1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Japp, men funktioner utifrån att en elbilsägare kan ha nytta av dem, ev. viktiga utifrån räckvidd, elbil kanske 30 mil/laddning (finns en ny tråd som visar på det utifrån avståndsmätning i elbil) och vår diesel kan jag rulla 100mil/tank även vintertid där.😉R Robert-san01 skrev:
En mera avancerad funktion för navigator är att nyttja den till "självstyrning och adaptiv farthållare" och den finns i både elbilar och fossilbilar. Tyvärr inte vår då den kom i senare modeller.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Din bränslebil drar inte ner motoreffekten eller stryper AC:n om du har lite i tanken och den börjar inte ge dig förslag på mackar i närheten.A AndersS skrev:Japp, men funktioner utifrån att en elbilsägare kan ha nytta av dem, ev. viktiga utifrån räckvidd, elbil kanske 30 mil/laddning (finns en ny tråd som visar på det utifrån avståndsmätning i elbil) och vår diesel kan jag rulla 100mil/tank även vintertid där.😉
En mera avancerad funktion för navigator är att nyttja den till "självstyrning och adaptiv farthållare" och den finns i både elbilar och fossilbilar. Tyvärr inte vår då den kom i senare modeller.
Man annars är det inte många finesser som elbilar har som du inte kan få i en bränslebil.
Men är det en funktion som behövs i en bränslebil om jag efter 80 mils körning tankar och ändå inte är nere på reserven, kommer ju 20 mil ytterligare (halva sträckan Kalmar-Stockholm)😃R Robert-san01 skrev:
En funktion som har nytta i en elbil och bra funktion utifrån dess räckvid.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Det skulle kunna minska utsläppen!A AndersS skrev:
Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.R Robert-san01 skrev:
Jag är en sån som läser instruktionsboken när jag byter bil och lär mig liknande fönsterfinesser. Två år senare, när jag aldrig nyttjat finessen, har jag dock glömt hur det funkade… 😳 Får väl ringa dig då… 😂Fairlane skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Tappar du så mycket mer än On-call funktionen? Uppkopplingen för Nav har väl många Volvo via BT och kopplade mobiler?D djac skrev:Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.
Ja och nej beroende av vilken funktion det gäller. Jag kan även välja att koppla upp bilen mot "hotspot" i mobilen vid all körning. Om jag vill alltid, men får då lägga en "gammal" 4Gmobil i facket med USB för att ha laddning och extra SIM.D djac skrev:Det sista är ju ironiskt nog ett problem just nu med just förbränningsbilar, inte pga drivmedel men ålder, bla inte så gamla Volvo-bilar drabbas ju nu när funktioner försvinner i samband med att 3G-nätet släcks. Där är det ju så tajmat att elbilarna, och nyare fossil dito, är yngre och har 4G, som förväntas leva längre än bilen.
Erkänner, nu är vi igång med ytterligheter som knappast påverkar valet att byta till elbil.
Sån har man blivit, arrogant beteendeAlfredo skrev:
Tesla är en sån produkt, den är så enkel att använda att man struntar i att läsa instruktionerna, när man sen råkar ut för ngt och behöver använda någon nödfunktion så står man där som den gubbe man är. Detta trots att materialet är rikligt och lättgängligt med pedagogiska videofilmer sov.
Har också gällt det mesta man irriterat sig på men inte orkat läsa på om.
Läste någon kommunike från Volvo om detta, gäller säkert fler tillverkar, bara en slump att jag snubblade över just deras.A AndersS skrev:Ja och nej beroende av vilken funktion det gäller. Jag kan även välja att koppla upp bilen mot "hotspot" i mobilen vid all körning. Om jag vill alltid, men får då lägga en "gammal" 4Gmobil i facket med USB för att ha laddning och extra SIM.
Erkänner, nu är vi igång med ytterligheter som knappast påverkar valet att byta till elbil.
Men manualen finns väl via bilens system och uppkoppling. Jag kan söka i bilens hjälpfunktion den vägen även om den 600-sidiga manualen ligger i bilen.D djac skrev:Sån har man blivit, arrogant beteende
Tesla är en sån produkt, den är så enkel att använda att man struntar i att läsa instruktionerna, när man sen råkar ut för ngt och behöver använda någon nödfunktion så står man där som den gubbe man är. Detta trots att materialet är rikligt och lättgängligt med pedagogiska videofilmer sov.
Har också gällt det mesta man irriterat sig på men inte orkat läsa på om.
Har Volvo med den funktionen, men beror på vilken och årsmodell.D djac skrev:
Men teknikutveckling som påverkar alla mobiluppkopplingar, kolla de med mobilkopplade hemmalarm.
Det letas mera ytterligheter I tråden för att påvisa saker.
Nja, detta är ju inte en fossil/elbils-typisk konsekvens, mer en fråga om ålder och teknikgenerationer.A AndersS skrev: