K Kanelbullen123 skrev:
som ren förmånsbil är dessa inte alls dyra, utan prismässigt precis likadana som teslan. Dvs priset är inte en faktor.

Att jag kollar på annat än tesla modell y, som är den enda med rätt storlek och förmånsvärde i rimlig nivå beror på:
-komfort för passagerare
-spak för vindrutetorkare
-bättre filhållningsassistent som inte slår av vid filbyte
Det är ju bra baksäte i model Y, jag är 184 och har typ 10-15cm till taket.

Till sommaren ryktas Juniper uppdateringen komma. 30% lägre ljudnivå, ventilerade & skönare stolar, lite bättre aerodynamik och inredning.

Sen går väl torkarna att justera via rattknappen numera eller S3XY buttons?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
som ren förmånsbil är dessa inte alls dyra, utan prismässigt precis likadana som teslan. Dvs priset är inte en faktor.

Att jag kollar på annat än tesla modell y, som är den enda med rätt storlek och förmånsvärde i rimlig nivå beror på:
-komfort för passagerare
-spak för vindrutetorkare
-bättre filhållningsassistent som inte slår av vid filbyte
Nej med även Model Y är en dyr bil med många brister.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bra baksäte i model Y, jag är 184 och har typ 10-15cm till taket.

Till sommaren ryktas Juniper uppdateringen komma. 30% lägre ljudnivå, ventilerade & skönare stolar, lite bättre aerodynamik och inredning.

Sen går väl torkarna att justera via rattknappen numera eller S3XY buttons?
Låter som en intressant uppdatering. Men det är väl då även spaken för blinkers försvinner?
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Du ljuger.

Eftersom du kräver fullständig flexibilitet och inget krav på planering skulle du inte alls ha ersatt bilen med kollektivt och cykel. Även om det bara handlar om några mil om dagen. I snitt på årsbasis åker vi 2-3 mil om dagen.

De flesta dagar åker jag noll mil eftersom jag jobbar hemifrån och går till affären. Men att cykla till jobbet när jag väl ska dit är +två mil och tar en dryg timme enkel resa. Ungefär lika långt tar det att att åka kollektivt så jag är för bekväm för att göra något av detta. Och jag vill inte åka buss till Hornbach, eller hämta vid pendeltåget på cykel på vintern.

....så speciellt förvånad kan du ju inte vara för du har ju exakt samma krav på tillvaron själv.

Miljödiskussionen är bara att somna om på. Det är positivt att vara en del av omställningen även om den inte är miljövänlig till en början. Det kommer bli miljövänligt att åka elbil och att köpa en begagnad elbil.
När jag bodde mitt i city utan bil gick det utmärkt. Kände mig inte alls begränsad. Bor man i innerstan är det krångligare att åka från punkt a till b med bil.

OM allt jag hade att åka till fanns på en mils avstånd så hade bil känts ganska överflödigt, men mu är det inte så.
 
Redigerat av moderator:
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Ja en del men man får också en extremt trevlig bil, finns ingen som köper en Enyaq eller id7 bara för ekonomins skull så man får väl snarare väga hur mycket man vill/kan betala för en bil och försöka hitta den bästa. Att köpa bil idag är extremt svårt. Speciellt eftersom VW gruppens bilar inte håller måttet på många sätt men folk köper skiten ändå eftersom det är ett känt märke. Hur man kan köpa en ID bil, q4, Enyaq och vara nöjd med att betalat massor med pengar är för mig en gåta. Tom med ix3 är bättre och då är den ändå dåligt.
Tesla har egentligen ingen riktig bra konkurrent än tyvärr, hoppas det snart kommer något lockande.
Folk värderar olika saker är väl sammanfattningen. För min fru var tex Tesla uteslutet för att hon tycker att Teslor är fula och att folk som kör Tesla är ”sprättar”. Jag håller nödvändigtvis inte med henne, men inser att människor värderar olika saker olika högt när man köper bil, allt är inte hårda fakta.
 
Redigerat:
JanneJanne123
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bra baksäte i model Y, jag är 184 och har typ 10-15cm till taket.

Till sommaren ryktas Juniper uppdateringen komma. 30% lägre ljudnivå, ventilerade & skönare stolar, lite bättre aerodynamik och inredning.

Sen går väl torkarna att justera via rattknappen numera eller S3XY buttons?
Problemet för oss är att det är så smalt, höjden är inga problem.
 
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Folk värderar olika saker är väl sammanfattningen. För min fru var tex Tesla uteslutet för att hon tycker att Teslor är fula och ett folk som kör Tesla är ”sprättar”. Jag håller nödvändigtvis inte med henne, men inser att människor värderar olika saker olika högt när man köper bil, allt är inte hårda fakta.
Din fru har ju en poäng. Alla som kör Tesla är inte sprättar. Men förstår exakt vad hon menar
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen går väl torkarna att justera via rattknappen numera eller S3XY buttons?
Mycket riktigt, man kan styra torkarna via vänster scrollhjul eller ett tryck på knappen på spaken och scrolla på vänster scrollhjul.

Vår MY har snittat 1,87 sedan köp, 2800 mil sen i maj 😂
Men då är både jag och frun gasglada, får man inte köra fort så får man glädjas av accelerationen brukar jag tänka 🤭😂
Vi har också kört mycket med släp och nu har vi takbox.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Folk värderar olika saker är väl sammanfattningen. För min fru var tex Tesla uteslutet för att hon tycker att Teslor är fula och att folk som kör Tesla är ”sprättar”. Jag håller nödvändigtvis inte med henne, men inser att människor värderar olika saker olika högt när man köper bil, allt är inte hårda fakta.
Absolut och man har olika värderingar. Jag har bara svårt att någon kör en Id4 en vecka på vintern eller sommaren. Byter till en Model Y och sedan är sugen på att byta tillbaka igen. Att man väljer en ID4 för att det är en VW eller för att man tycket den är snygg köper jag. Men att någon som verkligen kört och använt dem på riktigt gör det valet förstår jag inte.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nej med även Model Y är en dyr bil med många brister.
Vad är det för brister påModel Y du tänker på?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för brister påModel Y du tänker på?
För mig:
-Avsaknad av personlig kontakt vid service/fel på bilen när man lämnar in den.
-Avsaknad av att kunna ringa någon och diskutera problem / fel.
-Dåligt fungerande automatiksystem såsom vindrutetorkare/heljus.
-Att spak/spakarna försvinner
-Avsaknad av hastighet rakt framför mig.
-För högt ljud i kupén.
-Dåligt med serviceställen

Men samtidigt överlägset bästa bilen rent funktionsmässigt, drivlinan, känsla mm.
 
Nyss hemkommen från bilhandlarna.

Skoda enyaq var betydligt mindre än jag tänkt mig.
Absolut rymlig i höjdled, men kändes trång på bredden. Även omöjligt att sitta bakom någon som är närmare 2m lång och sätet bakskjutet Max.
Bakluckan var dock alldeles lagom, och jag tror både en barnvagn och lite matvaror går att få in.

Id7 kändes som en helt annan nivå dock.
Även med sätet längst bak, är det inga problem för en 2m lång person bakom. Givet att överkroppen inte är väldigt lång. Mitt huvud hade någon centimeter till godo mot taket.

Bakluckan var överraskande stor, måste kolla hur tesla och vw mäter dessa, för jag upplevde inte att modell y var mycket större om man mäter upp till där glasrutan börjar, dvs upp till ryggen på sätena.

Positivt överraskad över det nya gränssnittet på vw. Absolut bättre än Fords motsvarighet, vilket kanske inte är svårt.

Ogillar dock att blinker, vindrutetorkare är på samma spak.

Provade även id4 vilken jag tyckte var hemsk.
Trång, trist design.

Som det är nu är nog id7 högst upp på mitt intresse vid bytet i sommar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Nyss hemkommen från bilhandlarna.

Skoda enyaq var betydligt mindre än jag tänkt mig.
Absolut rymlig i höjdled, men kändes trång på bredden. Även omöjligt att sitta bakom någon som är närmare 2m lång och sätet bakskjutet Max.
Bakluckan var dock alldeles lagom, och jag tror både en barnvagn och lite matvaror går att få in.

Id7 kändes som en helt annan nivå dock.
Även med sätet längst bak, är det inga problem för en 2m lång person bakom. Givet att överkroppen inte är väldigt lång. Mitt huvud hade någon centimeter till godo mot taket.

Bakluckan var överraskande stor, måste kolla hur tesla och vw mäter dessa, för jag upplevde inte att modell y var mycket större om man mäter upp till där glasrutan börjar, dvs upp till ryggen på sätena.

Positivt överraskad över det nya gränssnittet på vw. Absolut bättre än Fords motsvarighet, vilket kanske inte är svårt.

Ogillar dock att blinker, vindrutetorkare är på samma spak.

Provade även id4 vilken jag tyckte var hemsk.
Trång, trist design.

Som det är nu är nog id7 högst upp på mitt intresse vid bytet i sommar
Vad är anledning att ni skall köpa elbil?
 
P PHPersson skrev:
Vad är anledning att ni skall köpa elbil?
Har förmånsbil, vilket gör det väldigt gynnsamt med tanke på bränslekostnaden jämfört med en bensin eller diesel samt gratis laddning på arbetsplatsen vilket inte förmånsbeskattas längre
 
K Kanelbullen123 skrev:
Nyss hemkommen från bilhandlarna.

Skoda enyaq var betydligt mindre än jag tänkt mig.
Absolut rymlig i höjdled, men kändes trång på bredden. Även omöjligt att sitta bakom någon som är närmare 2m lång och sätet bakskjutet Max.
Bakluckan var dock alldeles lagom, och jag tror både en barnvagn och lite matvaror går att få in.

Id7 kändes som en helt annan nivå dock.
Även med sätet längst bak, är det inga problem för en 2m lång person bakom. Givet att överkroppen inte är väldigt lång. Mitt huvud hade någon centimeter till godo mot taket.

Bakluckan var överraskande stor, måste kolla hur tesla och vw mäter dessa, för jag upplevde inte att modell y var mycket större om man mäter upp till där glasrutan börjar, dvs upp till ryggen på sätena.

Positivt överraskad över det nya gränssnittet på vw. Absolut bättre än Fords motsvarighet, vilket kanske inte är svårt.

Ogillar dock att blinker, vindrutetorkare är på samma spak.

Provade även id4 vilken jag tyckte var hemsk.
Trång, trist design.

Som det är nu är nog id7 högst upp på mitt intresse vid bytet i sommar
Jag tror man på Teslan räknar in det bottenlösa hålet i bagagevolymen. Vilket igentligen inte är fel, för det sväljer verkligen mycket packning. Skulle nog säga att en vanlig familj i princip får med sig packningen för en weekend i frunken och under bagagegolvet på en Model Y om man packar i mjuka väskor. Då har man hela bagaget kvar till barnvagn och annat löst krafs.

Upplever att jag inte stött på många nya bilar med brett baksäte utan 3 barnstolar i bredd eller 3 vuxna i bredd är kantboll på dom flesta suvarna eller kombimodellerna idag. Ska man få plats med det är det xc90, sorento eller motsvarande modeller som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.