RoTe RoTe skrev:
Så du menar att det tar slut fast du fyller varje gång du tankar eller? Oftast har man ju ett hum om hur mycket man använder och att ha en påse/dunk i bagaget är inte direkt ansträngande.
Nej jag fyller inte varje gång jag tankar. Även om jag ville/försökte det skulle det många gånger inte vara möjligt eftersom redan är fullt ;)

Ska jag åka långt har jag ofta en dunk i bagagen annars får den stå hemma. Har litet bagage så dunken är bara ivägen och krisar det så blir det närmaste mack.
 
H hapazard skrev:
Men det måste väl ändå vara att man någon gång köpt fälg med fel impressning, typ satt v70 fälg på s80?

v70 bytte också impressning vid millennieskiftet, men behöll nav och bultcirkel vilket nog kan förklara att många körde runt med fel fälgar.
Dom bytte kaross också.
 
jo, såklart men menade problemet som kunde uppstå om man köpte begagnade fälgar från föregående modell
 
Passa på och byta bromsvätska när du ändå måste lufta.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
I mitt fall var det 18" Volvo (BBS) Nebula som det tog i med, dessa satt på en V70 -02 Jubileum som i sin tur levererades med Volvos 17" Thor.

Och det är just 17" Thor som tar i för svärmor på S60n från 2007 eller nåt sånt.

Sonen har nå 19" lågprofil i nu avglömt märke.
Obs, generellt svar kring besiktningsfråga och inte citatet ovan.

Bromsslang får ej vara skadad (det blir bra tryck på bromsvätskan när man bromsar) i övrigt så var det ju inga katastroffel du/ni behöver åtgärda så det lämpligaste/lättaste är nog att återställa allt till hur bilen var från början avseende fjädringsväg och däck.

Sen är tyvärr argumentet att den gick igenom besiktningen lönlöst, att en bil går igenom en kontrollbesiktning behöver inte betyda att den är laglig att framföra på väg enligt gällande lagstiftning även om man kan tycka att det borde vara så.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Behöver ju inte vara positivt med uppdatering, de kan ju kommit på ett sätt att göra delen billgare och därför "uppdateria". Pumpen jag satte på såg ut att ha rostfria rörstosar/anslutningar medans pumpen jag tog bort hade lackade plåtrör. Så där är ju då en uppdatering som i min värd gått åt fel håll för brukaren

[bild]
Lite skillnad på pump mot de gamla järnen 😉
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Skulle nog inte limma nåt sånt , har sett fläktblad av stål som lossnat och gått igenom huven.
Jag med, hände vid Norrtull i Stockholm där bliburet folk hängde på 80 talet.
En jänkare varvade upp, de small till och sen hördes ett ljud i luften som jag inte kan beskriva med bokstäver, men gissar att en Boomerang låter så.
Efter varit tyst några sekunder small det till i taket på bensinstationen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag med, hände vid Norrtull i Stockholm där bliburet folk hängde på 80 talet.
En jänkare varvade upp, de small till och sen hördes ett ljud i luften som jag inte kan beskriva med bokstäver, men gissar att en Boomerang låter så.
Efter varit tyst några sekunder small det till i taket på bensinstationen.
haha, fy fan! Jag köpte fläktblad och visco på skrot (~6.000mil gammal) för 2.500kr så slipper man oroa sig. Jag har ju aluhuv så den stoppar väl inget heller...
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Lite uppföljning på min förra fråga om dotterns A-traktor som hade startproblem samt en ny fråga. 🙂

Jag hällde i karburatorsprit och fick igång bilen en dag när det var lite mildare. Därefter startade den utan problem tills en dag när dottern sa "Jag tror att batteriet är dåligt". Jag gick ut för att provstarta men kunde inte ens låsa upp med fjärrkontrollen. När jag mätte på batteriet så var det ca 5 V! Jag plockade ur batteriet, letade jag fram min gamla CTEK MXS 7.0 (som jag nästan hade glömt bort att jag hade) och körde en rekond + laddning. Tillbaks med batteriet och den startade på ett kick och har startat problemfritt sen dess, även vid lägre temperaturer. 😀

Nu har vi dock ett annat bekymmer. 😫 Här om veckan kom dottern hem och sa "Det är nåt fel på bilen. Den går jättesakta i uppförsbackar.". Jag körde en sväng och mycket riktigt så kändes den "seg" så fort det lutade uppför. Det räcker med lätt lutning så går det inte att få upp den i 20 km/h ens, och den svarar inte på mer gas (varvtalet ökar inte). Den är spärrad med h-reg så normalt bryter den ju tändningen om det går för fort, vilket man tydligt känner när man kör, men nu kommer jag inte dit ens med fullgas. Istället känns det som att motorn vill dö när jag ger för mycket gas, typ som att den surnar. 🤔

Jag är inte motorkunnig så jag har ingen aning om vad felet kan vara. Har ni några idéer?
 
Kolla batteriet igen, men startar den så bör det ju vara ok.
När mitt batteri i passaten var helt urladdat och igång kablad så gick den inte alls upp i varv.
 
C
M mlindsten skrev:
Har ni några idéer?
Lyser motor- ("check engine") lampan?
 
nino nino skrev:
Kolla batteriet igen, men startar den så bör det ju vara ok.
När mitt batteri i passaten var helt urladdat och igång kablad så gick den inte alls upp i varv.
Intressant! Jag får mäta igen. Dock startar den utan några som helst problem och batteriet "låter" friskt.

C cpalm skrev:
Lyser motor- ("check engine") lampan?
Ja, det gör den, men det har den gjort konstant sen vi fick den ombyggd. Han som byggde om den sa att det kan bli så p.g.a. h-reg. Känns ju inte helt bra (exempelvis om det dyker upp andra fel) ...
 
  • Gilla
mlindsten och 1 till
  • Laddar…
Kolla felkoderna. Men hur är det med service?
När är tex luftfilter, tändstift och bränslefilter bytta? Ett igensatt luftfilter kväver motorn.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter ju som det skulle kunna vara nån form av "limp home"-mode...
Jag vet inte vad det betyder, men om jag gissar (nån form av spärrat läge för att kunna rulla "ur vägen" vid motorhaveri) så känns det ju inte så lovande. ☹️

N Niq skrev:
Kolla felkoderna. Men hur är det med service?
När är tex luftfilter, tändstift och bränslefilter bytta? Ett igensatt luftfilter kväver motorn.
Kan jag kolla felkoderna själv? Vi har inte gjort någon service men det var relativt nyligen gjort när vi köpte bilen i höstas, vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.