A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tekniken går framåt, men i ditt inlägg jämför du två olika tekniker. Tillämpningen bil är förvisso samma, men helt olika drivlinor.
Förvisso. Men mitt behov är att ta mig från punkt A till B på ett så smidigt och kostnadseffektivt sätt som möjligt. Hade jag köpt bil som privatperson så är elbil en försämring på alla punkter (ex miljö då ev)
 
Clarken37 skrev:
Standard. Undrar om ens 60% av alla laddare fungerar samtidigt.
Jodå, 60% når man lätt när det gäller publika långsamladdare, men 75% är ytterst tveksamt om man når upp till. Och det är alltid när man behöver den som mest som det strular.
 
Clarken37 skrev:
En klassisk bil som en 10 år gammal Passat drar 0,43l per mil enligt Wv. En 6-7 år gammal Skoda Superb drar enligt uppgift 0,37l per mil.

Och det är ju bilar som är större än nästan alla elbilar som finns idag.

Helt plötsligt måste man börja tänka på att bilarna drar dubbelt så mycket på vintern. Och man får betala mångdubbelt mer för det. Tekniken går framåt!
Fast nu överdriver du åt båda hållen.

Tar vi en Tesla model 3 och Y så drar dom ungefär 25% mer på vintern.
0,4-0,5 drar de snåla dieslarna som Golf, Octavia, BMW 320d etc. säg 0,5 verkligt

0,5*18 -> 9:- mil

En Model Y ska dra 198wh/km blandat 1,98*5 = 9,9:- mil

Så det blir typ samma driftskostnad, men dyrare inköp så kan man inte ladda billigare till vardags är det klart dålig ekonomi i elbilen
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Jag har en förbrukning på cirka 2,8 kWh/mil vid 120 km/h och -18 grader, vet inte hur mycket det skulle vara vid 110 då vi inte har de fartbegränsningarna någonstans där jag kör regelbundet. För att komma i närheten av 3,5 kWh/mil behöver vi köra utan förvärmning, kall kupé och mycket kort sträcka, vanligen är det vid körning till och från träningen ett par km bort och i -10 som vi kan se den typen av förbrukningssiffror.

Vi har en Enyaq 80 och där kan man välja ett standardläge som laddar upp till 80% och stannar där. Det räcker för samtliga resor jag kör regelbundet, men det står ingenstans att det är förbjudet att gå över detta utan det är en rekommendation för att minska batterislitaget den första tiden.

Snabbladdning har funkat bra för oss i alla fall, omkring 100 kW, vid -10 när vi har kört en bit och batteriet belastats under någon timme innan. Har inte koll på om vår modell har batterivärmning eller inte, så jag vet inte om det utnyttjades vid tillfället.
Det är imponerande! Då har jag väldigt fel.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad drar tex en Enyaq i 140kph, med eller utan takbox, när det är kallt?
Ok, då har jag varit ut en liten vända... Det är typ -4 här, ingen förvärmning, rattvärme och sätesvärme på första milen cirka, kupévärmen på 22 grader hela tiden. Bilen i comfort-läge men om det påverkar förbrukningen nått vet jag inte.

71 km totalt
cirka 3,5-4 km till motorvägen enkel, dvs, omkring 64 km motorväg. (varav 600 m 40 km/h och resten 70 km/h på dessa vägar körde jag med den automatiska farthållaren).

hastighet 140 km/h (det var inte så kul, dels dimmigt och dels brukar jag aldrig köra så fort)
Snittfart 104 km/h över hela sträckan
Snittförbrukning 3,11 kWh/mil

Det var inte mycket trafik, så större delen gick att köra i 140 km/h.


På motorvägen pendlade det mellan 3 och 3,5 kWh/mil när det inte var någon annan trafik (dvs, lastbilar)

Vid omkörning av lastbil ökade förbrukningen till runt 4 kWh/mil.

I 6% uppförsbacke och 140 km/h förbrukade bilen 7,5 kWh/mil. (nerför fick jag inga bra värden, för mycket bilar)


Kort sagt, kör inte så fort. Om någon har passande takräcken att donera kan jag köra samma runda med takbox, men till vår takbox har vi bara räcken för den andra bilen.

Edit: Och laddstatus gick från 80 till 50 %
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast nu överdriver du åt båda hållen.

Tar vi en Tesla model 3 och Y så drar dom ungefär 25% mer på vintern.
0,4-0,5 drar de snåla dieslarna som Golf, Octavia, BMW 320d etc. säg 0,5 verkligt

0,5*18 -> 9:- mil

En Model Y ska dra 198wh/km blandat 1,98*5 = 9,9:- mil

Så det blir typ samma driftskostnad, men dyrare inköp så kan man inte ladda billigare till vardags är det klart dålig ekonomi i elbilen
Enyaq ska dra 1.78 per kwh enligt uppgifter. Rövaruppgifter. Får ned den lite under 2.0 när jag kör oerhört defensivt och det är 20 grader ute.

Den Passat jag körde låg verkligen runt 0,43l per mil. Och det även på vintern.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Enyaq ska dra 1.78 per kwh enligt uppgifter. Rövaruppgifter. Får ned den lite under 2.0 när jag kör oerhört defensivt och det är 20 grader ute.

Den Passat jag körde låg verkligen runt 0,43l per mil. Och det även på vintern.
Jag får lägre sommartid med de elbilar vi haft. Regn eller kyla ökar förbrukningen dramatiskt, men en torr sommardag rullar de på ganska snålt. 2 kWh/mil brukar vara ett ganska bra riktvärde.

Diesel- och bensinbilar får jag tanka hela tiden. Inte ens laddhybrider får jag ner lägre än 0.5 l/mil. 1 l/mil brukar vara ett bra riktvärde för bensinare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Jag får lägre sommartid med de elbilar vi haft. Regn eller kyla ökar förbrukningen dramatiskt, men en torr sommardag rullar de på ganska snålt. 2 kWh/mil brukar vara ett ganska bra riktvärde.

Diesel- och bensinbilar får jag tanka hela tiden. Inte ens laddhybrider får jag ner lägre än 0.5 l/mil. 1 l/mil brukar vara ett bra riktvärde för bensinare.
Jag har kört en V50 från 2010 som drog 0,28L per mil. Visst det var en riktig traktor men körde Stockholm-Malmö tor utan problem med en tankning på 50liter. Och tänk att den faktiskt klarade BÅDE regn och minusgrader!

Tekniken går bakåt som sagt.
 
R
Clarken37 skrev:
Jag har kört en V50 från 2010 som drog 0,28L per mil. Visst det var en riktig traktor men körde Stockholm-Malmö tor utan problem med en tankning på 50liter. Och tänk att den faktiskt klarade BÅDE regn och minusgrader!

Tekniken går bakåt som sagt.
Jaha det är du som ligger o snigel kör på vägarna😉
För att komma ned på 0.28L/mil med en såpass stor bil som V50 så måste du kör med ett ägg emellan foten o gaspedalen hela vägen o knappast troligt att ens det hade hjälpt😉😂
 
Ju längre trådarna blir ju mindre drar dieselbilarna, snart måste ni nog slanga ur för att det inte ska rinna över.....😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 15 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag har kört en V50 från 2010 som drog 0,28L per mil. Visst det var en riktig traktor men körde Stockholm-Malmö tor utan problem med en tankning på 50liter. Och tänk att den faktiskt klarade BÅDE regn och minusgrader!

Tekniken går bakåt som sagt.
Jag körde min elbil hela vägen från kiruna till malmö. Rullade hela vägen ner när så hade mer kvar i batteriet när jag kom fram än när jag åkte. Så visst går tekniken framåt.

Ps. en volvo drar alltid 1Liter milen. Det är känt sent gammalt och så har det alltid varit, oavsett modell.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Enyaq ska dra 1.78 per kwh enligt uppgifter. Rövaruppgifter. Får ned den lite under 2.0 när jag kör oerhört defensivt och det är 20 grader ute.

Den Passat jag körde låg verkligen runt 0,43l per mil. Och det även på vintern.
Min Mitsubishi Outlander PHEV ligger ju under 2kWh/mil om temperaturen är +10, vid +20 ligger den på ca 1,8kWh/mil. Hur en Enyaq kan dra så mycket förstår jag inte. Outlandern är STOR och tung och släpar dessutom på en bensinmotor.
 
Clarken37 skrev:
Jag har kört en V50 från 2010 som drog 0,28L per mil. Visst det var en riktig traktor men körde Stockholm-Malmö tor utan problem med en tankning på 50liter. Och tänk att den faktiskt klarade BÅDE regn och minusgrader!

Tekniken går bakåt som sagt.
Jag har också haft V50 1.8 Flexifuel. Den fick jag som mest upp i 2.5 l/mil på E85.
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Jag körde min elbil hela vägen från kiruna till malmö. Rullade hela vägen ner när så hade mer kvar i batteriet när jag kom fram än när jag åkte. Så visst går tekniken framåt.

Ps. en volvo drar alltid 1Liter milen. Det är känt sent gammalt och så har det alltid varit, oavsett modell.
Där har du ändå fel, min V70R automat 2004 som jag hade för många år sedan kom aldrig ner till 1l milen, inte ens i nedförsbacke :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min Mitsubishi Outlander PHEV ligger ju under 2kWh/mil om temperaturen är +10, vid +20 ligger den på ca 1,8kWh/mil. Hur en Enyaq kan dra så mycket förstår jag inte. Outlandern är STOR och tung och släpar dessutom på en bensinmotor.
Eller så stämmer inte siffrorna, man skall aldrig lita på siffrorna i bilar jag lärt mig. Ladda batteriet fullt, kör en viss sträcka och ladda sedan batteriet fullt någonstans där du kan mäta hur många kW som går i.

Edit: inget unikt med elbilar dock, samma problem med många ICE bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.