J JohanLun skrev:
Jobbigt, många som har eländiga avtal.
Mathem kissade de i plastbackarna där maten förvaras. Sa jag att jag har slutat beställa mat på mathem? Dessutom körde de som svin i villakvarteren.
En ICA butik i norra sthlm har utkörare som känns mycket mer relaxade, när jag köper hem mat (inte så ofta längre) tar jag det därifrån...

[länk]

Men jag känner lite. Om man åker på en privat resa, kan man inte kosta på sig att få stanna för att göra sina behov på en toalett. Måste man pissa i en flaska, snödriva eller skita på sig?
Givetvis överdrev jag lite. Även om det var riktigt vidrigt. Man gick givetvis på toa vid varje sjukhus och ibland i värsta fall fråga man kunderna om man fick låna om man var inne i storstan
Lönen var ju sämre än vad en 16 åring har på sommarjobb.
Men ett snitt på 220 timmar i månaden utan rast och ändå höjer man sin lön makabert med att byta jobb.

På privat resa så behöver man ju verkligen inte toa för att pinka. Men nr 2 givetvis.
 
R Rkarlsson skrev:
På privat resa så behöver man ju verkligen inte toa för att pinka. Men nr 2 givetvis.
Nog har jag kissat i snödrivor, men jag brukar (om inte nöden så kräver) unna mig en riktig toalett. Klockan 11 på kvällen mitt uppe i fjällen har jag också tagit en snödriva för att det helt enkelt inte finns några öppna mackar...

Jag tycker synd om chafförer som inte får ta ordentlig rast. Att lastbilar eller linjebussar har en stor utmaning med att de helt enkelt inte kan stanna när det tränger på pga att det helt enkelt inte går att stanna där och då, det är förstås jobbigt...
 
J JohanLun skrev:
Nog har jag kissat i snödrivor, men jag brukar (om inte nöden så kräver) unna mig en riktig toalett. Klockan 11 på kvällen mitt uppe i fjällen har jag också tagit en snödriva för att det helt enkelt inte finns några öppna mackar...

Jag tycker synd om chafförer som inte får ta ordentlig rast. Att lastbilar eller linjebussar har en stor utmaning med att de helt enkelt inte kan stanna när det tränger på pga att det helt enkelt inte går att stanna där och då, det är förstås jobbigt...
Att stora fordon inte kan stanna beror på att de flesta ställen som gick att stanna på försvann av nån anlednig. Vintertid är lite värre då allt blir igensnöat.

Men att pinka i det fria ser jag inget problem med. Kanske beror på att man är uppvuxen med landet och det är naturligt =)

Hade en kollega som utöver sin extrema plikt dessutom var lite blyg när det gällde att stanna till när det trängde. Han vågade helt enkelt inte säga till färdtjänstkunderna att han måste släppa trycket för att han hållt sig. Till sist pinkar man blod istället och det fick han inget för :(
 
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, problemet är djungeln av betalningslösningar, och allt krångel där.
Uppge regnummer och betala i kassan - superenkelt!
Eller ännu hellre Plug&Charge. Stolpen vet redan regnumret på bilen som kopplar in sig. Stoppa i sladden och så dras rätt belopp från ditt Coop- eller Ica-kort.
 
L Liljeros skrev:
För mig är One pedal driving något av en dealbreaker, när man väl vant sig vill man inte vara utan det, och ett argument tillräckligt för att jag skulle välja El även om jag kunde välja fritt mellan ICE eller el utan inblandning av skatter och övriga kostnader.

Tycker det skapar ett lugn och en dynamik i körningen jag inte upplevt tidigare där man fokuserar och anpassar sig till trafiken. Jag har kört mycket olika bilar och trodde verkligen inte att det skulle vara sån skillnad.
Håller helt med. OnePedal driving är helt oumbärligt. Fattar å andra sidan inte varför det inte finns i även ICE-bilar.
 
A AndersS skrev:
Tycker att självstyrande och adaptiv farthållare oberoende av drivkälla är den stora skillnaden, kör ca 70% med "självkörande" och 95% med farthållaren, har nu haft det i ca 7 år. Men säkert beroende var och hur man kör, samt vintertid fungerar det inte om väglinjer inte syns.
Adaptiv farthållare är också en välsignelse. Kör också med den säkert 95% av tiden. Tycker mig t o m märka av att många håller avståndet bättre då så många bilar har en sådan numera.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.

Det blir så konstigt när folk som alltid kört manuell låda och utan farthållare blir lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare. Vad är skillnaden mot en bensinbil med automat och adaptiv farthållare?
Det är ingen skillnad på den adaptiva farthållare mot bensinbilen, nej.
Men fördelen med OnePedal drive är främst om du sitter i långsam bilkö (viljet är legio i Stockholm). Farthållaren funkar dåligt i 5 km/tim på de flesta bilar. Det är otroligt skönt att bilen stannar och startar själv utan att du behöver göra något. Även vid korsningar och rödlysen är det bekvämt att aldrig behöva flytta foten utan bara att lyfta den så stsnnar bilen - även om det inte är någon bil framför.

Man vänjer sig rätt snabbt vid smarta funktioner i en bil. Kommer aldrig igen köpa en bil utan 360-kamera, radar, sensorer fram och bak, autobroms, filhållningsassistent, döda vinkelvarnare och varning vid inkommande fordon snett bakifrån.

Men jag har förstås haft bilar som inte haft en enda sensor, manuell växel osv tidigare. Men man blir bortskämd snabbt… 🙂
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Håller helt med. OnePedal driving är helt oumbärligt. Fattar å andra sidan inte varför det inte finns i även ICE-bilar.
Jag har det på den bensindrivna åkgräsklipparen.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag har det på den bensindrivna åkgräsklipparen.
[/QUOTE]
Min tomt är bara knappt 1600 kvm, då är det för lökigt med åkgräsklippare…
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Äntligen!🤓
[bild]
[länk]
Tja, med en sådan elbil lär det väl inte vara någon tvekan om utgången av kriget i Ukraina...
 
J JohanLun skrev:
Jag har ju valt en mellanvariant. Behålla en fossilbil för viss körning och göra vardagskörning på el.
Att ha en extrabil stående fungerar väl bra för de som bor i villa med egen parkering. Men det blir ju dubbla ägandekostnader.
 
J JohanLun skrev:
Elbilen är "rappare", har mer kontroll och direkt respons.
Frågan handlade om de som är lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare, och jag frågade vad som är (underförstådd, den stora) skillnaden (i körupplevelse) mellan:
a) En bränslebil med automatlåda och adaptiv farthållare
b) En elbil med adaptiv farthållare
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att nästan alla alltid har stannat 2-3 gånger på en sådan resa. Det är tvånget att stanna ”viss tid/plats” som uppfattas negativt, tror i alla jag.
Precis. Det är trevligt att stanna på en fin rastplats i naturen, såna finns det många. Men jag har hittills inte stannat på nån sån plats där det finns laddare för elbil. Antagligen beror det på att det är dyrt att dra fram ny el för att kunna mata laddare.
 
J jocke31 skrev:
Min tomt är bara knappt 1600 kvm, då är det för lökigt med åkgräsklippare…
Mina föräldrars tomt är inte särskilt stor, men gräsklipparen används även som snöplog på vintern (de har en stor garageinfart). Det var främst därför farsan köpte den (innan dess hade han en gammal traktor man vevade igång, men ett hembyggt plogblad och en bojsten som vikt för att få grepp). Här på bilden ser man två bilar parkerade på deras infart (en kombi och en skåpbil). Snön trycks ut i en slänt till höger på bilden (ner mot "skogen").

Flygfoto av ett hus med svart tak, markerat med en röd platsmarkör, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.