A AG A skrev:
Vill du mena att det känns rimligt? En hantverkare åtar sig att byta en linoliummatta i ett rum hus en kund, för exempelvis 10.000kr. Av någon anledning glämmer han/tänker han inte på att befintlig matta kan vara från före 70-talet. När han precis påbörjat rivning av mattan, så upptäcker han det.
Är det då rimligt att detta ska kosta hantverkaren 50.000kr? Om det är rimligt, är det då även rimligt om det kostat en miljon?
Här snackar vi om 250k inte 10k.. så det är lite skillnad.
 
Y Yubaba skrev:
Här snackar vi om 250k inte 10k.. så det är lite skillnad.
Har du offert på 250 tkr att avlägsna lim?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har aldrig stött på asbest i en linoleummatta. I lim under mattan, men inte i linoleum. Bara i olika plastmattor. Och det varierar otroligt mycket. Att ta höjd för det i alla priser blir dyrt, men man kan ju i offerten lägga till något om eventuell asbest.
Precis eller kanske iallafall varna för risken eller avråda så jag kan välja att avstå?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du offert på 250 tkr att avlägsna lim?
Nej...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du offert på 250 tkr att avlägsna lim?
Nej, Ca 25-30tkr kommer saneringen att landa på
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vet ju inget om hantverkaren, är det en nystartad ensam eller en väletablerade större firma.

Det är ju inte alls säkert att hantverkaren hade en aning om att det kunde finnas asbest i golvet.

Man kan inte veta allt...
 
  • Gilla
Sson85 och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi vet ju inget om hantverkaren, är det en nystartad ensam eller en väletablerade större firma.

Det är ju inte alls säkert att hantverkaren hade en aning om att det kunde finnas asbest i golvet.

Man kan inte veta allt...
Fast då borde han nog inte syssla med renovering överhuvudtaget, som företagare. Det vore väl en sak om firmans senaste lärling skulle undra vad "asbest" betyder.

Har man någon tillstymmelse till fackkunskap så vet man att det finns avsevärd risk att stöta på asbest om man river en matta som ev. är från 60-talet.
 
  • Gilla
MartinOW och 4 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp bild på offerten?

Svårt att ge råd utan att veta hur ert avtal såg ut

Är den exakt specad och det står typ "eventuella tillkommande arbeten debiteras enligt gällande taxa" har du nog noll case. Rivning och sanering är inte samma sak
 
Violina Violina skrev:
Kan du lägga upp bild på offerten?

Svårt att ge råd utan att veta hur ert avtal såg ut

Är den exakt specad och det står typ "eventuella tillkommande arbeten debiteras enligt gällande taxa" har du nog noll case. Rivning och sanering är inte samma sak
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att sanering faller under rivning.
 
I
5 sidor nu och åsikterna går isär om vad som är rätt. I frågor som detta tenderar det bli mycket just åsikter och inte så mycket hur det verkligen är. Så vad är nästa instans, om nu TS tror stenhårt på att hantverkaren ska ta denna kostnaden men de säger nej, hur går man vidare? Hur reder man ut vad som verkligen gäller? Jurist känns inte lönsamt att ta in?

Personligen hade jag tagit luren och ringt runt till ett par etablerade företag på marknaden och frågat hur det brukar fungera med fast pris och oförutsedda upptäckter(eller hur man nu vill benämna det).
 
I Ironside skrev:
5 sidor nu och åsikterna går isär om vad som är rätt. I frågor som detta tenderar det bli mycket just åsikter och inte så mycket hur det verkligen är. Så vad är nästa instans, om nu TS tror stenhårt på att hantverkaren ska ta denna kostnaden men de säger nej, hur går man vidare? Hur reder man ut vad som verkligen gäller? Jurist känns inte lönsamt att ta in?

Personligen hade jag tagit luren och ringt runt till ett par etablerade företag på marknaden och frågat hur det brukar fungera med fast pris och oförutsedda upptäckter(eller hur man nu vill benämna det).
Det är klart hantverkarna inte vill betala när de schabblat med sin offert.
Vi ser ju på forumet hur hantverkarna rusar till deras försvar.

Jag säger kontakta någon som har koll på konsumenträtt, exempelvis konsumentombudsmannen i kommunen, eller hallå konsument.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Så länge det inte finns något som säger att ALLT ingår i rivningen så är det inte rimligt att hantverkaren skall stå för det. Det säger ju sig självt.

Det är fortfarande TS boende och TS bekymmer. Den faktan kan man inte ändra på.
Shit happens. Deal with it.

*jag är inte hantverkare utan köpare av tjänster. Men jag har också lite vett i skallen
 
  • Gilla
  • Älska
Murdoch och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Så länge det inte finns något som säger att ALLT ingår i rivningen så är det inte rimligt att hantverkaren skall stå för det. Det säger ju sig självt.

Det är fortfarande TS boende och TS bekymmer. Den faktan kan man inte ändra på.
Shit happens. Deal with it.

*jag är inte hantverkare utan köpare av tjänster. Men jag har också lite vett i skallen
Jag skulle säga tvärt om, står det inte att vissa saker inte ingår i rivningen så ingår de.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga tvärt om, står det inte att vissa saker inte ingår i rivningen så ingår de.
Oj. Det blir en lång lista……
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga tvärt om, står det inte att vissa saker inte ingår i rivningen så ingår de.
Vart hittar du det att allt ingår bara för att man har med rivning av en viss del i en byggnad🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.