13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt kan man tycka att en golvläggare har koll på att det finns asbest i gamla golvmattor, de borde ju anat nått eftersom det tog prover och därmed har de också chans att skriva in att provtagning ska ske innan jobbet eller liknande friskrivning om att asbestsanering inte ingår.

Man skulle också kunna argumentera för att "borttagning av golv" inte exkluderar borttagning av golv som innehåller asbest.

Men om hantverkaren inte rimligen kunde förvänta sig asbest, exempelvis om det låg ett nyare golv ovan eller liknande, så kan det vara mer rimligt att de åberopar tilläggsarbete.

Kan vara läge att snacka med lokal konsumentombudsman eller hallå konsument.
Här är det väl ingen mattläggare utan en byggare som tagits in för renovering, där ett moment är att riva ut. Har man då som anställd gått lite miljöutbildning, så vet man när vissa amterial komemr fram, att man inte abra bör utans akll begära stopp och ta prov. här avr då också provet positivt, så ett bra agerande. Helt orimligt att Hantverakren sakll stå för kostanden. Däremot så faller det ju inom tillkoamdne arbeten som bestälalren måste underättas om. Mao Hantverakren kan inte ta in asbetssannering ochs en dra iväg den fakturan utan att förankrat att Bestälalren vill ah jobbet utfört. Här finsn nog bara 2 vägar att gå. ta ksoatnden som nog kan bli relativt stor. Eller säga till bygagren, att de får pausa jobbet och TS själv sannerar. Asbetssannering så länge man gör det på rätt sätt är ju inte riktigt så farligt som folk vill få det att framstå (långvarig exponering är en annan sak, varför reglerna kring yrkesmässig ahntering är stenhårda). Därför jag som privatperson får lov att göra det i egen bosatd utan diverse cerifieringar etc. Se till att använda bra andningsmask, packa rätt, och deponera enligt kommuens regler. Det komemr garanterat inte gå att tvinga entreprenören att ta kostnad. En sisat utväg är att betala för nedlagt jobb och bryta kontraktet. Vilket lär hända om TS inte godkänenr att betala sanneringen, (eller gör den själv).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Här är det väl ingen mattläggare utan en byggare som tagits in för renovering, där ett moment är att riva ut. Har man då som anställd gått lite miljöutbildning, så vet man när vissa amterial komemr fram, att man inte abra bör utans akll begära stopp och ta prov. här avr då också provet positivt, så ett bra agerande. Helt orimligt att Hantverakren sakll stå för kostanden. Däremot så faller det ju inom tillkoamdne arbeten som bestälalren måste underättas om. Mao Hantverakren kan inte ta in asbetssannering ochs en dra iväg den fakturan utan att förankrat att Bestälalren vill ah jobbet utfört. Här finsn nog bara 2 vägar att gå. ta ksoatnden som nog kan bli relativt stor. Eller säga till bygagren, att de får pausa jobbet och TS själv sannerar. Asbetssannering så länge man gör det på rätt sätt är ju inte riktigt så farligt som folk vill få det att framstå (långvarig exponering är en annan sak, varför reglerna kring yrkesmässig ahntering är stenhårda). Därför jag som privatperson får lov att göra det i egen bosatd utan diverse cerifieringar etc. Se till att använda bra andningsmask, packa rätt, och deponera enligt kommuens regler. Det komemr garanterat inte gå att tvinga entreprenören att ta kostnad. En sisat utväg är att betala för nedlagt jobb och bryta kontraktet. Vilket lär hända om TS inte godkänenr att betala sanneringen, (eller gör den själv).
Varför är det helt orimligt?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag brukar resonera som så att om hantverkaren hade vetat att det fanns asbest, vad hade det kostat då? Är det en blygsam skillnad kan de säkert stå för det. Är det en milsvid skillnad så är det beställaren.

Som en förskola här i närheten som skulle byta fönster. Det visade sig att det fanns asbest i tätningarna och det slutade med att hela skiten revs, tomten sanerades och det kommer byggas en ny inom en kort framtid. Det är ju orimligt att hantverkaren som skulle byta fönster måste stå för hela kalaset...

Alltså, innan vi vet vilka pengar det handlar om så är det väldigt svårt att sia om vad som är rimligt.
Nej men det ligger nog något i det
S Stuff skrev:
Tydlighet är A och O. Oavsett vilket upplägg man väljer ska varken du eller hantverkaren behöva gissa eller anta något.
Även om man förhandlat om ett fast pris så brukar man rada upp vilka moment som ingår i det fasta priset. Sen ha ett rörligt pris för eventuella tillkommande arbeten alternativt en möjlighet att komplettera med ny offert på det tillkommande arbetet om det är av större karaktär.
Jag skulle då aldrig anta att en asbestsanering skulle ingå i grundpriset om det inte från början varit uppräknat i arbetets omfattning. Ärligast och billigast upplägg är ju att vara tydlig med omfattningen och ha ett fast pris som inte inkluderar några oförutsedda saker. Sen stämma av och förhanda allt eftersom för eventuella oförutsedda saker dyker upp.
Ska hantverkaren hela tiden sitta på risken så kommer ju offerterna att justeras därefter och alla arbeten som utförs utan komplikationer blir
13th Marine 13th Marine skrev:
Man skulle ju kunna rekommendera en undersökning innan, för att på så sätt kunna lämna en korrekt offert. Hantverkaren är ju proffs, och är den som ska kunna sånt här och därmed upplysa kunden.

Inte alltför sällan pratar man om "läropeng" för konsumenter, varför pratar vi aldrig om "läropeng" för hantverkare?

Har du glömt att friskriva dig från asbest? Synd, nu lär du dig kanske till nästa gång.
Det är vad jag hade önskat egentligen är att entreprenören avrått eller uppmärksammat att det kan finnas asbest under mattan innan man frilagt det, att jag kunnat ta ställning till om jag vill låta den ligga kvar och lagt nytt golv ovanpå istället.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Vänder man på detta så blir nog många rätt missnöjd om alla tar med kostnaden för asbest på alla jobb där det finns risk.......
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte säkert att hantverkaren vill komma tillbaka om det inte sanerats av en auktoriserad firma.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vänder man på detta så blir nog många rätt missnöjd om alla tar med kostnaden för asbest på alla jobb där det finns risk.......
Räcker ju med att friskriva sig från det, då får kunden en möjlighet att undersöka om det finns asbest innan arbetet påbörjas...
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Min senaste hantis sa tydligt vid offertarbetet att vi kommer behöva asbestprov av X/Y/Z innan rivning påbörjas eftersom kåken är så pass gammal och jag vill ha en säker arbetsmiljö åt mina gubbar.

De blir ju mindre risk för konflikt när spelreglerna är tydliga från början...
 
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min senaste hantis sa tydligt vid offertarbetet att vi kommer behöva asbestprov av X/Y/Z innan rivning påbörjas eftersom kåken är så pass gammal och jag vill ha en säker arbetsmiljö åt mina gubbar.

De blir ju mindre risk för konflikt när spelreglerna är tydliga från början...
Jag snackade löst med en firma om att riva ett hus bara för att få en känsla för vad det kan kosta.
Redan där flaggades det för att det kan dyka upp saker som fördyrar, såsom asbest eller nått om krom i betongen, men att de inventerar och tar prover innan de börjar arbetet.

Det är så man vill att det ska vara.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag snackade löst med en firma om att riva ett hus bara för att få en känsla för vad det kan kosta.
Redan där flaggades det för att det kan dyka upp saker som fördyrar, såsom asbest eller nått om krom i betongen, men att de inventerar och tar prover innan de börjar arbetet.

Det är så man vill att det ska vara.
Men att riva ett hus eller en matta är ju ganska olika saker.
 
D Dr Benz skrev:
Men att riva ett hus eller en matta är ju ganska olika saker.
Du missade poängen.

Poängen var att de kommunicerade om saker som kan dyka upp och fördyra, och att de såg till att ha dessa kostnader tydliga innan arbetet påbörjades.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du missade poängen.

Poängen var att de kommunicerade om saker som kan dyka upp och fördyra, och att de såg till att ha dessa kostnader tydliga innan arbetet påbörjades.
Så kan det absolut vara. Men när man ändå står där med ett faktum så förändrar det inget.

Att påstå att hantverkarna skall ta en del av kostnaden är helt orimligt. Det är tråkigt att asbesten finns där men det är inte hantverkarnas fel. Om det inte är samma gäng som lade golvet för längesedan. Då skulle man kunna ha ett case.
 
  • Gilla
  • Arg
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Så kan det absolut vara. Men när man ändå står där med ett faktum så förändrar det inget.

Att påstå att hantverkarna skall ta en del av kostnaden är helt orimligt. Det är tråkigt att asbesten finns där men det är inte hantverkarnas fel. Om det inte är samma gäng som lade golvet för längesedan. Då skulle man kunna ha ett case.
Jodå, hade man tagit prover innan arbetet påbörjats hade kunden kunnat välja en annan lösning eller avstå.

Felet hantverkaren gjort är att ha lämnat en offert utan att göra tillräckliga undersökningar (provtagning) eller förbehåll i offerten.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
I
Fastpris handlar till stor del om att skydda sig mot att företaget "slösar" med tid och material. Skulle det uppstå oförutsedda saker som kräver större ingrepp och som inte beror på hur hantverkaren agerar så skulle jag som privatperson anta att kostnaden faller på mig.

Ska vi gå stenhårt på fastpris så finns det risk att hantverkaren väljer att se mellan fingrarna och gör sitt jobb utan att nämna ev underliggande problem.

I detta fallet hade jag varit tacksam för att företaget agerade aktsamt och faktiskt skickade iväg prover. Alternativet hade varit att de bara slet ut mattan och att du ev. långt senare fått reda på att det var en massa asbest i materialet.

Man kan absolut tycka att företaget borde misstänkt asbest redan tidigare och bett om att få skicka iväg prover innan offert. Även om asbest var vanligt en period så är det långt ifrån allt material som har det. Förövrigt är det omöjligt att se på ett material om det har asbest om man nu inte känner igen just den specifika märket\modell.

Hade företaget skickat iväg prover först så hade det fortfarande varit du som hade fått stå för kostnaden.

Som sagt, jag hade varit tacksam för att de lyfter en viktig fråga. Jag antar att du fortfarande kan avbryta jobbet och välja ett annat företag men med tanke på att de verkar professionella hade jag behållt dem.

Slutligen, oavsett hur företaget framstår, se till att få rapporten i handen och kolla upp så den är riktig. Asbestsanering kan vara ganska dyrt(av uppenbara anledningar).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jodå, hade man tagit prover innan arbetet påbörjats hade kunden kunnat välja en annan lösning eller avstå.

Felet hantverkaren gjort är att ha lämnat en offert utan att göra tillräckliga undersökningar (provtagning) eller förbehåll i offerten.
Man hör inte provtagningar innan avtal har ingåtts i normalfallet, däremot så bör man om misstanke finns ha en tillkommande post/kostnad för asbest både provtagning och utförande..
Sedan brukar man sällan ha fastprisavtal på sanering för det blir oskäligt dyrt om företaget ska ta höjd för detta utan det brukar göras på löpande räkning..
Vi har avstått UE arvodet några gånger när privatkunder har fått en stor sanering för att vara schysta då det har sprungit iväg i kostnader redan vid start..
 
R Rejäl skrev:
Man hör inte provtagningar innan avtal har ingåtts i normalfallet, däremot så bör man om misstanke finns ha en tillkommande post/kostnad för asbest både provtagning och utförande..
Sedan brukar man sällan ha fastprisavtal på sanering för det blir oskäligt dyrt om företaget ska ta höjd för detta utan det brukar göras på löpande räkning..
Vi har avstått UE arvodet några gånger när privatkunder har fått en stor sanering för att vara schysta då det har sprungit iväg i kostnader redan vid start..
Då får man begära provtagning innan, alternativt som du säger friskriva sig från det.

Allt är relativt, jag valde själv fastpris när OCAB sanerade vårt garagegolv från svartlim som innehöll asbest.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.