Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.

På 16A kan du plocka ut 3,6 kW och det kanske räcker. Beror lite på hut tätt rummet är och hur väggar golv och tak är isolerade.

https://www.saunainter.com/se/elekt...s-p-f--3-6kw--utan-control-enhet/mx-36ns-p-f/
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Dieselvärmare med skorsten?
Y yehor skrev:
Förstår inte varför det skulle vara en tveksam lösning då "proffsen" använder samma metod men har annorlunda utrustning.


Kommer köra rummet där det sanerats, om det försöker fly så kommer du genom ett rum där jag förberett med pulver.
Det är ju inte vara luften du skall värma upp utan även materialet. I princip innerväggar, hela vägen genom ev madrasser, bakom lister, etc.

Håller på mkt med djur som ibland får kvalster. Att få bort kvalster eller löss med 50 graders värme har jag aldrig hört om. Det är troligen varmare under en värmelampa.

Men en snabb googling säger att vägglöss dör om man tvättar i 60 grader eller höjer temperaturen över 55 grader. Hur länge framgår inte. Vilken faktisk värme du behöver är också oklart.

Hade lätt gått på Mafustrip no 10. 🤷‍♂️
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det är ju inte vara luften du skall värma upp utan även materialet. I princip innerväggar, hela vägen genom ev madrasser, bakom lister, etc.

Håller på mkt med djur som ibland får kvalster. Att få bort kvalster eller löss med 50 graders värme har jag aldrig hört om. Det är troligen varmare under en värmelampa.

Men en snabb googling säger att vägglöss dör om man tvättar i 60 grader eller höjer temperaturen över 55 grader. Hur länge framgår inte. Vilken faktisk värme du behöver är också oklart.

Hade lätt gått på Mafustrip no 10. 🤷‍♂️
Dubbelhäftande tejp funkar nog lika bra som strippen du hänvisar till. Gör du ytterligare en snabb googling så kan du säkert hitta att döda vägglöss med värme är en ganska vanlig metod, samt hur länge det tar.
 
Y yehor skrev:
Dubbelhäftande tejp funkar nog lika bra som strippen du hänvisar till. Gör du ytterligare en snabb googling så kan du säkert hitta att döda vägglöss med värme är en ganska vanlig metod, samt hur länge det tar.
Nej, nej, nej…. Mafustrip är ett seriöst tungt bekämpningsmedel. Har använts då
T ex hönserier med 1000-tals höns har fått in löss. (Då slaktas hönsen och utrymmena stora som lador behandlas med flera Mafustrips.

Har du kvar djur i utrymmet som behandlas så antingen dör dom eller får nervskador. Det är alltså en gas som bildas av Mafustrip. Tränger in överallt.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Hej
Jag har jobbat åt Anticimex i många år tidigare och skulle inte rekommendera att värma rummet då lössen då går undan och gömmer sig bakom golv och taklister, i värsta fall sprider dom sig till andra rum om det inte är 100% rätt i det rummet du värmer. Då är det bättre att ringa dom så dom fixar ett värmetält för allt i rummet.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J johasjod skrev:
Hej
Jag har jobbat åt Anticimex i många år tidigare och skulle inte rekommendera att värma rummet då lössen då går undan och gömmer sig bakom golv och taklister, i värsta fall sprider dom sig till andra rum om det inte är 100% rätt i det rummet du värmer. Då är det bättre att ringa dom så dom fixar ett värmetält för allt i rummet.
Enda som står i rummet är en säng, som jag omringad med pulver och tejp. Jag vill åt lössen finns ev finns bakom golv, taklister etc men förstår att det finns en chans att de tar skydd ännu djupare in. Alla närliggande rum är också fyllda med pulver och är ingen som sover där. Här även tagit förebyggande åtgärder i de andra sovrummen.
 
Y yehor skrev:
Enda som står i rummet är en säng, som jag omringad med pulver och tejp. Jag vill åt lössen finns ev finns bakom golv, taklister etc men förstår att det finns en chans att de tar skydd ännu djupare in. Alla närliggande rum är också fyllda med pulver och är ingen som sover där. Här även tagit förebyggande åtgärder i de andra sovrummen.
Det är en risk men går dom i pulvret bör dom dö. Anledning är egentligen att du inte hinner värma upp tillräckligt fort så lössen hinner gå undan när dom känner värmen, annars är en ångmaskin värt att hyra eller köpa då dör dom direkt. Den kan du köra i alla springor i lister och på sängen fungerar riktigt bra. Viktigt att köra sakta och metodiskt så du även dödar eventuella ägg med ångan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J johasjod skrev:
Det är en risk men går dom i pulvret bör dom dö. Anledning är egentligen att du inte hinner värma upp tillräckligt fort så lössen hinner gå undan när dom känner värmen, annars är en ångmaskin värt att hyra eller köpa då dör dom direkt. Den kan du köra i alla springor i lister och på sängen fungerar riktigt bra. Viktigt att köra sakta och metodiskt så du även dödar eventuella ägg med ångan.
En ångmaskin kommer hämtas upp imorgon!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Byggtema har en 2000w värmefläkt för 299kr som har en termostat till 85 grader. 299kr.
Jag värmde en liten toalett på 4 kvadratmeter till 55 grader på ett par timmar.
 
Y yehor skrev:
En ångmaskin kommer hämtas upp imorgon!
Tänk bara på att inte köra med för mycket tryck om det går att ställa in, då kan du blåsa bort dom innan dom dör, så lagomt tryck så du känner att allt inte blåser bort och rätt långsamma rörelser så har du iaf ett bra steg att bli av med dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det är ju inte vara luften du skall värma upp utan även materialet. I princip innerväggar, hela vägen genom ev madrasser, bakom lister, etc.

Håller på mkt med djur som ibland får kvalster. Att få bort kvalster eller löss med 50 graders värme har jag aldrig hört om. Det är troligen varmare under en värmelampa.

Men en snabb googling säger att vägglöss dör om man tvättar i 60 grader eller höjer temperaturen över 55 grader. Hur länge framgår inte. Vilken faktisk värme du behöver är också oklart.

Hade lätt gått på Mafustrip no 10. 🤷‍♂️
Infravärmare
 
Janus82 Janus82 skrev:
Med det väder vi har nu så är det ju bara att blanda glykol i värmesystemet så att det inte fryser och sedan öppna fönstret ett par dagar... 😉
4 dar skulle de va. 😂
 
T tidaholmarn skrev:
Avråder från diesel värmare. Avgaserna vill du inte ha inomhus. Misstänker att du är nöjd med att ta död på lössen och inget mer?
Det finns gasolkanoner som inte ger samma avgaser. Men ska du använda det skulle jag läsa på mer om brandskydd.
Vägglöss dör inte i kyla.De vaknar upp igen ur dvalan.I finska lappland blir man av med vägglöss
endast genom att lämna huset tomt i ett helt år!
Kostar inget heller, bara man har tålmodega släktingar.
 
Y yehor skrev:
Sant det du säger

Kollade faktiskt in en sådan och tror det hade varit den bästa lösningen.

Testade dock att sätta in en byggfläkt igår som drog ca 3KW och lyckades komma upp i 50+ grader i lufttemperatur och 35-40 i väggtemperatur efter ca 5 timmar. Ska ge det ett nytt försök nästa dagarna då det är lite varma och låta det gå under ett helt dygn.
Det finns gasolvärmare med fläkt som även kan spetsas med el så om inte det är begränsningar på termostaten så bör detta vara ganska snabbt att få upp 50°, det kan evt gå att hyra en sådan.
 
M McCarl skrev:
Den jag länkade till verkar gå att köra på fotogen också, det kanske är bättre än diesel?
Det brukar funka fint med HVO100 också enligt en kompis som kör både fotogenlampor och fotogenvärmare på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.