J
Hej fina folk,

Jag kunde ej hitta rätt ställe för att skriva den här:

Jag har en billån som är på 270,000kr med ränta 9.09% från Vw finans. Jag är ej nöjd med den räntan och vill flytta den lån till en billigare långivare med lägre ränta. Det lånet som jag har just nu är privat och jag betalar ca 2,110kr i räntan och ca. 1900kr amorterar jag. Jag har kollat upp olika banker och även Lendo. På lendo står det inte riktigt hur mycket jag far i räntan om jag skulle flytta hela summan på 270,000kr. Det stor ett exempel men då jag är ej så begravda med matte är det svart att räkna ut för mig hur mycket jag måste betala om jag byter till ett annat bank d.v.S långivare. Jag vill gärna veta hur mycket är räntan beror på det exempel som står på lendo sidan. Vänligen kollar bilder.
Tack på förhand.
 
  • Skärm med låneansökan på svenska, val för att samla lån, information om räntor och återbetalningstid synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laptop visar lånkalkylator, belopp valt 270 000 kr, beräknad kostnad 5337 kr/mån, frågor om samla lån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa siffror är bara ett exempel på vad det kan kosta, i normalfallet.
Men är inte fören du skickar in ansökan och får svar från dom långivare som är villig att låna ut pengar som du får exakta siffror..
Lendo och liknande är enbart en förmedlare av lån.

Men räntekostnader får du reda på genom att ta beloppet gånger räntan delat på 12.

270000 x 0,065 = 17550÷12 = 1463kr/mån
 
Redigerat:
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Dessa siffror är bara ett exempel på vad det kan kosta, i normalfallet.
Men är inte fören du skickar in ansökan och får svar från dom långivare som är villig att låna ut pengar som du får exakta siffror..
Lendo och liknande är enbart en förmedlare av lån.
Ok,
Men hur är det då med amortering? Om jag flytta lånet måste jag flytta amortering också? Eller hur går det till? Kommer amortering blir kvar hos Vw i så fall? Eller måste jag flytta den också ?
 
Du flyttar hela lånet, så det blir en inbetalningsavi från en ny långivare.

Jag rekommenderar inte att du använder dig av dessa låneförmedlare, bäst enligt mig är att du pratar med din bank om att få lyfta billånet till dom samt lösa eventuella blacolån hos andra långivare till ett samlat hos dom.
Bilen ska du givetvis ha som ett billån då du har en säkerhet i den och kan få en lägre ränta.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Du flyttar hela lånet.
Amortering är ju det beloppet du betalar av på själva lånet.
Så du kan inte betala Amortering till en bank och ränta till någon annan
 
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Du flyttar hela lånet.
Amortering är ju det beloppet du betalar av på själva lånet.
Så du kan inte betala Amortering till en bank och ränta till någon annan
Men kommer då kostnaden inte vara mer än den gamla lånte? Jag amonterar nu 1666,11kr och med ränta blir det 3,915kr. Men om jag skulle byta långivare står det som visat i bilderna 5,300kr.
 
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
Dessa siffror är bara ett exempel på vad det kan kosta, i normalfallet.
Men är inte fören du skickar in ansökan och får svar från dom långivare som är villig att låna ut pengar som du får exakta siffror..
Lendo och liknande är enbart en förmedlare av lån.

Men räntekostnader får du reda på genom att ta beloppet gånger räntan delat på 12.

270000 x 0,065 = 17550÷12 = 1463kr/mån
Är räntan samman för 270,000kr ?
 
J Josef9191 skrev:
Är räntan samman för 270,000kr ?
J Josef9191 skrev:
Men kommer då kostnaden inte vara mer än den gamla lånte? Jag amonterar nu 1666,11kr och med ränta blir det 3,915kr. Men om jag skulle byta långivare står det som visat i bilderna 5,300kr.
Vad du betalar per månad beror ju också på hur snabbt du betalar av det.
 
Vet du vad ett lån och amortering är?
Har du belånings utrymme på huset?

Nuvarande amorteringstakt är på drygt 13år. Det känns långt för ett billån. Så du kan nog räkna med krav på högre amortering om du flyttar lånet.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Vet du vad ett lån och amortering är?
Har du belånings utrymme på huset?

Nuvarande amorteringstakt är på drygt 13år. Det känns långt för ett billån. Så du kan nog räkna med krav på högre amortering om du flyttar lånet.
Ja jag vet vad dom är! Huset? Jag partar inte om bolån. Jag har nu 4 år kva hos Vw finas. Jag vill betala mindre räntan och när det kommer till aminosyror vet jag inte riktigt hur det kommer blir mer kostnad om jag flytta hela summan
 
J
J Josef9191 skrev:
Hej fina folk,

Jag kunde ej hitta rätt ställe för att skriva den här:

Jag har en billån som är på 270,000kr med ränta 9.09% från Vw finans. Jag är ej nöjd med den räntan och vill flytta den lån till en billigare långivare med lägre ränta. Det lånet som jag har just nu är privat och jag betalar ca 2,110kr i räntan och ca. 1900kr amorterar jag. Jag har kollat upp olika banker och även Lendo. På lendo står det inte riktigt hur mycket jag far i räntan om jag skulle flytta hela summan på 270,000kr. Det stor ett exempel men då jag är ej så begravda med matte är det svart att räkna ut för mig hur mycket jag måste betala om jag byter till ett annat bank d.v.S långivare. Jag vill gärna veta hur mycket är räntan beror på det exempel som står på lendo sidan. Vänligen kollar bilder.
Tack på förhand.
Är summan som står där med Amortering?
 
J Josef9191 skrev:
Är summan som står där med Amortering?
Ja, 5337:- som din bild visar är ink. amortering.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
J Josef9191 skrev:
Ja jag vet vad dom är! Huset? Jag partar inte om bolån. Jag har nu 4 år kva hos Vw finas. Jag vill betala mindre räntan och när det kommer till aminosyror vet jag inte riktigt hur det kommer blir mer kostnad om jag flytta hela summan
Det känns som det fattas en hel del information för att vi ska kunna hjälpa dig bäst.


Du skriver att du har 4 år kvar på lånet, samtidigt så skriver du att lånet är på 270 000 och att du amorterar 1900 kr i månaden. Det går inte ihop.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J
L lillefar skrev:
Det känns som det fattas en hel del information för att vi ska kunna hjälpa dig bäst.


Du skriver att du har 4 år kvar på lånet, samtidigt så skriver du att lånet är på 270 000 och att du amorterar 1900 kr i månaden. Det går inte ihop.
Tydligt nu : avtalet är till och med 12.12.2028 och jag har ett lån på 270,000kr och betala ränta 9,05% amortering är 1,666,11kr och 2113,41kr är räntan. Jag hade sänkt amortering då det var för mycket. Jag är medveten att det blir något skuldrest kvar. Där har jag också en fråga kan jag fortsätta avbetala lånet efter avtalet har gått ut?
 
J Josef9191 skrev:
Tydligt nu : avtalet är till och med 12.12.2028 och jag har ett lån på 270,000kr och betala ränta 9,05% amortering är 1,666,11kr och 2113,41kr är räntan. Jag hade sänkt amortering då det var för mycket. Jag är medveten att det blir något skuldrest kvar. Där har jag också en fråga kan jag fortsätta avbetala lånet efter avtalet har gått ut?
Berätta istället mer om din finansiella situation.
Ska du sänka dina lönekostnader behöver du vara öppen och ärlig med sin ekonomi.

Har du fast jobb? Sedan hur länge hos denna arbetsgivare?
Vad tjänar du per månad före skatt?
Vilka tillgångar har du förutom denna bil?

Varför väljer Du att låna flera hundra tusen kronor till en bil och betala över 2.000 kr i ränta för det varje månad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.