Storsockret
P PHPersson skrev:
Fast det där säger många som inte har elbil, du slipper byta olja i motorn + filter. Även bränslefilter. Har du bensinbil så slipper du även tändstiftsbyten men i övrigt skiljer det inte så mycket.
Diverse remmar och vattenpump är ju också en inte alltför billig service som kommer dyka upp så småningom.

P PHPersson skrev:
Jag har tex 5000mils intervall på oljeservicen, så inte speciellt betungande.
5000 mil?! Vad har du för bil? Jag tycker de 3000 mil / 2 år var illa nog på vår VW med deras longlife hittepå. Slängde in ett eget byte emellan för 1500 mil / 1 år intervall.
P PHPersson skrev:
- Bromsklossar / skivor som dessutom ofta måste bytas med tätare intervall eftersom de används mindre och rostar.
Eller precis tvärtom, byts betydligt mer sällan då dom knappt används men att man ser till att bromsa ibland. Har för mig att Tesla använder bromsarna för att simulera regenerering vid one pedal driving när batteriet inte är nog varmt för att regenerera på riktigt. Iaf på nyare / vissa modeller. Verkar inte ha det på min Model 3 -20 dock.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Motstridigheten i våra resonemang ligger i att man räknar med en alternativ avkastning på inköpsvärdet det man köper.

Jag vill vidhålla att det sätt man räknar kostnader både hos Skatteverket men även merparten av alla världens företag är det vedertagna sättet att se på en utgift dvs det man i reela kronor betalar för en produkt. Att man sen kunde valt att investera sina pengar på ett annat sätt och både fått mer eller mindre är av mindre relevans.

När jag köper en bil för 500.000kr så får jag en bil, jag äger den och kan fritt disponera den. Det finns ingen produkt jag istället kan lägga pengarna i där jag med säkerhet antingen kan ta ut 500.000kr uppräknat för inflation eller det pris en motsvarande bil skulle kosta.

Hur tillämpas detta resonemang på leasing kontra köp? Det kan ju aldrig löna sig med ett kontantköp om man alltid räknar med alternativa avkastningen för inköpspriset av bilen?
Leasing är i praktiken som en kontantköp. Enda skillnaden att man betalar ränta på ”lånet”. Sedan kan man få ett lovat restvärde men det är sällan förmånligt.

Oavkortat hur man räknar blir det fel att räkna på en värdeminskning utan inflation när den är skyhög och sedan föra över de sifforna i ett nytt scenario med lägra inflation anser jag.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Diverse remmar och vattenpump är ju också en inte alltför billig service som kommer dyka upp så småningom.


5000 mil?! Vad har du för bil? Jag tycker de 3000 mil / 2 år var illa nog på vår VW med deras longlife hittepå. Slängde in ett eget byte emellan för 1500 mil / 1 år intervall.

Eller precis tvärtom, byts betydligt mer sällan då dom knappt används men att man ser till att bromsa ibland. Har för mig att Tesla använder bromsarna för att simulera regenerering vid one pedal driving när batteriet inte är nog varmt för att regenerera på riktigt. Iaf på nyare / vissa modeller. Verkar inte ha det på min Model 3 -20 dock.
5000mil är även det VW. Håller dock med dig om att det är (för) långt.

Min erfarenhet är att bakre bromsar byts oftare än främre. Dock inte på mima bilar ;)
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Diverse remmar och vattenpump är ju också en inte alltför billig service som kommer dyka upp så småningom.


5000 mil?! Vad har du för bil? Jag tycker de 3000 mil / 2 år var illa nog på vår VW med deras longlife hittepå. Slängde in ett eget byte emellan för 1500 mil / 1 år intervall.

Eller precis tvärtom, byts betydligt mer sällan då dom knappt används men att man ser till att bromsa ibland. Har för mig att Tesla använder bromsarna för att simulera one pedal driving när batteriet inte är nog varmt för att regenerera. Iaf på nyare / vissa modeller. Verkar inte ha det på min Model 3 -20 dock.
Det har du nog för jag har det på min -19. Kolla i menyerna om det är aktiverat.

Ja jag kan också konstatera att bromsarna håller längre än på en ICE-bil.
 
W witten skrev:
Det har du nog för jag har det på min -19. Kolla i menyerna om det är aktiverat.

Ja jag kan också konstatera att bromsarna håller längre än på en ICE-bil.
Beror såklart på körstil men använder man inte bromsarna håller de inte länge.
Har inte alls samma erfarenhet.
 
Storsockret
W witten skrev:
Det har du nog för jag har det på min -19. Kolla i menyerna om det är aktiverat.

Ja jag kan också konstatera att bromsarna håller längre än på en ICE-bil.
Intressant, jag var tvungen att springa ut till bilen för att kolla men nej, jag kan inte hitta någon sådan inställning och när bilen är kall så är det ingen inbromsning alls. Är din också en Model 3?
 
Clarken37
B buffyin skrev:
Nej men inte långt ifrån på 10,5 ;) om man vill bo i Lund.
[länk]
Har nog aldrig sett en liknande budgivning? +4 msek mot utgång?

Totalt 200kvm så den hade nog gått för 14 i områdena jag beskrev
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Intressant, jag var tvungen att springa ut till bilen för att kolla men nej, jag kan inte hitta någon sådan inställning och när bilen är kall så är det ingen inbromsning alls. Är din också en Model 3?
Samma på min 18 Model x eller om batteriet är fullt så rullar den bara.
 
Clarken37
L Liljeros skrev:
Reala värden handlar ju bara om när man ställer 2 värden mot varandra, tex löneökning kontra inflation eller prisökning på ett hus kontra inflation.

Köpte jag huset 1981 för 100.000kr kontant i världen kommer ju ingen inflation i världen kunna ändra på det, det är helt oväsentligt om inflationen varit 350% och ett hus kostar 700% mer. Om huset på just min ort inte går att sälja i år har det kostat mig 100.000kr INTE 350.000kr.

Är nog väldigt många som skulle vilja tillämpa detta resonemang när dom ska reavinstbeskatta sin husförsäljning
Och det är ju i grunden galet att reavinstbeskattning inte tar inflation i hänsyn.

Du har ju alltid haft alternativet att sälja huset och bo billigare samt lägga mellanskillnaden någonstans.

En person som satte sina pengar i fonder 2013 och hyrde bostad i 10 år hade idag fått väldigt mycket mer hus för sina pengar än hen fått 2013. Realt har börsen avkastat positivt. Hus eller lgh inte avkastat ett smack på 10 år realt (mkt pga den höga inflationen). Du får lägga mycket på att underhålla huset men får ändå knappt samma pengar realt som du gav.

Om du ska sälja din bil 2024 och får 500k för den som du också gav 2022 så har du gjort en förlustaffär (som alltid med bilar). Du har inte gått break even (som de flesta tror)
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Leasing är i praktiken som en kontantköp. Enda skillnaden att man betalar ränta på ”lånet”. Sedan kan man få ett lovat restvärde men det är sällan förmånligt.

Oavkortat hur man räknar blir det fel att räkna på en värdeminskning utan inflation när den är skyhög och sedan föra över de sifforna i ett nytt scenario med lägra inflation anser jag.
Leasing är inte på något sätt ett kontantköp, det är mer att likställa med att hyra en lägenhet då det efter att ha ingått kontraktet och fått bilen inte äger mer än en innan. Du har ett avtal som under en begränsad tid och till att antal villkor ger dig möjligheten att disponera en bil.

Jag är helt med på att du anser att man ska beakta vad man istället gjort med pengarna men man räknar inte så. Inflation tillämpas enligt följande exempel. Jag köper 2022 tomater för 10kr, vi har en inflation på 20% och därmed kostar likadana tomater 2023 istället 12kr, det faktum att köpa tomater 2023 kostar 2kr mer tar inte bort det faktum att dom tomater jag köpte 2022 kostade 10kr.

Jag var länge inne på att sätta pengarna i en ny superhet fond som alltid följer inflationen med garanterat värde men väljer ändå att köpa tomater, jag behöver ju äta. Jag konstaterar 2023 att om jag satt mina pengar i denna superfond så hade jag nu istället haft 12kr, det tar inte på något sätt bort det faktum att tomaterna jag istället köpte kostade 10kr, och i slutändan så hade jag med mina 12kr 2023 bara kunnat köpa samma tomater…
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Intressant, jag var tvungen att springa ut till bilen för att kolla men nej, jag kan inte hitta någon sådan inställning och när bilen är kall så är det ingen inbromsning alls. Är din också en Model 3?
Hmm har för mig har har en inställning för det. Här är en kille som visar.

 
Storsockret
W witten skrev:
Hmm har för mig har har en inställning för det. Här är en kille som visar.

[media]
Har ingen sån inställning, så har du en annan modell eller sitter du på gammal mjukvara?
 
Storsockret Storsockret skrev:
Har ingen sån inställning, så har du en annan modell eller sitter du på gammal mjukvara?
Det här var ju intressant, gick ut och kollade och nu är den borta i min bil. Men jag kommer ihåg när uppdateringen kom och i videon finns den. Kan de ha tagit bort knappen? Frågan är ju om funktionen alltid är aktiv nu eller om den är borta.
 
Clarken37
L Liljeros skrev:
Leasing är inte på något sätt ett kontantköp, det är mer att likställa med att hyra en lägenhet då det efter att ha ingått kontraktet och fått bilen inte äger mer än en innan. Du har ett avtal som under en begränsad tid och till att antal villkor ger dig möjligheten att disponera en bil.

Jag är helt med på att du anser att man ska beakta vad man istället gjort med pengarna men man räknar inte så. Inflation tillämpas enligt följande exempel. Jag köper 2022 tomater för 10kr, vi har en inflation på 20% och därmed kostar likadana tomater 2023 istället 12kr, det faktum att köpa tomater 2023 kostar 2kr mer tar inte bort det faktum att dom tomater jag köpte 2022 kostade 10kr.

Jag var länge inne på att sätta pengarna i en ny superhet fond som alltid följer inflationen med garanterat värde men väljer ändå att köpa tomater, jag behöver ju äta. Jag konstaterar 2023 att om jag satt mina pengar i denna superfond så hade jag nu istället haft 12kr, det tar inte på något sätt bort det faktum att tomaterna jag istället köpte kostade 10kr, och i slutändan så hade jag med mina 12kr 2023 bara kunnat köpa samma tomater…
Om du sparar tomaterna till 2023 och planerar att sälja dem då så är inflationen i högsta grad relevant när du säljer.

om du köper en bil för 500k 2022 och säljer den 2023 för 500k är affären då inte bättre om inflationen det senaste året varit 1% istället för 20%?
 
W witten skrev:
Det här var ju intressant, gick ut och kollade och nu är den borta i min bil. Men jag kommer ihåg när uppdateringen kom och i videon finns den. Kan de ha tagit bort knappen? Frågan är ju om funktionen alltid är aktiv nu eller om den är borta.
Finns inte på Model Y alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.