slut. Men visst, vid visst väglag kan det vara en fara att köra bara till nästa avfart. Fyll varje gång du tankar säger väl nån, men eftersom man "tankar "varje natt på uppfarten så funkar inte det.

På gamla VW bubblor finns inte ens spolare, dock eftermonterat som tillbehör på många. På nyare så var det reservhjulets tryck som trycksatte tanken som väl rymde ett par deciliter...

På nya bilar är ju strålkastarspolare borta. Iofs så torkar inte smutsen fast lika lätt men isen smälter heller inte av pga LED ljusen... :D


Jag har på flera bilar jag haft sett att när man svänger fullt så tar däcket i innerskärmen så att det nöts i hjulhuset. Jag tror det suttit rätt däck/fälg på några av dem.
Jag vet inte vad lagen säger men jag tycker att med rätt fälgar och däck borde dom gå fria om där inte är något annat fel. Jag vet inte hur vanligt det är att dom tar i innerskärmen. Kanske det inte alls är så ovanligt men det låter underligt.
 
RoTe
J JohanLun skrev:
Fyll varje gång du tankar säger väl nån, men eftersom man "tankar "varje natt på uppfarten så funkar inte det.
Imponerande ändå att så många människor går genom hela livet utan att ha några som helst rutiner att följa. Obs detta är inte kritik utan jag är mest imponerad över hur olika vi är som människor. Utan rutiner hade mitt liv gått åt h-vete.
 
J JohanLun skrev:
Får motorlampan lysa på a-traktorer? Jag skulle se till att "laga felet" eller iallafall minst läsa ut felkoderna. Troligtvis är det nåt fel med tändning eller insprutning så den är smutsig som ett troll... En Hundai V6 var väl inte speciellt trevlig ens som ny, med spärrad och omkodad ECU och limphome antar jag det är en riktig miljömarodör...
Ingen aning, men han som byggde om den jobbar med att bygga och sälja A-traktorer så jag utgår från att det han har sagt stämmer. Eftersom lampan lyste redan när vi hämtade bilen så förmodar jag att den lyste när han registreringsbesiktade den också.

Notera dock att den inte har omprogrammerad ECU (det går inte göra på den här bilen).

C cpalm skrev:
En 2002:a skall ha standard OBD2.
När motorlampan lyser betyder det att det finns pågående motor-/drivlinerelaterade felkoder. Har noll koll på A-traktorombyggningar, det är väl inte osannolikt att något med begränsningen gör att ECU:n alltid kommer att tycka att det är nåt fel, men det är ju inte så snyggt kan man tycka.
Den här är spärrad med h-reg, vilket innebär (som jag har lärt mig) att det sitter en givare (magnet) på kardanaxeln som via en styrbox avgör om tändspolen får spänning eller inte. Även varvtal från generatorn används som indata på nåt vis. Rullar bilen för fort så blir tändspolen strömlös. I praktiken innebär det att den inte tänder som den ska om man rullar för fort (och gör man det för länge så blir det motorstopp, som en konsekvens). Det känns ju rimligt att bilen tolkar detta som ett motorfel och därmed att motorlampan lyser.

... men den har ju gått bra i fem månader (bortsett från startproblemet när det var kallt), så det måste väl vara någon ytterligare felkod nu som gör att den har hamnat i "limp mode" (om det nu är så).
 
M mlindsten skrev:
Den här är spärrad med h-reg, vilket innebär (som jag har lärt mig) att det sitter en givare (magnet) på kardanaxeln som via en styrbox avgör om tändspolen får spänning eller inte. Även varvtal från generatorn används som indata på nåt vis. Rullar bilen för fort så blir tändspolen strömlös. I praktiken innebär det att den inte tänder som den ska om man rullar för fort (och gör man det för länge så blir det motorstopp, som en konsekvens). Det känns ju rimligt att bilen tolkar detta som ett motorfel och därmed att motorlampan lyser.
Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...
RoTe RoTe skrev:
Imponerande ändå att så många människor går genom hela livet utan att ha några som helst rutiner att följa. Obs detta är inte kritik utan jag är mest imponerad över hur olika vi är som människor. Utan rutiner hade mitt liv gått åt h-vete.
Min rutin är att fylla på när det tar slut. Alla mina tidigare bilar (utom då "veteranbilarna" VW bubbla) har haft en liten lampa som tänds när det är dags att fylla på. När jag hade saabar med stor tank och torkare på lyktorna så räckte ju spolarvätskan i en månad. Eller flera tankningar. Även på vintern. Att skapa en rutin för nåt som händer så sällan och dessutom förvarnar med en lamptändning i god tid känns onödigt. Hur jag ska skapa en rutin för när fylla på i Zoen vet jag inte. Anringen får jag fylla två gånger i veckan och det är fullt många gånger, eller får jag räkna med det tar slut. För det är rätt liten tank, så två resor till jobbet kan tömma tanken. Tror inte de har skitiga vägar i Paris eller var fanken denna nu är konstruerad...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...

Min rutin är att fylla på när det tar slut. Alla mina tidigare bilar (utom då "veteranbilarna" VW bubbla) har haft en liten lampa som tänds när det är dags att fylla på. När jag hade saabar med stor tank och torkare på lyktorna så räckte ju spolarvätskan i en månad. Eller flera tankningar. Även på vintern. Att skapa en rutin för nåt som händer så sällan och dessutom förvarnar med en lamptändning i god tid känns onödigt. Hur jag ska skapa en rutin för när fylla på i Zoen vet jag inte. Anringen får jag fylla två gånger i veckan och det är fullt många gånger, eller får jag räkna med det tar slut. För det är rätt liten tank, så två resor till jobbet kan tömma tanken. Tror inte de har skitiga vägar i Paris eller var fanken denna nu är konstruerad...
Lite kul hur olika vi är. Jag fyllde spolarvätska i firmabilen för nån vecka sen (5 liter) senast var förra vintern, innan dess åkte jag på det som fanns i när bilen var ny.
Har bekanta, det känns som de spolar ut ett helt fat på en vinter, medans en dunk räcker för mig.
Troligtvis har det med synen att göra, när sambon är bredvid tjatar hon hela tiden "Men spola då"
Jag säger, vad fan...rutan är ju inte skitig än "Jo, jag ser inget"
 
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...
Jo, att spärra den i ECU:n hade såklart varit bättre. I vårt fall var det snabba puckar i affären och jag hade inte läst på tillräckligt och trodde att ECU-spärr var möjlig på alla bilar. Det är det tydligen inte! 😒

Sen får man inte tändningen bruten hela tiden om man håller sig på max 30 km/h (den bryter strax över). 😉
 
Isakare Isakare skrev:
Lite kul hur olika vi är. Jag fyllde spolarvätska i firmabilen för nån vecka sen (5 liter) senast var förra vintern, innan dess åkte jag på det som fanns i när bilen var ny.
Har bekanta, det känns som de spolar ut ett helt fat på en vinter, medans en dunk räcker för mig.
Troligtvis har det med synen att göra, när sambon är bredvid tjatar hon hela tiden "Men spola då"
Jag säger, vad fan...rutan är ju inte skitig än "Jo, jag ser inget"
Risken är rutan blir repig om man kör torkare utan att spola. Sen handlar det enormt mycket om var och hur man kör. Det är ju vissa dagar när det är skitigt på vägen men torrt i luften där det sätter sig. Kan tänka mig att dessa dagar, om man kör där det är lite traik, så klarar man sig, men tex essingeleden så kletar det igen. Om det inte är så tätt av bilar att det hela tiden stänker upp ny fukt från bilarna framför. Men helt klart är det så att det skiljer otroligt på vädret...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Risken är rutan blir repig om man kör torkare utan att spola. Sen handlar det enormt mycket om var och hur man kör. Det är ju vissa dagar när det är skitigt på vägen men torrt i luften där det sätter sig. Kan tänka mig att dessa dagar, om man kör där det är lite traik, så klarar man sig, men tex essingeleden så kletar det igen. Om det inte är så tätt av bilar att det hela tiden stänker upp ny fukt från bilarna framför. Men helt klart är det så att det skiljer otroligt på vädret...
Byter ruta lika ofta som jag fyller spolarvätska, så den hinner inte bli repig.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.