Appendix Appendix skrev:
Duktig! Det är enbart när man spacklar som man närmar sig punkten där man slipper spackla....
Tack för det, det har du helt rätt i 😆🤩
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nej håller med, såg bättre ut med hyllorna på plats.
[bild]
Cooolt!!!🤩🤩 hur fan funkade de?
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nej håller med, såg bättre ut med hyllorna på plats.
[bild]
Cooolt!!!🤩🤩 hur fan funkade de?
Henningelvis Henningelvis skrev:
Målat det sista av väggarna i ett rum i källaren. Originalfärgen framgår av rör och element.
[bild]
Va den blonda hjälpredan till någon hjälp?:)
 
På tal om timrar.
I vår lilla skrubb där varmvattenberedare och elcentral sitter har jag strukturerat upp en del saker.
Och lådan med timrar är fotad innan vi plockat ned alla julgrejer med stjärnor och julgranar. Hoppas jag får ned alla timrar i lådan…

Organiserad arbetsplats med etiketterade förvaringslådor, elutrustning och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastlåda med blandade elektriska tidsomkopplare på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
På tal om timrar.
I vår lilla skrubb där varmvattenberedare och elcentral sitter har jag strukturerat upp en del saker.
Och lådan med timrar är fotad innan vi plockat ned alla julgrejer med stjärnor och julgranar. Hoppas jag får ned alla timrar i lådan…

[bild][bild]
Alltid bra att ha några i reserv...🙂
Transparent låda med olika tidsstyrda eluttag och timerkontakter på mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E Emily Ekvall skrev:
Cooolt!!!🤩🤩 hur fan funkade de?
De hade hjul undertill som man kunde rulla ut hyllorna med och så var de låsta med sprintar in i karmen. Inget man rullade ut var dag. Tanken med utrymmet var först att få in en acktank eller bergvärmepump där men när jag tänkt klart så insåg jag att golvet nog inte skulle hålla för tyngden.
 
  • Gilla
Emily Ekvall
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
På tal om timrar.
I vår lilla skrubb där varmvattenberedare och elcentral sitter har jag strukturerat upp en del saker.
Och lådan med timrar är fotad innan vi plockat ned alla julgrejer med stjärnor och julgranar. Hoppas jag får ned alla timrar i lådan…

[bild][bild]
Ber om ursäkt i förväg, ta inte illa upp.
Trodde jag skulle klara det men det går inte längre. 5 timmar….måste få ur mig det. 😂.

Man timrar hus.
Det heter en timer och flera timers.

Puh, nu känns det bättre! 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ber om ursäkt i förväg, ta inte illa upp.
Trodde jag skulle klara det men det går inte längre. 5 timmar….måste få ur mig det. 😂.

Man timrar hus.
Det heter en timer och flera timers.

Puh, nu känns det bättre! 😀
Tack för att du tog en för laget. Nu slipper jag sitta på händerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man timrar hus.
Ärligt talat är det väl bara @heimlaga som gör det.
mexitegel mexitegel skrev:
Det heter en timer och flera timers.
En tajmer, flera tajmrar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nja. Eller kanske eller ja. Eller nej.

De flesta säger ”timers”. Precis som de säger scanners och streamers (flugfiskare vet vad jag menar).
Men skall vi vara riktigt petiga med svenskt språkbruk så rekommenderas att använda formen -ar.
SAOL anger nog timrar. Har jag för mig. Skall kolla.

Så jag är ovanlig men kanske ändå lite mer korrekt. Eller inte. Man kan skriva som man vill, det är också korrekt.
Jag säger för övrigt skannrar och streamrar.

Utdrag ur svenskt lexikon: definitioner av "timbre", "timer", "timid"; tryckt text, ordlista.
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
Idag har jag känt mig lite som Alfons Åberg och hans helikopter.
 
  • Inomhusbyggarbetsplats, trästomme, verktyg, rörmokare, byggnadsmaterial, oordning, pågående arbete, första person-perspektiv, byggarens fötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats, trästuder, isolering, verktyg och maskiner, pågående renovering, oskyddade golvytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kretikos och 12 till
  • Laddar…
E Emily Ekvall skrev:
Va den blonda hjälpredan till någon hjälp?:)
Nej. Hon stod mest där och tittade på. I den delen av källaren står vanligtvis alla sygrejor, vilket betyder att det även är där som någon (min bättre hälft) sitter och syr dockkläder.
 
  • Gilla
Emily Ekvall
  • Laddar…
Tog tag i att sota lite rökkanaler idag och konstaterade att jag tydligen eldar ganska bra och att ordinarie sotning inte är för sällan trots allt.
 
  • Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Dagens lilla jobb. När minstingen tog sin lur passade jag på att dra på mig skyddsskorna.
Person bär blå tofflor och svarta byxor, står på kakelgolv med marmormönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ge mig in i gruvan
Dörröppning med svart och beige gardin, vit grind, mopphink, takkrona i elegant rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var dags att börja knacka ner den uppmurade rökkanalen i kakelugnsnichen. Luften blev lite drägligare där inne när jag väl fått hål och rummet fick tillbaka sin frånluft som försvann på 60-talet. Söndervittrad mur, avskalad puts, tegelstenar, öppning i vägg, reparation pågår, synlig rörledning, konstruktionsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick smidigare när man fått bort så man kunde riva skift för skift. Så det blev en bit innan det var dags att städa och väcka sonen igen.
Uppbruten vägg med tegelsten och murbruk, skadad, renovering eller reparation behövs, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
joakimbrodd och 7 till
  • Laddar…
Ett litet steg för en människa, ett gigantiskt kliv på vägen mot en renoverad tvättstuga efter vattenskadan.
Efter all rivning bytte jag idag ut en av de två gamla golvbrunnarna.
Jag har sedan tidigare bra erfarenhet av Jafo så det får bli 2 nya sådana, denna under tvättbänken

Renovering pågår; golvet öppnat, rör och verktyg syns, förberedelse för ny installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju en baggis även om det tar tid, men skall man följa alla nya bestämmelser om "säker vatten" så behöver jag i princip bygga om huset...
Och det kommer inte att ske, vattenledningar och värmerör ur golvet kommer även fortsättningsvis att göra det, tänker inte halvt riva kåken för att tillfredsställa det kravet.

Den gamla brunnen satt väldigt nära väggen, nu är åtminstone den enligt kraven, alltid något.
Underlättades av att avloppet är lätt åtkomligt underifrån.
När man ser hur det gjordes nytt 1979-80 av etablerade rörisar enligt tidens sätt att göra det då kåken byggdes tvivlar jag inte på att det borde hålla bättre nu, hoppas jag...
 
  • Gilla
Tokslut och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.