Y yehor skrev:
Jag fick något typ av pulver, antar att det är kiselgur, jag har spridit rent runt sängen och lyckades få tag i 5 till efter första natten. Ska nu dammsuga upp allting och applicera nytt trots att det ska hålla i flera månader, men antar det är för att hålla koll på om man lyckas fånga fler.

Kommer även applicera det bakom alla golvlister innan då monteras tillbaka.
Kiselgur sticker hål på skalet och till slut torkar insekten ut. Det kan ta ett tag innan de dör, de behöver krypa igenom kiselguret. De äter inte varje dag, kanske var 5:e dag eller så. Därför är det viktigt att man sover i rummet efter behandlingen så de kommer fram och vandrar igenom guret. Risk finns också att de letar upp föda i ett annat rum, dvs om du sover i ett annat närliggande rum kan de leta upp dig där istället och du har flyttat problemet vidare i bostaden.

Kiselgur håller några månader, sedan tappar det effekten och man behöver strö ut mer om det fortfarande finns problem.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pette skrev:
Tror tyvärr inte alls på att denna metod. Finns så många ställen de kan gömma sig på. Tror det är risk att något antänder före lössen dör.

Är själv livrädd för att få in löss.
Ni som skriver I tråden och haft problem med vägglöss.
Vet ni hur de tog sig in i era hem?
Via resväska som varit på semester i Thailand.

• Ledsen
din granne och 1 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Du vill inte bara döda lössen utan också äggen. Då är det frys vid -20 i minst 2 dagar som gäller...

Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Du har mina djupaste sympatier 😢

Ett gäng byggfläktar fördelat på de olika uttagen borde fungera. Men tänk för tusan på brandrisken..

Några frågor: Bor du i hus eller lägenhet?

Hur utfördes den behandlingen du skrev var gjord och av vilka?

Vet du hur de små djävlarna kom in i ditt hem från början?

Y yehor skrev:
Jag fick något typ av pulver, antar att det är kiselgur, jag har spridit rent runt sängen och lyckades få tag i 5 till efter första natten. Ska nu dammsuga upp allting och applicera nytt trots att det ska hålla i flera månader, men antar det är för att hålla koll på om man lyckas fånga fler.

Kommer även applicera det bakom alla golvlister innan då monteras tillbaka.
Från någon som haft vägglöss så gör pulvret inte ett skvatt. Efter dom försökt i ca 6 månader kommer "tält" killarna som bekräftar att pulvret sällan hjälper.

Då ställer dom alla dina grejer i ett värme tält som är över 60 grader.

Såg inte en lus efter den behandlingen.

Har en kollega som behövde sanera sin lägenhet förra året och han delade med sig av sina erfarenheter. Man tejpade och strödde ut kiselgur överallt. Sen var han och hans sambo tvungna att agera lockbete åt lössen genom att sova i sin säng som vanligt😳
Fy f...n för vägglöss...
Kiselguren förstör lössens skal och annat som gör att de inte kan reproducera sig. Däremot så finns äggen kvar och de kommer att kläckas till nya löss, som förhoppningsvis snabbt träffar på kiselgur som förhindrar att de hinner lägga nya ägg. Har man tur så blir det bara en extra generation, men det är inte ovanligt med återkommande sanering, speciellt om man bor i flerbostadshus.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tidaholmarn skrev:
Avråder från diesel värmare. Avgaserna vill du inte ha inomhus. Misstänker att du är nöjd med att ta död på lössen och inget mer?
Det finns gasolkanoner som inte ger samma avgaser. Men ska du använda det skulle jag läsa på mer om brandskydd.
Både disel och gasol kan stå utomhus och ändå generera bra med värme och för att leda in värmen kopplar du på en slang som du drar in genom fönster eller dörr och "bara" tätar där med tex byggplast eller pressening, det är så vi har gjort i alla fall på byggena. Förutom å slippa avgaserna så minskar ljudet avsevärt

D
Träblock kopplat till vit sladd, konstnärlig installation, abstrakt, grå bakgrund, kreativitet, design, konceptuell konstkreation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Cruzze och 7 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:

Tveksam lösning. Jag hade köpt in Mafustrips (förbjudna numera i Sverige.) från utlandet och hängt in 2-3 st under några dagar. Dödar allt.

Skulle tro att EBay.com eller .de alternativt AliExpress, Alibaba kan erbjuda det.

T tidaholmarn skrev:
Avråder från diesel värmare. Avgaserna vill du inte ha inomhus. Misstänker att du är nöjd med att ta död på lössen och inget mer?
Det finns gasolkanoner som inte ger samma avgaser. Men ska du använda det skulle jag läsa på mer om brandskydd.
Har erfarenhet? Jag har dieselkanon i gararget. Väldigt lite lukt, och inga som helst märkbara avgaser. Inte några problem att arbeta med den på.
Jag tror att lukten skulle ventileras bort mycket fort, om man använde den inne.

D
I Igelknorr skrev:
Tänk på att det behöver vara 50 (några säger 60) i allt material. De kommer fly från värmen till kallare ställen, det kan ta ett tag att verkligen värma upp allt till rätt temperatur och i denna kylan kanske en list kring fönstret bara blir 45 grader även om rummet är 60 grader.

Vägglöss är egentligen inte värre än mygg, sätt ut anpassade fällor runt sängen och sov där. De kommer dö.
När dom flyr tar man dom med eldkastaren 🔥

D
Y yehor skrev:

Kan du först värma kringliggande rum till en relativt varm nivå?

Detta för att minimera flyktvägar och att trycka in dem till ett rum.

När du minimerat antalet möjliga flykvägar då går du in på det tunga artilleriet och avslutar deras lusiga liv.

Funkar det inte med ozon?

Dieselvärmare med skorsten?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Tveksam lösning. Jag hade köpt in Mafustrips (förbjudna numera i Sverige.) från utlandet och hängt in 2-3 st under några dagar. Dödar allt.

Skulle tro att EBay.com eller .de alternativt AliExpress, Alibaba kan erbjuda det.
Förstår inte varför det skulle vara en tveksam lösning då "proffsen" använder samma metod men har annorlunda utrustning.

D Bubblebubb skrev:
Kan du först värma kringliggande rum till en relativt varm nivå?

Detta för att minimera flyktvägar och att trycka in dem till ett rum.

När du minimerat antalet möjliga flykvägar då går du in på det tunga artilleriet och avslutar deras lusiga liv.
Kommer köra rummet där det sanerats, om det försöker fly så kommer du genom ett rum där jag förberett med pulver.

• Gilla
din granne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.