A
P Pin skrev:
Förbud mot fossilbilar i Stockholm innerstad är endast några kvarter i city där det knappt finns bostäder. Det drabbar inte de som bor i city utan snarare de som besöker. Om ens någon. Signalpolitik. Går ändå inte att parkera där och enkelt att ta en omväg runt.
Bara en tidsfråga innan det expanderar
 
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Nja men jag har bott i innerstan med bensinbil. Jag tyckte det var väldigt meckigt med parkering som det var (alla som bott i innerstan utan parkeringsplats i föreningen håller garanterat med mig).

Att lägga till hela laddningsmomentet till detta är verkligen ingen höjdare
Att ha bil i innerstan håller jag helt med om att det är bökigt. Bodde förut på Kungsholmen med bara tillgång till parkering på gatan och det är krångligt, inget snack om saken. Skulle aldrig få för mig att skaffa elbil med de förutsättningarna. På den tiden fanns det inte lika bra tillgång till bilpooler som det gör nu, hade jag flyttat in till stan igen hade jag försökt leva utan bil.
 
  • Gilla
elloffo och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
1. Ok, då ljög de olika återförsäljarna jag besökte samtliga, det var flera stora bilmärken. Dessutom är det inte så långt ifrån när man kör på sommaren. Att det var så katastrofalt uselt vintertid borde jag kanske kollat mer på.

2. Jo. Men ibland har man inte haft möjlighet att ladda hemma eller eventuellt glömt det. Har man inte minst 80% finns väldigt lite utrymme för oväntade utflykter. Tex att man i sista sekund behöver åka hem och köra runt barnen.

3. Har ej möjlighet att ladda på jobbet, det försvårar. Som jag sagt flera gånger är elbil helt avhängigt att man kan ladda hemma. Annars blir det svindyrt.

4. Ibland har jag en packad agenda där jag behöver köra ad hoc. Så pass att jag inte har tillräckligt för att veta att jag kommer hem. Jag har heller inte tid att ladda i en timme. Eller ännu mindre stå i kö för att få ladda (vilket är vanligare än att slippa det)

5. Säg att jag behöver åka ut till landstället på kort varsel en fredagskväll och sen hem igen för att stänga av vattnet eller dylikt vintertid. Det är cirka 24 mil ToR och tid att stå och ladda i timtal som ett fån finns inte. Råkar jag inte ha +80% då är det kört. Eller så kommer jag hem från landstället och kommer på att jag måste åka ett extra ärende utan att ha tid med timmar hemma för laddning.

6. Jag får ut max 80kw laddning och då tar det runt 1.5 timmar för full laddning enligt bilen.

7. För skojs skull kollade jag i Circle K appen just nu. De tre mackarna som har snabbladdare närmast mig hade vid tillfället NOLL lediga platser. Några var såklart trasiga också i vanlig ordning.

Som sagt hade jag ändå kört elbil igen om jag fick välja eftersom det upplägg jag har gör det fruktansvärt billigt mot fossilbil (men det beror ju bara på alla statliga subventioner för el och straffskatter på fossilt) Alla mina kollegor delar mer eller mindre mina åsikter.

Har man ett liv där man aldrig någonsin behöver åka någon lite längre sträcka oväntat är det kanske helt problemfritt. Men jag vill som sagt ha det flexibelt. Jag skulle tex aldrig någonsin skaffa någon smartwatch man måste hålla på och ladda flera gånger per vecka heller
Bra synpunkter. Jag har runt 20000 mil i elbil vid det här laget. De problemen du räknar upp hade jag i första Leafen med lilla batteriet. Jag avråder alla från att köpa en sådan. Just att kunna gör en resa till, oavsett om det är ett kundbesök under arbetsdagen, skjutsa barnen till fotbollen eller hjälpa en åldrig släkting ger elbilen problem.

Jag har alltid batteriet fulladdat och rekommenderar alla att ha det. Om degraderingen efter 10000 mil är 8% eller 10% är skit samma. Bilen rasar innan degraderingen tar den.

Jag har behövt köa på laddare ett fåtal gånger på sju år, främst till fjällen. Däremot har jag råkat ut för trasiga laddare och ännu fler trasiga appar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
M
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ser till att VD:n är neutralt inställd till kollektivavtal, inte knarkar i TV, leker lekstuga med yttrandefriheten och inte laborerar med internetaccessen till ett land som blir militärt angripet av en stormakt så kommer man nog en bit på vägen i alla fall.
Du för skära ner på din Wilderäng konsumtion, du verkar ju tro på vad han yrar om....
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att ha bil i innerstan håller jag helt med om att det är bökigt. Bodde förut på Kungsholmen med bara tillgång till parkering på gatan och det är krångligt, inget snack om saken. Skulle aldrig få för mig att skaffa elbil med de förutsättningarna. På den tiden fanns det inte lika bra tillgång till bilpooler som det gör nu, hade jag flyttat in till stan igen hade jag försökt leva utan bil.
Tror det handlar om att jag starkt ogillar att ha ett inrutat liv och älskar att alltid ha valmöjligheter.

Frågar en vän om jag vill komma ut till deras landställe efter jobbet en fredagskväll vill jag kunna göra det utan att behöva fundera på att lösa laddningen. Vill jag dra in till stan ad hoc (6-7 mil tor) vill jag kunna göra det utan att fundera på laddning.

Sen är det priset. Att ladda ute är svindyrt. Det finns enstaka laddare i innerstan som kostar 3 kr per kwh men de är alltid upptagna. Ska man ha en ledig plats är det 7-8 kr per kwh som gäller. När man redan lagt 650-700k för bilen (eller leasar) så blir det ju nästan lika dyrt som att köra runt 2 bensinsnåla bilar.
 
P PHPersson skrev:
Ja inte helt fel, men tror även det är för optimistiskt. Kan inte ni med
Enyak, ID4, Audi Q4 lägga er i 110 en vinterdag -10. Min gissning är närmare 350.
Han skrev ju ovan att den låg på 600 vid -20. Förmodligen kall start men ändå.
Man skall också komma ihåg att det är när bilen är helt ny, att tappa 5-7% går fort även om det stannar upp efter det.
Jag har en förbrukning på cirka 2,8 kWh/mil vid 120 km/h och -18 grader, vet inte hur mycket det skulle vara vid 110 då vi inte har de fartbegränsningarna någonstans där jag kör regelbundet. För att komma i närheten av 3,5 kWh/mil behöver vi köra utan förvärmning, kall kupé och mycket kort sträcka, vanligen är det vid körning till och från träningen ett par km bort och i -10 som vi kan se den typen av förbrukningssiffror.

Vi har en Enyaq 80 och där kan man välja ett standardläge som laddar upp till 80% och stannar där. Det räcker för samtliga resor jag kör regelbundet, men det står ingenstans att det är förbjudet att gå över detta utan det är en rekommendation för att minska batterislitaget den första tiden.

Snabbladdning har funkat bra för oss i alla fall, omkring 100 kW, vid -10 när vi har kört en bit och batteriet belastats under någon timme innan. Har inte koll på om vår modell har batterivärmning eller inte, så jag vet inte om det utnyttjades vid tillfället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vad drar tex en Enyaq i 140kph, med eller utan takbox, när det är kallt?
 
  • Gilla
Grumsaren
  • Laddar…
M Millox skrev:
Jag har en förbrukning på cirka 2,8 kWh/mil vid 120 km/h och -18 grader, vet inte hur mycket det skulle vara vid 110 då vi inte har de fartbegränsningarna någonstans där jag kör regelbundet. För att komma i närheten av 3,5 kWh/mil behöver vi köra utan förvärmning, kall kupé och mycket kort sträcka, vanligen är det vid körning till och från träningen ett par km bort och i -10 som vi kan se den typen av förbrukningssiffror.

Vi har en Enyaq 80 och där kan man välja ett standardläge som laddar upp till 80% och stannar där. Det räcker för samtliga resor jag kör regelbundet, men det står ingenstans att det är förbjudet att gå över detta utan det är en rekommendation för att minska batterislitaget den första tiden.

Snabbladdning har funkat bra för oss i alla fall, omkring 100 kW, vid -10 när vi har kört en bit och batteriet belastats under någon timme innan. Har inte koll på om vår modell har batterivärmning eller inte, så jag vet inte om det utnyttjades vid tillfället.
Enyaq 80 har inte förvärmning av batteriet. Det kommer dock på uppdasterade Enyaq 85
 
Clarken37 skrev:
Tror det handlar om att jag starkt ogillar att ha ett inrutat liv och älskar att alltid ha valmöjligheter.

Frågar en vän om jag vill komma ut till deras landställe efter jobbet en fredagskväll vill jag kunna göra det utan att behöva fundera på att lösa laddningen. Vill jag dra in till stan ad hoc (6-7 mil tor) vill jag kunna göra det utan att fundera på laddning.

Sen är det priset. Att ladda ute är svindyrt. Det finns enstaka laddare i innerstan som kostar 3 kr per kwh men de är alltid upptagna. Ska man ha en ledig plats är det 7-8 kr per kwh som gäller. När man redan lagt 650-700k för bilen (eller leasar) så blir det ju nästan lika dyrt som att köra runt 2 bensinsnåla bilar.
I Göteborg är det fast 5:-/kWh som gäller vid Göteborgs stads parkering med elladdare
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I Göteborg är det fast 5:-/kWh som gäller vid Göteborgs stads parkering med elladdare
Härligt. Är ju bara runt 50-60% dyrare än att köra en bensinbil som drar 0,5l per mil
 
Clarken37 skrev:
Härligt. Är ju bara runt 50-60% dyrare än att köra en bensinbil som drar 0,5l per mil
Vilka bensinare som nu drar 0,5 dom är inte så många. Kia Niro Hybrid mot E-niro, vad dom nu drar när det är kallt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I Göteborg är det fast 5:-/kWh som gäller vid Göteborgs stads parkering med elladdare
Om de finns och fungerar. Parkerade på P-huset på Heden igår, två lediga laddplatser och nästintill tomt i övrigt. Ingen av laddplatserna fungerade...
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilka bensinare som nu drar 0,5 dom är inte så många. Kia Niro Hybrid mot E-niro, vad dom nu drar när det är kallt
En klassisk bil som en 10 år gammal Passat drar 0,43l per mil enligt Wv. En 6-7 år gammal Skoda Superb drar enligt uppgift 0,37l per mil.

Och det är ju bilar som är större än nästan alla elbilar som finns idag.

Helt plötsligt måste man börja tänka på att bilarna drar dubbelt så mycket på vintern. Och man får betala mångdubbelt mer för det. Tekniken går framåt!
 
Redigerat av moderator:
A
pacman42 pacman42 skrev:
Om de finns och fungerar. Parkerade på P-huset på Heden igår, två lediga laddplatser och nästintill tomt i övrigt. Ingen av laddplatserna fungerade...
Standard. Undrar om ens 60% av alla laddare fungerar samtidigt.
 
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Tekniken går framåt!
Tekniken går framåt, men i ditt inlägg jämför du två olika tekniker. Tillämpningen bil är förvisso samma, men helt olika drivlinor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.