712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Nej jag fyller inte varje gång jag tankar. Även om jag ville/försökte det skulle det många gånger inte vara möjligt eftersom redan är fulltRoTe skrev:
Ska jag åka långt har jag ofta en dunk i bagagen annars får den stå hemma. Har litet bagage så dunken är bara ivägen och krisar det så blir det närmaste mack.
Obs, generellt svar kring besiktningsfråga och inte citatet ovan.FredrikR skrev:
Bromsslang får ej vara skadad (det blir bra tryck på bromsvätskan när man bromsar) i övrigt så var det ju inga katastroffel du/ni behöver åtgärda så det lämpligaste/lättaste är nog att återställa allt till hur bilen var från början avseende fjädringsväg och däck.
Sen är tyvärr argumentet att den gick igenom besiktningen lönlöst, att en bil går igenom en kontrollbesiktning behöver inte betyda att den är laglig att framföra på väg enligt gällande lagstiftning även om man kan tycka att det borde vara så.
Lite skillnad på pump mot de gamla järnen 😉Tokslut skrev:Behöver ju inte vara positivt med uppdatering, de kan ju kommit på ett sätt att göra delen billgare och därför "uppdateria". Pumpen jag satte på såg ut att ha rostfria rörstosar/anslutningar medans pumpen jag tog bort hade lackade plåtrör. Så där är ju då en uppdatering som i min värd gått åt fel håll för brukaren
[bild]
Jag med, hände vid Norrtull i Stockholm där bliburet folk hängde på 80 talet.galento skrev:
En jänkare varvade upp, de small till och sen hördes ett ljud i luften som jag inte kan beskriva med bokstäver, men gissar att en Boomerang låter så.
Efter varit tyst några sekunder small det till i taket på bensinstationen.
haha, fy fan! Jag köpte fläktblad och visco på skrot (~6.000mil gammal) för 2.500kr så slipper man oroa sig. Jag har ju aluhuv så den stoppar väl inget heller...Isakare skrev:Jag med, hände vid Norrtull i Stockholm där bliburet folk hängde på 80 talet.
En jänkare varvade upp, de small till och sen hördes ett ljud i luften som jag inte kan beskriva med bokstäver, men gissar att en Boomerang låter så.
Efter varit tyst några sekunder small det till i taket på bensinstationen.
Lite uppföljning på min förra fråga om dotterns A-traktor som hade startproblem samt en ny fråga. 🙂
Jag hällde i karburatorsprit och fick igång bilen en dag när det var lite mildare. Därefter startade den utan problem tills en dag när dottern sa "Jag tror att batteriet är dåligt". Jag gick ut för att provstarta men kunde inte ens låsa upp med fjärrkontrollen. När jag mätte på batteriet så var det ca 5 V! Jag plockade ur batteriet, letade jag fram min gamla CTEK MXS 7.0 (som jag nästan hade glömt bort att jag hade) och körde en rekond + laddning. Tillbaks med batteriet och den startade på ett kick och har startat problemfritt sen dess, även vid lägre temperaturer. 😀
Nu har vi dock ett annat bekymmer. 😫 Här om veckan kom dottern hem och sa "Det är nåt fel på bilen. Den går jättesakta i uppförsbackar.". Jag körde en sväng och mycket riktigt så kändes den "seg" så fort det lutade uppför. Det räcker med lätt lutning så går det inte att få upp den i 20 km/h ens, och den svarar inte på mer gas (varvtalet ökar inte). Den är spärrad med h-reg så normalt bryter den ju tändningen om det går för fort, vilket man tydligt känner när man kör, men nu kommer jag inte dit ens med fullgas. Istället känns det som att motorn vill dö när jag ger för mycket gas, typ som att den surnar. 🤔
Jag är inte motorkunnig så jag har ingen aning om vad felet kan vara. Har ni några idéer?
Jag hällde i karburatorsprit och fick igång bilen en dag när det var lite mildare. Därefter startade den utan problem tills en dag när dottern sa "Jag tror att batteriet är dåligt". Jag gick ut för att provstarta men kunde inte ens låsa upp med fjärrkontrollen. När jag mätte på batteriet så var det ca 5 V! Jag plockade ur batteriet, letade jag fram min gamla CTEK MXS 7.0 (som jag nästan hade glömt bort att jag hade) och körde en rekond + laddning. Tillbaks med batteriet och den startade på ett kick och har startat problemfritt sen dess, även vid lägre temperaturer. 😀
Nu har vi dock ett annat bekymmer. 😫 Här om veckan kom dottern hem och sa "Det är nåt fel på bilen. Den går jättesakta i uppförsbackar.". Jag körde en sväng och mycket riktigt så kändes den "seg" så fort det lutade uppför. Det räcker med lätt lutning så går det inte att få upp den i 20 km/h ens, och den svarar inte på mer gas (varvtalet ökar inte). Den är spärrad med h-reg så normalt bryter den ju tändningen om det går för fort, vilket man tydligt känner när man kör, men nu kommer jag inte dit ens med fullgas. Istället känns det som att motorn vill dö när jag ger för mycket gas, typ som att den surnar. 🤔
Jag är inte motorkunnig så jag har ingen aning om vad felet kan vara. Har ni några idéer?
Intressant! Jag får mäta igen. Dock startar den utan några som helst problem och batteriet "låter" friskt.nino skrev:
Ja, det gör den, men det har den gjort konstant sen vi fick den ombyggd. Han som byggde om den sa att det kan bli så p.g.a. h-reg. Känns ju inte helt bra (exempelvis om det dyker upp andra fel) ...C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det låter ju som det skulle kunna vara nån form av "limp home"-mode...
Vad var det för årsmodell, dvs finns det OBD på den? I så fall är det nog bara att försöka läsa ut felkoder...
Edit: provade att googla, det här låter ju bekant? https://www.hyundaiforum.com/forum/hyundai-santa-fe-20/limp-mode-18820/
Vad var det för årsmodell, dvs finns det OBD på den? I så fall är det nog bara att försöka läsa ut felkoder...
Edit: provade att googla, det här låter ju bekant? https://www.hyundaiforum.com/forum/hyundai-santa-fe-20/limp-mode-18820/
Jag vet inte vad det betyder, men om jag gissar (nån form av spärrat läge för att kunna rulla "ur vägen" vid motorhaveri) så känns det ju inte så lovande. ☹️Dan_Johansson skrev:
Kan jag kolla felkoderna själv? Vi har inte gjort någon service men det var relativt nyligen gjort när vi köpte bilen i höstas, vill jag minnas.N Niq skrev: