713 454 läst · 11 036 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
4.200krhusägaren TS skrev:
https://www.globaltools.se/bilverkt...XmH9EYyKBVYdsgE36Z6kPzXghPyssJ9saApXHEALw_wcB
Handlade en Kamasa när jag flyttade hemifrån 1993, använder den oftast till fyrhjulingen numera när den står på lyften, men fungerar fortfarande 😎Hitta en dålig actionbildIsakare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har sett många bilar där i princip allt saknas.13th Marine skrev:
saabar utan varvräknare, färddator, fönsterhissar, acc.
Jag tror alla märken har en riktigt "lågspec" för att kunna sätta lägsta listpris väldigt lågt, för hyrbilar, budgetmarknader och även att kunna ta mer betalt för tillvalen...
Har också en Kamasa sen minst 30 år som funkar klanderfritt , och en 3 tons somTokslut skrev:
är bredare och kraftigare med breda hjul.
I tex Danmark och Finland som har hög beskattning på nya bilar så hade biltillverkarna ofta väldigt lågt utrustade bilar för att få ner priserna. Jag vet att i Finland såldes en tid all extra utrustning som gick att montera i efterhand skilt för att hålla nere priset. Då eftermonterad utrustning inte påverkade nybilspriset. Många sparsamma finländare lät då mycket utrustning vara omonterad.J JohanLun skrev:
Tokslut skrev:
Hittar man en BMW från 00 talet med halogen, manuella värmereglage, standard stolar är den importerad, såldes i princip inte utan utrustning här, men märkligt nog vanligt på kontinenten.J JohanLun skrev:
Som kuriosa kan nämnas att på 9000 var det samma värmepaket till vänster och högerstyrda bilar medan på 900 nya karossen så tillverkades två värmepaketet som vi logiskt kallade vänster och högerKloge skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Danmark hade massor av special modeller utan tillbehör då det var full skatt på även tillbehören från fabrik.Isakare skrev:
Har oxå lite SAAB kuriosa.Kloge skrev:
Satte upp portar åt Scania i Södertälje, de byggde ett renrumslabb för avgasmätningar.
Bredvid där jag jobbade i samma lokal tillverkades det SAAB motorer. En dag när jag kom dit var hela den avdelningen svart och tom på folk, jag frågade varför.
"Sista SAAB motorn är tillverkad"
Efter det hade SAAB bara GM motorer.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Var det inte lite Izusu dieslar också för utom allt konstigt de satte Saab märke på som 9-2x och 9-7x?Isakare skrev:Har oxå lite SAAB kuriosa.
Satte upp portar åt Scania i Södertälje, de byggde ett renrumslabb för avgasmätningar.
Bredvid där jag jobbade i samma lokal tillverkades det SAAB motorer. En dag när jag kom dit var hela den avdelningen svart och tom på folk, jag frågade varför.
"Sista SAAB motorn är tillverkad"
Efter det hade SAAB bara GM motorer.
Vi fick en reklamation på ett parti av våra värmepaket så jag och en till fick åka upp till Trollhättan. De hade tagit en bil och satt den i ett ljudisolerat rum och då tyckt att det hördes för mycket när spjällen rörde sig på de med manuell reglering.Isakare skrev:Har oxå lite SAAB kuriosa.
Satte upp portar åt Scania i Södertälje, de byggde ett renrumslabb för avgasmätningar.
Bredvid där jag jobbade i samma lokal tillverkades det SAAB motorer. En dag när jag kom dit var hela den avdelningen svart och tom på folk, jag frågade varför.
"Sista SAAB motorn är tillverkad"
Efter det hade SAAB bara GM motorer.
Så vi smörja spjällen med vaselin på ett hundratal värmepaket.
Fick också en visning av fabriken. Minns den som väldigt stor