68 278 läst · 296 svar
68k läst
296 svar
Fönsterna ser så här ut efter 3 år
Jag har varit och besökt Wibo Färg för konsultation angående linoljefärg och dina bilder ser ut som mitt hus som är målat med lite olika hopkok genom åren. Trots min okunskap så skulle jag sätta rätt mycket på att det där inte är linoljefärg rakt igenom. Bor du i närheten utav Göteborg så skulle jag tagit med mig bilderna till Wibo för en professionell bedömning som du sedan kan ta med till tillverkaren.
Måste man specificera i kontraktet?
Trät ska Max ha 10% fuktig het. Typ, grundolja. 2-3 tunna lager färg. Fönsterfalsen oljas och kittas, fönstret sättes i. Kittstift fixerar, kitta. Kittet ska sitta. Fast på…… man tycker ju att man inte ska behöva det. Yrkesmän? Ser då inte ut så på kittet.
Trät ska Max ha 10% fuktig het. Typ, grundolja. 2-3 tunna lager färg. Fönsterfalsen oljas och kittas, fönstret sättes i. Kittstift fixerar, kitta. Kittet ska sitta. Fast på…… man tycker ju att man inte ska behöva det. Yrkesmän? Ser då inte ut så på kittet.
En professionell tillverkare hade givetvis beskrivit sin process och sina mtrl val mtrl innan en 300 000kronors affär med en privatperson. TS har ju medvetet köpt glasade fönster utan linoljekitt.H Helena_Gavle skrev:
Det är väl ändå lite samma sak, de flesta målar ändå sina fönster för att de även skall se fina ut?K karlmb skrev:
Den som kittat deras fönster är definitivt ingen som jag kallar yrkesman.H Helena_Gavle skrev:
Nja, det går bra att måla på aluminium. Skulle man vilja så kan man slipa bort ev ärg o måla igen. Lär ju hålla betydligt längre än trä iaf.P PHPersson skrev:
Göteborg ligger nära havet, men givetvis finns det alltid extremlägen där inget håller. De fasader du sett är troligen heller inte eloxerade utan med någon undermålig lack. Har ju förekommit även med stålplåt.
Håller inte alls med, mina 20år gamla aluminiumfälgar har massor med fysiska gropar. Då har jag ändå tvättat dem betydligt oftare än jag tvättar fönster. Men denna tråden handlar om dåligt målade träfönster så vi kanske bara skall släppa det?K karlmb skrev:
Att färgen släppt så tidigt kan bero på att fönstertillverkaren har använt äldre begagnade fönster!P PHPersson skrev:
Alltså inte nytillverkade fönster ett nytt fönster ska inte se ut som dessa efter 3 år!