F fribygg skrev:
varken mjölken eller vodkan behöver ju åka så långt utan kan ju med fördel produceras i länet eller grannlänen där den ska förbrukas.
Jag har 10 sekunders gångavstånd till källaren där vodka skulle kunna produceras, och den skulle då fyllas på glasflaska som återanvänds.😉

Angående "skiter i" kanske det stämmer nuförtiden, förr i tiden tänkte man nog inte på utsläpp alls.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har 10 sekunders gångavstånd till källaren där vodka skulle kunna produceras, och den skulle då fyllas på glasflaska som återanvänds.😉

Angående "skiter i" kanske det stämmer nuförtiden, förr i tiden tänkte man nog inte på utsläpp alls.
Jag tror nog att det fanns ett miljötänk när man införde returflaskor till vin och sprit i Sverige, men det kanske bara var för att tjäna penningar och miljövinsten s.a.s blev en bonus.
 
F fribygg skrev:
Jag tror nog att det fanns ett miljötänk när man införde returflaskor till vin och sprit i Sverige, men det kanske bara var för att tjäna penningar och miljövinsten s.a.s blev en bonus.
Tror på den globala marknaden utifrån Systemets sortiment.
 
A AndersS skrev:
Tror på den globala marknaden utifrån Systemets sortiment.
Troligtvis, vi har nog väsentligt mer att välja på nu än när det kördes rödtjut i tankbåt hit och tappades på returflaska.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och det beställdes "två vita och en brun".
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Just för glasflaskor pratar dom också om vikten och transport.

Störst klimatpåverkan har traditionella glasflaskor. Det beror på att det går åt mycket energi vid tillverkningen, även om återvunnet glas används.
Flaskans vikt ger även tyngre transporter.

Siffrorna är väldigt olika beroende på källa, jämför livsmedelsverket (olivolja) och Systembolaget.
Jag blir bara förvirrad 🤔
[bild]
[länk]
[bild]
Ser ut som tiopotensfel för glasflaskan olivolja, inte en chans att det är samma CO2 ekvivalent för glas och plast.


Googlat lite och glas verkar kosta ca 1.5kg CO2 /kg att framställa eller 2-3kWh/kg.
 
Redigerat:
G
F fribygg skrev:
Troligtvis, vi har nog väsentligt mer att välja på nu än när det kördes rödtjut i tankbåt hit och tappades på returflaska.
Tror de hette M/S Vinlandia och Vinedia, lastade av i Falkenberg vid "spritan", är väl bostadsrätter där nu.
 
H hapazard skrev:
Ser ut som tiopotensfel för glasflaskan olivolja, inte en chans att det är samma CO2 ekvivalent för glas och plast.


Googlat lite och glas verkar kosta ca 1.5kg CO2 /kg att framställa eller 2-3kWh/kg.
Varför inte? Glaset väger väldigt mycket mer och det krävs mycket energi för att smälta den massan. Sedan skall det transporteras också.

Jag var mer förvånad över att 50% återvunnen aluminium hade samma klimatpåverkan som 69% återvunnet stål i en konservburk.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför inte? Glaset väger väldigt mycket mer och det krävs mycket energi för att smälta den massan. Sedan skall det transporteras också.
Jag tror du missuppfattat, det som ifrågasattes är att det är samma låga (50g) för produktionen av glasflaskan som petflaskan i livsmedelsverkets tabell.

Men kanske spanska glasbruk är diaboliskt effektiva i sin produktion 😇
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tror du missuppfattat, det som ifrågasattes är att det är samma låga (50g) för produktionen av glasflaskan som petflaskan i livsmedelsverkets tabell.

Men kanske spanska glasbruk är diaboliskt effektiva i sin produktion 😇
Exakt. Nyframställd PET kostar ngt mer per kg än nyframställt glas, men bara marginellt, dock väger petflaskan bara en tiondel!

PET är också mycket mindre energiintensivt att återvinna till nya förpackningar.
 
F fribygg skrev:
På Explorerns storhetstid kom drycken såvitt jag minns i returglas, då gick det inte åt mycket energi till omsmältning av flaskor..
I Tyskland finns spritaffärer där man kan fylla på egna medhavda flaskor från fat. Inga förpackningar att ta hand om.
 
  • Gilla
Karusellen och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
Panta i egen tråd kanske?

GAAAAHHHH!!!
Speditören 1 nämner inte att mitt paket kommer i två kollin och levereras dessutom två olika dagar.

GAAAAHHHH!!!
Speditören 2 ska leverera imorgon e.m. när jag inte är hemma. Supporten ordnar så att kolli ska lämnas i garaget där jag signerar en lapp att det är ok. Idag på lunchen springer frun ikapp speditör 2 som är på väg bort från kåken utan att ha lämnat paket för "det fanns ingen lapp".

Va fan håller dom på med? Går det inte att skicka ett paket utan att jävlas med mottagaren?
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland finns spritaffärer där man kan fylla på egna medhavda flaskor från fat. Inga förpackningar att ta hand om.
Verkar lämpligt för dem som nyttjar starkt , kan tänka sig att dricka bulkvara och är i närheten.

Inte tror jag att den svenska mjölkaffären kommer att återuppstå även om det på sina håll provats mjölkautomater där man fyller medhavda flaskor i butik.
 
I Frankrike har jag sett det på vingårdar också. Alltså inget starkt.
 
Kåhögs gård, Jonsered säljer mjölk i automat på egen medhavd flaska.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.