Hej!
Har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet där vi inte flyttat in ännu.
Anlitade en entreprenör för renovering av lägenheten, där det ingick bland annat rivning och bortforsling av gammalt golv (båda plastmattor och parkett) och lägga nytt golv.
Vi kom överens om ett fast pris för arbete +material.
Nu har det visat sig vara asbest under plastmattorna i hall och kök, vilket jag själv varken tänkt på eller diskuterat med entreprenören vid platsbesök och offert. De nämnde inte heller att det finns en risk att det kan finnas asbest under plastmattorna.
Nu till frågan. Vem har ansvaret för saneringskostnaden? Är det jag eller entreprenören? Jag tycker att det bör vara entreprenören eftersom jag har begärt in och kommit överens om ett fast pris för renovering av hela lägenheten (minus badrum).
Tacksam för input!
 
  • Haha
Daggew
  • Laddar…
Hur är det formulerat i avtal/offert?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vem har konstaterat asbest i lim
/matta?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är entreprenören som konstaterat asbest efter påbörjat arbete. I avtalet (hantverkarformulär) står det "enligt offert", och i offerten står det inget om asbest eller sanering.
 
Saneringskostnad tillkommer om du vill köpa den tjänsten , men hur kan de veta om det inte tagit prover?
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
De har tagit prover.
 
Det är nog rimligt att beställaren får stå för detta.

Är det självklart att firman skulle ha misstänkt asbest i detta fall?
 
  • Gilla
Robert63 och 15 till
  • Laddar…
BirgitS
Är lägenheten byggd under en tid när det var normalt med asbesthaltiga material?
Är även plastmattorna från den tiden eller är det senare inlagd matta som är lagd ovanpå gammalt svartlim?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag skulle tycka att de bör ha misstänkt det eftersom de har mer koll än vad jag har. Tydligen är det ganska vanligt i flerbostadshus byggda på 50- och 60-talet. Det jag är säker på däremot är att när jag begärde in offert och i diskussionen (via sms) så begärde jag ett fast pris för hela renoveringen inklusive allt underarbete. Så jag tänker mest att de borde ha tagit höjd för eventuella komplikationer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är lägenheten byggd under en tid när det var normalt med asbesthaltiga material?
Är även plastmattorna från den tiden eller är det senare inlagd matta som är lagd ovanpå gammalt svartlim?
Byggd 1960, plastmattorna har jag däremot ingen aning om.
 
Y Yubaba skrev:
Tack för alla svar!
Jag skulle tycka att de bör ha misstänkt det eftersom de har mer koll än vad jag har. Tydligen är det ganska vanligt i flerbostadshus byggda på 50- och 60-talet. Det jag är säker på däremot är att när jag begärde in offert och i diskussionen (via sms) så begärde jag ett fast pris för hela renoveringen inklusive allt underarbete. Så jag tänker mest att de borde ha tagit höjd för eventuella komplikationer.
Om de gjort en analys och undersökning av golvet innan hade jag hållit med dig.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Y Yubaba skrev:
Byggd 1960, plastmattorna har jag däremot ingen aning om.
Då var det ju väldigt vanligt med asbest i olika former och om mattan var original så borde företaget ha reagerat på det men om mattan ser ut att vara från 80-talet eller senare så kan företaget ha förväntat sig att även tidigare svartlim hade tagits bort. Har du någon bild på mattorna?
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Om det inte finns en skriven klausul i avtalet om just asbest eller liknande och fastpris är det som avtalats så skulle jag säga att entreprenören har tagit risken här.
 
  • Gilla
zapy och 11 till
  • Laddar…
Y Yubaba skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet där vi inte flyttat in ännu.
Anlitade en entreprenör för renovering av lägenheten, där det ingick bland annat rivning och bortforsling av gammalt golv (båda plastmattor och parkett) och lägga nytt golv.
Vi kom överens om ett fast pris för arbete +material.
Nu har det visat sig vara asbest under plastmattorna i hall och kök, vilket jag själv varken tänkt på eller diskuterat med entreprenören vid platsbesök och offert. De nämnde inte heller att det finns en risk att det kan finnas asbest under plastmattorna.
Nu till frågan. Vem har ansvaret för saneringskostnaden? Är det jag eller entreprenören? Jag tycker att det bör vara entreprenören eftersom jag har begärt in och kommit överens om ett fast pris för renovering av hela lägenheten (minus badrum).
Tacksam för input!
Det är inte solklart att detta ingår i det fasta priset, det beror på hur avtalet ser ut skulle jag säga.
Jag stödjer mig på en del skrivningar kring detta tex:
"Ett fast pris innebär, som ordet antyder, att priset för de arbeten parterna avtalat om ska utföras till en på förhand bestämd summa."

Dvs ingick inte asbestsanering i det så räknas det nog som oförutsedd extrakostnad.

och

"Hantverkaren kan dock också ha en rätt att höja priset priset under vissa förutsättningar. Vad som först kan vara bra att veta är dock att hantverkaren har en underrättelseskyldighet om det efter att arbetet har påbörjats visar sig att kostnaderna för det hela kan komma att bli betydligt högre än vad ni som konsumenter först hade trott och räknat med. Hantverkaren måste isåfall vända sig till er och be om anvisningar kring hur ni ska göra härnäst (KtjL 6 §). "

Och det verkar dom ju ha gjort: Dvs dom stötte på lim med misstänkt asbest och har nu sagt till om det och varnat för att det kommer iunnebära en ökad kostnad om dom änd åskall gå vidare.

Dvs om ni avtalat om omläggning av golv så kan det mycket väl vara en fråga om det ingick asbetssanering eller inte - troligen inte skulle jag säga, om det inte var uppenbart vid offert-tillfället: Men det måste man nog driva ganska långt (till risk för höga kostnader) om man skall få reda på.

Men sen beror det ju på vad merkostnaden blir också: Någonstans 15-30% bör ni ha tagit till för oförutsedda utgifter/tillägg - går det inom detta så är det kanske bara bita i det sura äpplet, och ni kanske får välja billigare material eller ngt för att kompensera.

https://lawline.se/answers/vad-gall...bli-dyrare-an-vad-som-star-bestamt-i-offerten

https://byggteknikforlaget.se/fast-pris-takpris-lopande-rakning-eller-budgetpris-viktigt-att-kanna-till-skillnaderna/#:~:text=Ett fast pris innebär, som,om vilket pris som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H
C Cerb skrev:
Om det inte finns en skriven klausul i avtalet om just asbest eller liknande och fastpris är det som avtalats så skulle jag säga att entreprenören har tagit risken här.
Hantverkaren kan ju vända på det och säga att TS borde ha informerat om misstänkt asbest.
Det är svårt med mattor, för de såldes från lager och tillverkarna vet inte vilka som hade Asbets och vilka som tillverkades senare när Asbets var förbjuden. Så fick jag förklarat av dem som gör analyser, de får inget vettigt svar från tillverkarna. Hur som helst har hantverkarna rätt att plussa på priset med 15%. Jag skulle betala för att få en rätt utförd sanering av ett saneringsfirma.
 
  • Gilla
  • Haha
Robert63 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.