N Nerre skrev:
Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
Med bränsledrivna bilar är ju det normala att batteriet bara laddas när man kör. Och de brukar inte laddas ur spontant för det. Det största konstruktionsfelet är väl ändå att 12V-batteriet laddas ur när bilen står. Sedan hade det konstruktionsfelet kunnat sminkas över om den underhållsladdade 12V-batteriet med högspänningsbatteriet.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Skulle tippa på att urladdningsproblemet inte bara gäller elbilarna, utan även moderna förbränningsbilar har mycket elektronik som suger i sig el när bilen står stilla.
Skillnaden är att elbilen har ett mindre 12V-batteri för att den behöver inte dra runt en startmotor, vilket gör att det går snabbare att ladda ur det.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Ni som har dessa problem (VAG elbilar), vad sitter ett för 12 V batteri i bilen? Ett rejält (100 Ah AGM) batteri borde klara korta körningar och start i kyla.

Varför snåla på en bil som väger över två Tim och kostar en miljon? Några extra kr och lite extra vikt hade varken gjort till eller från. Eller lösa hur 12V batteriet laddas även när batteripaketet laddas.
 
Bilindustrin vänder på varenda krona, så att spara några hundralappar på ett batteri lär de göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilindustrin vänder på varenda krona, så att spara några hundralappar på ett batteri lär de göra.
Det har Volvo gjort så att motorvärmare inte startar om inte batteriet är fullt, vilket det nästan aldrig är.
Min snart 10 år gamla BMW har originalbatteriet kvar och inga problem i kyla trots många korta körningar och väldigt mycket elektronik.

Vända på kronorna är väl bra, men inte när det påverkar funktionen. Sedan får kunden lägga ner pengar på laddare och nya bättre batterier.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det har Volvo gjort så att motorvärmare inte startar om inte batteriet är fullt, vilket det nästan aldrig är.
Min snart 10 år gamla BMW har originalbatteriet kvar och inga problem i kyla trots många korta körningar och väldigt mycket elektronik.

Vända på kronorna är väl bra, men inte när det påverkar funktionen. Sedan får kunden lägga ner pengar på laddare och nya bättre batterier.
Jag bytte batteri på SAABen när den var 16år gammalt, så vitt vi vet så var det original, dog troligtvis på grund av att den stod stilla för mycket och laddade ur.

Fast man får ställa det i relation till hur stort problemet är.
Hur många av de producerade bilarna kommer utsättas för temperaturer kallare än -20?
Och hur ofta kommer det vara ett problem för de bilarna?
 
P Pin skrev:
Ni som har dessa problem (VAG elbilar), vad sitter ett för 12 V batteri i bilen? Ett rejält (100 Ah AGM) batteri borde klara korta körningar och start i kyla.
Jag har som sagt inte upplevt problemet, men har en sådan bil. Jag tror dock inte att din lösning med ett stort 12 V-batteri är den rimligaste.

100 Ah 12 V är bara 1,2 kWh. Med de små 12 V-batterier elbilar har rör det sig om ännu mindre som behöver laddas ibland.

Det jag tycker att man kan förvänta sig av en elbil är att den har övervakningssystem som drar igång laddningen av 12 V-batteriet när spänningen är för låg.

Om det sen innebär att högspänningsbatteriet tappar ett par-tre kWh under en vecka i –30 grader, ja då är ju det inget stort problem.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bytte batteri på SAABen när den var 16år gammalt, så vitt vi vet så var det original, dog troligtvis på grund av att den stod stilla för mycket och laddade ur.

Fast man får ställa det i relation till hur stort problemet är.
Hur många av de producerade bilarna kommer utsättas för temperaturer kallare än -20?
Och hur ofta kommer det vara ett problem för de bilarna?
Det är naturligtvis få som bor norr om polcirkeln och inte ens alla dessa får problem, beroende på tex körmönster och om de har varmgarage.
Jag har uppfattat det som ett mer generellt problem med dessa 12V batterier, inte bara under -20.
En förbränningsmotor är ju seg att starta vid kyla med kall olja så startmotorn får arbeta. En elbil borde inte kräva så mycket, så jag tycker det borde vara lätt att lösa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag tror ju att de flesta människor har bilden av att när laddkabeln är inkopplad till bilen så laddas den (även 12 V-batteriet).

Förr brukade väl folk ofta ha laddare till batteriet som matades från samma matning som motorvärmare och kupevärmare? Jag vet i alla fall att farsan hade det på minst en av sina bilar.

Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
Ja, jag kan också tycka att det där är en bugg.
Åtminstone borde högspänningsbatteriet underhållsladda 12V batteriet tills det kanske kommit ner till 20% eller något sånt.
1 års underhållsladdning kanske kommer dra lika mycket (lite) som 1 mils körning, dvs skulle inte alls märkas.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tippa på att urladdningsproblemet inte bara gäller elbilarna, utan även moderna förbränningsbilar har mycket elektronik som suger i sig el när bilen står stilla.
Skillnaden är att elbilen har ett mindre 12V-batteri för att den behöver inte dra runt en startmotor, vilket gör att det går snabbare att ladda ur det.
Japp, så tror jag.
Men det är nog aldrig något problem för den som använder elbilen minst en gång i månaden.
När jag fick 12V batteritorsk var det ju jag själv som klantat mig och glömt en stor förbrukare igång.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, så tror jag.
Men det är nog aldrig något problem för den som använder elbilen minst en gång i månaden.
När jag fick 12V batteritorsk var det ju jag själv som klantat mig och glömt en stor förbrukare igång.
Ja, det känns lite som en storm i ett vattenglas. 🤔
 
A Avemo skrev:
Med bränsledrivna bilar är ju det normala att batteriet bara laddas när man kör. Och de brukar inte laddas ur spontant för det.
Det är inte ovanligt att folk får startproblem på vintern. Jag toppar alltid upp laddningen på batteriet på hösten efter att ha haft problem några kalla vintrar i slutet av 90-talet (startmotorn gick knappt runt). Men på bränslebilen vet man ju att batteriet inte laddas när bilen bara står. Det är inte lika intuitivt att en elbil som laddas inte laddar 12 V-batteriet.

Bränslebilar är väl inte lika känsliga för dåligt batteri heller, får man bara runt startmotorn brukar de starta och sen ger generatorn den el som behövs. Med manuell låda kan man väl t.o.m. rulla igång.

Det är lite konstigt ändå att elbilar inte är konstruerade för att klara neråt 8-9 V i 12 V-batteriet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det känns lite som en storm i ett vattenglas. 🤔
Tja. Men ändock kan jag nog tycka att det är en designbugg att man inte låter bilen helt internt underhållsladda 12V batteriet, när det finns en många tiotals kWh energikälla hela tiden närvarande.
Det borde väl åtminstone kunna vara en valbar funktion.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bytte batteri på SAABen när den var 16år gammalt, så vitt vi vet så var det original, dog troligtvis på grund av att den stod stilla för mycket och laddade ur.
Jag har läst att normal hållbarhet på ett bilbatteri är runt 5-7 år, så 16 år låter väldigt bra.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag har läst att normal hållbarhet på ett bilbatteri är runt 5-7 år, så 16 år låter väldigt bra.
Stämmer det med din egen erfarenhet?
Jag har fått för mig att du har ägt dina bilar rätt många år, har du bytt batteri ungefär var 6'e år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.