AXS
tommib tommib skrev:
Utnyttjade det faktum att jag har en klipptång för att lösa ett irriterande problem.

[bild]

Nu ligger tandborsthuvudena still.
Vill du ha en sån här?
https://www.thingiverse.com/thing:2663584
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ooohhh.... Den var tjusig. Tror dock att jag håller mig till detta som är godkänt av hustrun.
 
Felsökt en elradiator som hade den fula ovanan att dra jordfelsbrytaren. Efter att ha meggat elementet kom jag fram till att den ska reinkarneras som konservburk eller något annat. Livet som värmekälla är i alla fall över.


Öppet elektronikhölje med kretskort, mätinstrument, kablar och komponenter, potentiellt under reparation eller testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital multimeter med kablar, LCD-display som visar 253V, mätningsapparat för elektriska storheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Felsökt en elradiator som hade den fula ovanan att dra jordfelsbrytaren. Efter att ha meggat elementet kom jag fram till att den ska reinkarneras som konservburk eller något annat. Livet som värmekälla är i alla fall över.


[bild]
[bild]
[video]
Du vill bara visa upp meggern! 🥸
Du hade säker redan en ny radiator hemma, erkänn!🤓😀
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är ju inte en Fluke 😉😂.
Men ditt andra påstående är riktigt 👍
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Felsökt en elradiator som hade den fula ovanan att dra jordfelsbrytaren. Efter att ha meggat elementet kom jag fram till att den ska reinkarneras som konservburk eller något annat. Livet som värmekälla är i alla fall över.
Dubbelisolerat ADAX? Fick byta ett sånt i somras som av någon anledning inte klarade fuktigt duschrum, stänk men inte stråle. Trodde det skulle klara sånt med tanke på IP44 och dubbelisolerat.
 
Nej, den var ju inte dubbelisolerad.
 
J JSten skrev:
Vid ett svagt tillfälle gick jag med på att tillverka två skyltar till scoutkårens nybyggda vindskydd Nordan och Sunnan. Fick ganska snabbt en bild i huvudet av utåtbuktande bokstäver med "live edge". Initialt var planen att använda Dremel med fräsbits, men insåg ganska snabbt att det var på tok för långsamt, så det blev en utflykt till Biltema för inköp av en billig skölpjärns sats (i brist på budget samt andra butiker som säljer skölpjärn).

Eftersom jag köpte järnen på Biltema så blev första uppgiften att förvandla dem från smörknivar till något som faktiskt går att använda. Sagt och gjort, par minuter med diamant brynen och de fungerade över förväntan:
[bild]
[bild][bild]
Tog några timmar, men första skylten är i princip färdig, återstår lite finlir.

Återstår att besluta hur skyltarna ska behandlas. Lämna dem som de är eller dra på några lager fernissa, de ska ju ändå sitta ute och överleva väder och vind.

Edit, kanske ska tilläggas att detta är första gången jag håller i ett skölpjärn sedan träslöjden före en massa år sedan. Då blev resultaten någon hemsk träfigur som fortfarande sitter uppe i barnhemmet av någon anledning. Måste säga att detta blev betydligt bättre 😂
Z z_bumbi skrev:
Linolja så är det lätt att bättra på. Lägg på många lager som möjligt innan de sätts upp.
Sådär ja, nu går det äntligen att skilja på Sunnan och Nordan:
Träkonstruktion, snöig bakgrund, skylt "SUNNAN", timmerknutar, naturliga färger, traditionellt byggande, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion i snöigt landskap, skylt med "NORDAN", verktyg på bänk, vinterväder, naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träskyltar med orden "NORDAN" och "SUNNAN" målade i svart. Arbetsyta med byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställaren verkar nöjd och vi får hoppas att de klarar tidens tand. Placeringen bel till sist mycket skyddad, så det ska nog inte bli något problem, och ska jag vara ärlig så är jag nog mer orolig för vandalism...
Gick på @z_bumbi förslag om att behandla med linolja, hann nog bli 3-4 lager, det får duga,ä. Om man har vägarna förbi i sommar får man kanske bättra på lite 😊
Måste även passa på att berömma biltema för deras prisvärda skölpjärn. Om vi bortser från original slipningen så höll de skärpan riktigt bra när man väl hade slipat dem.
 
  • Gilla
  • Älska
Totte_S och 18 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Sådär ja, nu går det äntligen att skilja på Sunnan och Nordan:
[bild][bild]
[bild]
Beställaren verkar nöjd och vi får hoppas att de klarar tidens tand. Placeringen bel till sist mycket skyddad, så det ska nog inte bli något problem, och ska jag vara ärlig så är jag nog mer orolig för vandalism...
Gick på @z_bumbi förslag om att behandla med linolja, hann nog bli 3-4 lager, det får duga,ä. Om man har vägarna förbi i sommar får man kanske bättra på lite 😊
Måste även passa på att berömma biltema för deras prisvärda skölpjärn. Om vi bortser från original slipningen så höll de skärpan riktigt bra när man väl hade slipat dem.
De är hyggliga men plasten i handtagen ger upp efter några år.
 
Finlirat lite. Dom halvförtäckta sinkorna längst till höger är kvar att trimma in.
Träprofiler med urfrästa spår på arbetsbänk, tillverkning, snickeri, hantverk, precision, materialbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Nu va även dom intrimmade, dom blir bra efter lim o puts. Ser kanske lite knubbigt ut men bredden på det hela är bara 43mm...
Hand håller trästycke med noggrant urskurna fogar i verkstadsomgivning. Snickeri, precision, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 22 till
  • Laddar…
Städar/ordnar garaget och hittade en metallbit. Trist att bara plocka så jag ville bygga något.
Jag gillar det här med att ta en metallbit så får formen på den styra hur den kommer se ut.
Prylen blev så här:
Metallverktyg och repsträngar på slitet träbord. Verktyget har en krokig ände, möjligen för något specifikt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vass blev den så den kapa hampasnöret på två drag! Tycker konservburköppnaren är en ultimat form. Den kan öppna burkar och skydda den vassa eggen samtidigt. Och spikutdragare och kartongöppnare på andra sidan.
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Jobbar med bilen, tillverkat dimljusfästen åt ett par Bosch dimljus jag köpte (gamla, innan CE märkning blev krav).

Verkstadsbord med metallbitar, skruvstycke, tumstock och verktyg. Arbetsprocess eller projekt verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallspån på en verktygsmaskin med T-spår och spännanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framdel av en äldre grå bil, öppen motorhuv, registreringsskylt, gula dimljus, i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drar om elen. Fixar ett nytt relä för dimljusen.
Motorutrymme i bil, luftintag, slangar, kablar, delvis oskarp, industriell miljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkopplat på dimljus-strömställaren
Elektriska kablar, kontakter och isoleringstejp under ett bilens instrumentbräda, markerad detalj i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så långt har jag hunnit.
 
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Hur går det för Ola o hans dovetails då? Jodå dom e limmade o hyvlade. Går ju alltid att hitta skavanker om man kollar med lupp men tycker nog dom duger.
Trätapp-fogkonstruktion i närbild, snickeri, noggrann hantverksskicklighet, ljus trätextur, hopfogade trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träklossar sammanfogade med fingerled, detaljerad hantverksskicklighet, synliga ådror och textur, närbild på snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
cpalm och 32 till
  • Laddar…
Prototypade lite dränering till lvvpumpen, verkar fungera.
Två rostfria golvrännor, lite rör och en värmekabel.
Mvh mindis
 
  • Utomhusenhet till värmepump, rörledningar, snötäckt mark, hushörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.