useless useless skrev:
Ja, jag har ju bara bott i Norrland och där är det i alla fall standard med motorvärmarplatser för de boende. Men det är kanske inte lika självklart i södra Sverige.
Nej det är det inte och det är inte alls heller självklart i Norrland. Och även om det finns motorvärmaruttag är dessa ofta inte möjliga eller tillåtna att använda för laddning. Och du vet allt detta mycket väl så jag förstår ärligt talat inte vad du försöker uppnå.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har någon förändring av någonting någonsin skett utan att någon enskild känt åtminstone en övergående irritation, jag tror faktiskt inte det?

Finns det öht någonting i vårt land som ingen ondgör sig över, nej, jag tror inte det heller.

Skulle man vänta med alla förbättringar tills alla förklarar sig helnöjda så tror jag inte vi någonsin kommit ur havet.
Förnekelse är steg ett i förändringsprocessen 😉
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D
Men vi kan väl ge Arne lite rätt, för att det ska vara bekvämt med elbil så bör man försöka få tillgång till destinationsladdning i närheten av hemmet, att bara snabbladda hade jag tyckt var drygt. Jag har bekanta som levde så i över ett år, innan de fick till laddare vid brfs parkeringsplatser.
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta…
Välj vilket som, det är ju ändå bara poserande.
A ArneTW skrev:
Upplys mig om diskussionen om bostadsrätter och gatuparkeringar.
Precis samma som nu för hyreshus. Går inte. Vem ska betala. Elbil är bara för dem med parkering på egen tomt.
A ArneTW skrev:
Sedan kan berätta för mig hur laddinfrastrukturen lägenhetsboende ska lösas.
På samma vis. Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage.

För övrigt är det samma sak med motorvärmare. De kräver också el, något som av en händelse löses – som genom en osynlig hand – i de delar av landet där efterfrågan finns.

Att efterfrågan än så länge är lägre i Knäckebrödhult än i Fjollträsk ska inte förväxlas med att problemet bara går att lösa på den senare platsen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte och det är inte alls heller självklart i Norrland. Och även om det finns motorvärmaruttag är dessa ofta inte möjliga eller tillåtna att använda för laddning. Och du vet allt detta mycket väl så jag förstår ärligt talat inte vad du försöker uppnå.
Ja, jag erkänner att jag förenklar och raljerar lite... Men hur ska man annars möta argument som t ex:

A ArneTW skrev:
På vilket sätt skulle en elbil (även om man bortser från kostnaden på bilen)vara ett alternativ för den på landsbygden boende människan utan laddmöjlighet...
Givetvis löser man det genom att se till att det finns laddmöjligheter för de boende.
Jag skulle säga att grundförutsättningarna i princip alltid finns (om vi pratar mindre orter) i form av parkeringsplatser med framdragen el.
Sen kan man så klart behöva se över/uppgradera infrastrukturen på plats, men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara ett så stort hinder att Svenska samhället inte kan ställa om till en elektrisk fordonsflotta?
 
  • Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Alla vet vi att mackarna alltid har funnits, det är därför vi driver bilarna på bensin och diesel idag.
För det måste ju vara helt omöjligt att skaffa en bensin/dieselbil innan det finns en mack?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja... Min poäng var väl snarare att det redan är ordnat? Men jag har ju lite begränsad erfarenhet, så du får gärna visa något exempel på en ort med max 5000 invånare där det saknas parkeringsmöjligheter i de centrala delarna.
Diskussionen var väl inte parkering utan möjlighet att kunna ladda sin elbil.

/ATW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Välj vilket som, det är ju ändå bara poserande.

Precis samma som nu för hyreshus. Går inte. Vem ska betala. Elbil är bara för dem med parkering på egen tomt.

På samma vis. Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage.

För övrigt är det samma sak med motorvärmare. De kräver också el, något som av en händelse löses – som genom en osynlig hand – i de delar av landet där efterfrågan finns.

Att efterfrågan än så länge är lägre i Knäckebrödhult än i Fjollträsk ska inte förväxlas med att problemet bara går att lösa på den senare platsen.
Så du hävdar att elbilsladdningsproblemen för de som gatuparkerar och/eller bor i bostadrätter är lösta?

Har du någon statistik på det eller är det bara för att du känner någon i en bostadsrätt som har fått tillgång till laddare och då måste det vara löst för alla?

/ATW
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För det måste ju vara helt omöjligt att skaffa en bensin/dieselbil innan det finns en mack?
Vad menar du? Självklart är det väldigt olämpligt att äga en bensin/dieselbil om man inte har rimlig tillgång till en mack. Jag förstår inte alls vad du menar.
 
S surfarn skrev:
Ingen kommer skrota en fin värdefull fossilbil. Och de som ändå skrotar sin gamla rishög kommer förmodligen inte ha råd med en elbil heller. Så diskussionen får nog ses som hypotetisk. Så hur får man då till ett snabbare skifte? Ja priset på nya elbilar som rymmer en svennebanan familj, 2,4 ungar och en vovve, måste ner. Genom skattelättnader eller subventioner. Samtidigt behövs det en höjd skrotningspremie som på nått klurigt sätt inte går att använda som pengakran för allsköns kriminella, och som ser till att de värsta bilarna ger mest pengar. Ett högre pris på drivmedel sätter också fart på skiftet.
Eller, behövs det ett snabbare skifte av den svenska bilparken kontra övriga världen då jag utgår att den klimatrelaterade frågan är global. Behövs inga subventioner med dagens utveckling/produktion av elbilar, det kommer att lösa sig utifrån ett svenskt perspektiv. Globalt blir det en större utmaning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har påstått något sådant. Jag tycker du argumenterar ganska osakligt nu.
Mea culpa. Jag försöker att inte raljera för grovt mot vad jag tycker är tomma argument, men lyckas inte alltid.

Naturligtvis har ingen påstått att det inte finns el på landsbygden.
Alfredo Alfredo skrev:
Dessa två meningar får du gärna förklara för jag förstår inte alls vad du menar. Vilken diskussion "om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer" fanns för fem/tio år sedan och hur menar du att den förändrats?
Se mitt svar till @ArneTW ovan.

Till det kan jag tillägga att jag kört laddbara bilar i åtta–nio år i Stockholm. Alltid med parkering i garage i flerbostadshus. Vi som var så tidiga fick dra ett lass för att BRF:erna skulle bygga laddplatser och hitta betalningsmodeller och skalbara lösningar för att just de med nytta skulle betala lösningen och se till att elanslutningen skulle tåla lasten osv.

Kommersiella sådana lösningar finns nu att köpa från hyllan.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du hävdar att elbilsladdningsproblemen för de som gatuparkerar och/eller bor i bostadrätter är lösta?
Tekniskt, ja.
A ArneTW skrev:
Har du någon statistik på det eller är det bara för att du känner någon i en bostadsrätt som har fått tillgång till laddare och då måste det vara löst för alla?
De tekniska lösningarna finns för alla, ja. Att den låga efterfrågan på vissa platser gör att det inte är kommersiellt gångbart att bygga ut är en annan sak. Det är inte konstigare än att det fortfarande finns de som saknar bredband trots att de vill ha det.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Se mitt svar till @ArneTW ovan.
Jag förstod inte det heller...

Menar du att alla som bor i lägenheter numera har tillgång till en egen dedikerad parkeringsplats som oftast/normalt även har laddmöjlighet eller vad menar du? Du skriver "Lösningen finns redan. Långsamladdare på dedikerade parkeringsplatser och i gemensamma garage." och det stämmer naturligtvis för vissa, men vad hjälper det för de som helt saknar egen parkering och varje kväll jagar en ledig lucka efter gatan?
 
Jag skulle inte vara orolig för att ha elbil i Norrlands inland och bo i lägenhet. Finns nog inget lägenhet där som inte har egen parkering med motorvärmare och det finns fina lösningar för att bygga om till elbilsladdare och ändå ha kvar motorvärmaruttaget.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
men vad hjälper det för de som helt saknar egen parkering och varje kväll jagar en ledig lucka efter gatan?
Åter igen: Hur vanligt är det på orter med färre än 5000 invånare?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.