N
J jonaserik skrev:
För att inte gå för långt. ska det tryckas så sätt adapter och lin/gummipackning på anslutningen. vet inte hur Gardena klarar dom tryck ni pratar om.
Ja det känns mer robust, känns inte säkert med trädgårdskopplingar. Vill inte att detta exploderar i ansiktet på mig :)
Börjar faktiskt fundera på att leja ut detta ändå, VVS är som sagt inte min gren, blir nervös.
 
N niklasco skrev:
Ja det känns mer robust, känns inte säkert med trädgårdskopplingar. Vill inte att detta exploderar i ansiktet på mig :)
Börjar faktiskt fundera på att leja ut detta ändå, VVS är som sagt inte min gren, blir nervös.
Inget att bli nervös över, bara liiiiite. Många är vi i vår herres hage och olika yrken, alla kan inte hantera allt. Så ta det lugnt och koppla av i helgen nu. det med röris är ingen vetenskap. kanske grannen kan hjälpa till. grannsämjan är det bästa som finns i ett område.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Krilleman
Det räcker med att köpa denna slangen så är du klar anslutningsmässigt när du köpt provtryckningspump!!!!

Jag misstänker starkt att denna passar denna på respektive anslutningssida, sen är det bara pumpa på! 👍

Biltema nr:
86-0074

Flexibel metallslang, rak och vinklad koppling, längd 120 cm, tillgänglighet i butiker angiven.

Eller Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/anslutningsslang-r15xr20-50cm

Flexibel anslutningsslang för VVS, 50 cm, omgiven av vit bakgrund, kostar 109,95 svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N
Det jobbiga är att detta är en golvvärmeslang i mellanbjälklaget jag skall provtrycka. Det blir svettigt om det läcker. Sedan har jag inte byggt badrummet än där fördelarskåpet sitter. Sprutar det där ur, så rinner det ner i bjälklaget 😱
Funkar en sådan här tror ni? Blir dock beroende av mina linkunskaper.
Mässingskoppling för rör, storlekar G 3/4" och G 1/2", prisinformation och köpalternativ synliga.
 
N
Krilleman Krilleman skrev:
Det räcker med att köpa denna slangen så är du klar anslutningsmässigt när du köpt provtryckningspump!!!!

Jag misstänker starkt att denna passar denna på respektive anslutningssida, sen är det bara pumpa på! 👍

Biltema nr:
86-0074

[bild]

Eller Bauhaus:
[länk]

[bild]
Wow! du är ett geni!. Den har ju en plan yta innuti med packning också 😆👏 Nu tändes hoppet igen.
 
Krilleman
N niklasco skrev:
Wow! du är ett geni!. Den har ju en plan yta innuti med packning också 😆👏
Geni vet jag inte.

Vis av erfarenhet däremot, det kan jag godta! 👍
 
N
Jag röstar för både och. Stort tack, nu har jag en plan tack vare er. Jag kan rapportera tillbaka om hur det gick. Kanske till om med med en guide om fler skall provtrycka sina hemmabyggen till 8.6 bar.
 
Krilleman
N niklasco skrev:
Jag röstar för både och. Stort tack, nu har jag en plan tack vare er. Jag kan rapportera tillbaka om hur det gick. Kanske till om med med en guide om fler skall provtrycka sina hemmabyggen.
Lycka till och återkom om något skulle vara knasigt! 👍👍
 
N
det skall nog gå bra med sådan här fin support. Tack!
 
Skulle tro att själva slangen behöver du inte vara orolig för (om det gick bra att lägga slangen) annars är det eventuella gänggångar som kan läcka.
 
N
Råkade vecka slangen på några ställen i det första rummet jag drog (värmde med varmluft för att räta ut). Sedan har jag råkat köra skruvdragarn (med stjärnbits) rakt i slangen när jag skulle skruva fast den med klammer. Blev dock inget jätte märke Sedan är det lite småskav här och där. Vet inte hur känsliga dom är. Känns som att när dom lägger dessa slangar med najtråd mot armeringsjärnen borde vara en värre det jag utsatt slangen för (försöker inbilla mig det iaf.)
 
Diffspärren ligger längre in i slangen. ytan är är inte difftät, allt beror på hur du skadat slangen och det går inte att säga något om på distans. Det går att skarva med en koppling och är tillåtet.
 
N
Bra info, trodde diffspärren var det yttre höljet som är lite blank. Om det är något problem så är det första slingan jag drog som det kommer vara problem med. Jag har lagt slangen emellan 28x120 panelbrädor med c/c 300mm enligt ett av förläggningssätten från uponor.
När jag provtrycker så kommer jag först börja med ett lågt tryck under längre tid för att se om det läcker det minsta. Sedan ökar vi upp till 8.6 bar om det är tätt. 😱
 
Lite häftigt med 8,6 bar, det räcker gott med 3 - 4 bar och det finns i vanliga vattenledningar. Arbetstrycket kommer aldrig att överstiga 1,5 bar, då löser säkerhetsventilen. Så det med så högt tryck anser jag att det inte behövs, nu är jag nog inte sams med andra på forumet om detta. Andra flyger runt och säger att det ska vara så högt, för något som kallas säker vatten. Alla är saliga i sin tro och skriver detta för att säkerställa sig själva i det med provtryckning. men är upp till dig. Anser att det är en klar överkurs.
 
N
Jo jag har varit inne på det också att inte köra så högt som 8.6 bar. Dock övertalade @Krilleman mig att köra korrekt och enligt säker vatten. Klarar slangen jag har dragit med mina veck och skavanker 8.6 bar, så kan jag sova gott om natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.