Många intressanta diskussioner och kommentarer här.
Har haft elbil sedan 2019, och då var utbudet ganska smalt jämfört med nu.

Peugeot e208 - riktigt trevlig liten småbil, men tyvärr lite begränsad räckvidd. Fantastisk körkänsla dock! Specad 340km men reellt 150-200 vintertid och 200-250 sommartid.
Körde dock roadtrip runt hela södra Sverige utan problem, och laddningen var inte alls lika utbyggt som nu.
Supertrevlig bil som jag fortfarande saknar.

Mustang mach e.
Betydligt rymligare bil, och räckvidd. 300km på sommaren och 250 vintertid givet att den inte startar i minusgrader. Startar man i -20 är räckvidden mer 100-150km. Vilket gör att åka från syd till norr fungerar bra med ett laddstopp på 40mil, medan tvärtom kan kräva 3stopp samt att bilen aldrig blir varm i kupén.
körkönslan är horribel, och väghållningen likaså.
Allt som allt, en bil jag skulle rekommendera endast till mina fiender :)

Nu inför sommaren är det dags att byta igen.

Var först inne på en Tesla modell Y. Men sittkomforten för passagerare var för dålig, och att inte ha manuell access för vindrutetorkare ser jag som en trafikfara. Även filhållaren kräver på tok för mycket pill, och sambon har lagt in sitt veto mot tesla :)

Kollar nu på id7 där jag skulle vilja ha kombi-modellen, men den hinner nog inte lanseras innan det är dags. Men även vanliga verkar rymlig och med senaste mjukvaran en vettig bil. Förvärmning har dom äntligen implementerat på batteriet vilket har varit problem på tidigare vw modeller.

Även Skoda enyaq 85 är jag imponerad över.

Nackdelen alla dessa har mot teslan är framförallt laddningen som är långsammare och att man ej ha tillgång till samtliga tesla.

Men hittills under mina år med Bil är laddningen endast ett problem under jul och sportlovet, och då är det detsamma på tesla-stationer.
Majoriteten av all min laddning sker hemma eller på arbete.


Någon som provkört id7/enyaq85 dom har några kommentarer?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När det gäller laddning så är en Model Y Long range kapabel till 250kW medans Enyaq när det kom va de väl 125kW, dvs halva laddhastigheten. Sen får man hålla koll på att detcär max och i praktiken snittar man kanske hälften. Speciellt när bilarna inte har förvärmning så är dom lite långsammare på att få upp laddeffekten.
80 kw är max jag fått upp Skodan i. 1.5 timme för fullt.

Att åka till typ Åre var förut en enkel sak. Nu måste jag planera och i bästa fall tar det ”bara” drygt 3 timmar mer eftersom jag vintertid måste stanna och ladda 2 gånger på vägen a 1,5 timme. Sen måste jag hoppas på hela laddare och inga köer.

Börjat dra mig för att åka skidor vilket jag aldrig trodde skulle hända
 
JanneJanne123
K Kanelbullen123 skrev:
Var först inne på en Tesla modell Y. Men sittkomforten för passagerare var för dålig
Där föll Model Y för oss också, baksätet är riktigt dåligt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Där föll Model Y för oss också, baksätet är riktigt dåligt.
Precis.
Letar efter en familjebil som rymmer både barnvagn, säte och plats för passagerare.
Där är min uppfattning hittills inte att tesla levererar. Framförallt jag och eventuella passagerare ofta är närmare 2meter
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vill man skuldbelägga andra kan man ju alltid göra det. Man kan ju i så fall argumentera att du borde flytta närmare ditt jobb så att du slapp köra dit?

Nu har folk bilar och köra kort med en ICE eller kort med el så väljer många hellre el av miljöskäl, mest miljövänligt är det såklart att inte ha en bil alls.
Fast jag har aldrig kommenterat att jag väljer bil av några miljöskäl. Hade jag gjort det hade din invändning varit rimlig.

När boende i en 17 miljonerskåk i Sthlmsföroet på 250kvm ska börja prata om hur deras två Teslor på uppfarten är så miljövänliga innan de bordar planet till Dubai så tar jag det inte på minsta allvar
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Storsockret
Medelförbrukningen på min Model 3 står på 1,8kWh/mil över 11000 mil. Det som inte räknas in då är ju den energin som dragits när den är parkerad, eftersom färddatorn inte visar det som förbrukning/mil utan då får man ju kolla på andra sätt. ”Riktig” förbrukning nu när det varit riktigt kallt och jag aldrig satt röven i en kall bil (värme på hög temp konstant innan färd, paus på färd osv) ligger närmare 4kWh/mil 😅. Laddboxen rapporterade 525kWh i november, bilen sa 297kWh förbrukat på körning :)

Vår Passat Alltrack 2.0 tdi drog (mätt vid pump, så här inklusive all värme osv) 0,74l/mil över ett år. Högsta notering på en tankning 0,94 och lägsta 0,61. Tror inte ens jag sett glädjedatorn varit nere på något under 0,5 så det tycker jag alltid är lika imponerande när någon lyckas med i verklig förbrukning vid pump.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast jag har aldrig kommenterat att jag väljer bil av några miljöskäl. Hade jag gjort det hade din invändning varit rimlig.

När boende i en 17 miljonerskåk i Sthlmsföroet på 250kvm ska börja prata om hur deras två Teslor på uppfarten är så miljövänliga innan de bordar planet till Dubai så tar jag det inte på minsta allvar
Nu släpper den iofs ut mindre skit än en avgasbil oavsett hur rik ägaren är.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Saknas ett ”bara” i den meningen tycker jag.
Jag vet ingen som är Teslaägare och bryr sig om miljön på den nivån att man gör uppoffringar för miljöns skull. Få avstår tomater i tacosen för att de måste flygas in, undantag finns såklart men ytterst få tror jag. Jag skulle tom kunna dra det så långt att i princip ingen som köper Tesla nu när det blivit ”inne” gör det nämnvärt för miljöns skull utan snarare har miljön som ett argument till frun / mannen att klart vi skall köpa en bil för över en halvmiljon.
Men jag håller ändå med dig om att ett bara borde stått där.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Precis.
Letar efter en familjebil som rymmer både barnvagn, säte och plats för passagerare.
Där är min uppfattning hittills inte att tesla levererar. Framförallt jag och eventuella passagerare ofta är närmare 2meter
Titta på Model X den har allt det där.
 
A
W witten skrev:
Nu släpper den iofs ut mindre skit än en avgasbil oavsett hur rik ägaren är.
Ja möjligen. Poängen är dock att ägaren med all sannolikhet som helhet är en större miljöbov än befolkningen i gemen.
 
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Fast jag har aldrig kommenterat att jag väljer bil av några miljöskäl. Hade jag gjort det hade din invändning varit rimlig.

När boende i en 17 miljonerskåk i Sthlmsföroet på 250kvm ska börja prata om hur deras två Teslor på uppfarten är så miljövänliga innan de bordar planet till Dubai så tar jag det inte på minsta allvar
Kommer aldrig förstå den här retoriken, så länge man inte gör allt ”rätt” räknas alltså inte de steg som man tar mot att göra rätt? Trist inställning tycker jag, gör ju lätt att man hamnar i ett läge att det inte är någon idé att göra något.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kollade för skoj skull och senaste versionen drar 2,36 enligt WLTP. Batteriet är på 13,3kw. Så jag utmanar dig, jag kommer till dig och så kör vi i 110 vid minusgrader. För att vara snäll räknar vi på den högre förbrukningen 2kW. Då kan du med andra ord köra 6,65mil. Klara du inte det så bjuder du mig på middag? Klarar du det så bjuder jag dig med familj på en trerätters?
Nu handlade det om förbrukningen för en Mitsubishi Oylander PHEV mellan +10 och +20 och vid dessa förhållande ligger Passat GTE ungefär lika.

På Passat GTE utnyttjas inte 13,3kWh utan 10,8kWh (har jag för mig) till ren eldrift. Räcker c:a 55km under dessa förhållanden. Under +5 sjunker räckvidden och vid 0gr är den runt 40km. Jag har under ideala förhållanden kommit över 60km.
Vid 110km/h och minusgrader så går bensinmotorn igång. -10 eller kallare så startar den på bensinmotor.
 
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Titta på Model X den har allt det där.
Det har den, men den prislappen är rätt långt utanför vad jag är villig att lägga på en bil 🙂
 
P PHPersson skrev:
Titta på Model X den har allt det där.
Men kostar en halv miljon extra jämfört med enyaq eller id7. Man får mycket laddning för dom pengarna
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kommer aldrig förstå den här retoriken, så länge man inte gör allt ”rätt” räknas alltså inte de steg som man tar mot att göra rätt? Trist inställning tycker jag, gör ju lätt att man hamnar i ett läge att det inte är någon idé att göra något.
människor med ett enormt klimatavtryck som helhet som börjar prata om att de väljer Tesla ”för miljöns skull” tror jag inte bryr sig ett skvatt om miljön som helhet nej. Men det är gött att plocka lite godhetspoäng.

Lite som att blanda lite biodrivmedel i privatjettens bensin för ”miljöns skull”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.