59 045 läst · 970 svar
59k läst
970 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Jag förstår inte hur man lyckas sälja dessa elbilar, det finns ju hur mycket tester som helst på nätet med förbrukningssiffror. Det finns flertalet modeller som drar väsentligt mycket mindre, varför väljer man aktivt att köpa bilar med så hög förbrukning när det finns snålare alternativ i alla storleksklasser? Är märke så viktigt att man helt struntar i förbrukning? Det gör ju bara att tillverkarna inte behöver prioritera att få till bättre modellerP PHPersson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 395 inlägg
Alla bilar är inte som Tesla med cop 5.6 på värmepumpen och smart heat scavenging. Och det ser man inte i de officiella siffrorna så man får vänta på reviews.L Liljeros skrev:Jag förstår inte hur man lyckas sälja dessa elbilar, det finns ju hur mycket tester som helst på nätet med förbrukningssiffror. Det finns flertalet modeller som drar väsentligt mycket mindre, varför väljer man aktivt att köpa bilar med så hög förbrukning när det finns snålare alternativ i alla storleksklasser? Är märke så viktigt att man helt struntar i förbrukning? Det gör ju bara att tillverkarna inte behöver prioritera att få till bättre modeller
Tyvärr tror jag att det är så, titta på VW som generellt gjort väldigt dåliga elbilar enligt de flesta. Buggig mjukvara, problem med rattknappar, hög förbrukning mm. Men de säljer ju bra ändå.L Liljeros skrev:Jag förstår inte hur man lyckas sälja dessa elbilar, det finns ju hur mycket tester som helst på nätet med förbrukningssiffror. Det finns flertalet modeller som drar väsentligt mycket mindre, varför väljer man aktivt att köpa bilar med så hög förbrukning när det finns snålare alternativ i alla storleksklasser? Är märke så viktigt att man helt struntar i förbrukning? Det gör ju bara att tillverkarna inte behöver prioritera att få till bättre modeller
Min gissning är att minst 80% av de som köper elbil som förstaköpare får en chock över hur mycket kortare räckvidd det är på vintern för att säljare inte har upplyst om det. Den enkla förklaringen är väl att många av dem kanske inte hade gått över eller valt ett annat märke om det visste hur verkligheten var.
Jag tror tex vår vän med Enyaqen som inte är nöjd hade varit väldigt mycket mindre missnöjd med en Tesla Model Y av många anledningar, men man får känslan att man hatar eller älskar Tesla rent generellt.
Eller så är det förmånsbilar där man avtalat med VAG.P PHPersson skrev:Tyvärr tror jag att det är så, titta på VW som generellt gjort väldigt dåliga elbilar enligt de flesta. Buggig mjukvara, problem med rattknappar, hög förbrukning mm. Men de säljer ju bra ändå.
Min gissning är att minst 80% av de som köper elbil som förstaköpare får en chock över hur mycket kortare räckvidd det är på vintern för att säljare inte har upplyst om det. Den enkla förklaringen är väl att många av dem kanske inte hade gått över eller valt ett annat märke om det visste hur verkligheten var.
Jag tror tex vår vän med Enyaqen som inte är nöjd hade varit väldigt mycket mindre missnöjd med en Tesla Model Y av många anledningar, men man får känslan att man hatar eller älskar Tesla rent generellt.
Åkte 50mil Göteborg-Hemsedal i lördags. Det var 15 minus vid start och 26 minus när vi kom fram och en lägsta temp på minus 29 runt Oslo.
Bilen (tesla m3 lr awd) drog i snitt 2.85kWh/mil.
Mer än när vi drar husvagn på sommaren.
Laddhastigheten i Sarpsborg efter20mil kan man inte klaga på. 259kW vid 26 minusgrader.
Tror den förkonditionerade nästan från start.
Bilen (tesla m3 lr awd) drog i snitt 2.85kWh/mil.
Mer än när vi drar husvagn på sommaren.
Laddhastigheten i Sarpsborg efter20mil kan man inte klaga på. 259kW vid 26 minusgrader.
Tror den förkonditionerade nästan från start.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ligger på drygt 1,84kWh/mil med en Model Y, det inkluderar långresor med motorvägar, korta resor samt lite allmänt blandad körning. Skulle säga att det är lite i överkant då september till januari med en av kallaste vintrarna på länge inte är representativt snitt för ett år. I september låg jag på 1,45P PHPersson skrev:
Ioniq 5 och ev6 har presterat likvärdiga siffror
Enligt vissa här är det inga problem att köra Model3 på 1,8 så du får fråga dem om du kan få gå en kurs i hur man kör elbil hahaP para skrev:Åkte 50mil Göteborg-Hemsedal i lördags. Det var 15 minus vid start och 26 minus när vi kom fram och en lägsta temp på minus 29 runt Oslo.
Bilen (tesla m3 lr awd) drog i snitt 2.85kWh/mil.
Mer än när vi drar husvagn på sommaren.
Laddhastigheten i Sarpsborg efter20mil kan man inte klaga på. 259kW vid 26 minusgrader.
Tror den förkonditionerade nästan från start.
[bild]
Men då är det antingen fel på siffrorna som din bil visar eller så kör du verkligen så snålt du kan och optimerar resorna. För sätter du en slumpvis utvald person att köra en Model Y över ett år kommer den inte att snitta 1,84 det vågar jag lova.L Liljeros skrev:Jag ligger på drygt 1,84kWh/mil med en Model Y, det inkluderar långresor med motorvägar, korta resor samt lite allmänt blandad körning. Skulle säga att det är lite i överkant då september till januari med en av kallaste vintrarna på länge inte är representativt snitt för ett år. I september låg jag på 1,45
Ioniq 5 och ev6 har presterat likvärdiga siffror
Kanske är det som är problemet, när jag valde gick jag helt på hard facts dvs vad dom vid oberoende tester presterar samt synpunkter. Näst efter den ”personliga bankmannen” är nog bilförsäljare dom jag litar minst på. Skulle inte basera ett köp på 600.000kr på deras ”löften”.P PHPersson skrev:Tyvärr tror jag att det är så, titta på VW som generellt gjort väldigt dåliga elbilar enligt de flesta. Buggig mjukvara, problem med rattknappar, hög förbrukning mm. Men de säljer ju bra ändå.
Min gissning är att minst 80% av de som köper elbil som förstaköpare får en chock över hur mycket kortare räckvidd det är på vintern för att säljare inte har upplyst om det. Den enkla förklaringen är väl att många av dem kanske inte hade gått över eller valt ett annat märke om det visste hur verkligheten var.
Jag tror tex vår vän med Enyaqen som inte är nöjd hade varit väldigt mycket mindre missnöjd med en Tesla Model Y av många anledningar, men man får känslan att man hatar eller älskar Tesla rent generellt.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 643 inlägg
Hur mycket tappar ni Tesla ägare som bor norrut nu när det varit riktigt kallt ?
Har en Ioniq 5 awd och har legat konstant under 30 mils räckvidd (45 utlovade)
Dock har bilen funkat riktigt bra i övrigt när det varit svinkallt
Har en Ioniq 5 awd och har legat konstant under 30 mils räckvidd (45 utlovade)
Dock har bilen funkat riktigt bra i övrigt när det varit svinkallt
Håller med dig helt och alla bilar jag kört, är Tesla outstanding som helhet även om de har sina brister också. Tesla får mycket skit men tex alla Polestar som fick bärgas när de fick stopp, eller in till verkstaden flera gånger för att ota uppdateringarna inte fungerade hör man inte mycket om.L Liljeros skrev:
Kommer du 30 verkliga mil när de lovat 45 skall du vara nöjd. Få elbilar om någon är bättre än så i procent.Silly Bear skrev:
Eller ja jag får korrigera mig själv, om det är vad det står som WLTP räckvidd. Men om säljaren sagt 45 är det en helt annan sak.
Jämför jag med vad laddboxen förbrukat så stämmer det hyfsat, lägger jag till reseladdningarna till laddboxens siffror landar jag ganska precis på 2kWh, är ju en del förvärmning som inte visas i bilens siffror. Då har jag även räknat bort laddningsförluster.P PHPersson skrev:
Håller utsatt fart eller något över.