711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Läste att bränslevärmare på vissa nyare bilar inte värmer motorn, utan bara kupen.
Anledningen ska vara att systemet får problem när det är kallt ute och motorn är varm, motorns programvara är inte utvecklad för det.
Har tidigare läst om VAG bilar som fått problem med vanlig elektrisk motorvärmare och satt felkoder eller inte startat.
Kollade för kul skull min Ford Transit -22 idag, den funkade som normalt och värmer även motorn.
Anledningen ska vara att systemet får problem när det är kallt ute och motorn är varm, motorns programvara är inte utvecklad för det.
Har tidigare läst om VAG bilar som fått problem med vanlig elektrisk motorvärmare och satt felkoder eller inte startat.
Kollade för kul skull min Ford Transit -22 idag, den funkade som normalt och värmer även motorn.
Så är det tex på den Audi jag har (3.0 tdi). Vissa väljer att programmera om detta i tron att det gör någon avgörande skillnad på motorns livslängd. För egen del tror jag att dagens oljor är så bra att det inte spelar någon roll alls och då kan man lika gärna köra på komfortalternativet.Isakare skrev:Läste att bränslevärmare på vissa nyare bilar inte värmer motorn, utan bara kupen.
Anledningen ska vara att systemet får problem när det är kallt ute och motorn är varm, motorns programvara är inte utvecklad för det.
Har tidigare läst om VAG bilar som fått problem med vanlig elektrisk motorvärmare och satt felkoder eller inte startat.
Kollade för kul skull min Ford Transit -22 idag, den funkade som normalt och värmer även motorn.
Man hoppas ju det... Min V90 plug in har elektrisk värmare men som jag förstår det värmer det endast kupe (+avfrostning) och batteri, inte motor. Skulle igår bara flytta bilen några meter för att packa i och då känns det ju väldigt onödigt att dra igång bensinmotorn. Men nej, trots mer än halvfullt hybridbatteri går bensinmotorn igång så fort man vrider om startknappen efter en natt med -16.MathiasS skrev:
Nog tveksamt hur massan fäster i kyla.O skrev:
Det finns tape som garanterat fäster, men den är inte enkel att få bort sen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Om du menar att tillfälligt fästa den för att se hur det skulle bli så funkar det säkert... Tänker du köra runt med den lär den nog trilla av så fort du lämnar uppfarten....
Tack alla!Isakare skrev:
Jo. Misstänkte att det inte sitter ordentligt. Det verkar tyvärr som jag nog har rätt.
Får köra med dubbelhäftande tejp. Varianten med skum och ta några lager. Det blir lätt att skära loss. Och så får jag väl ta bort resterna med lacknafta och tålamod.
Thinner är det ända som löser limmet på dubbelhäftande, lacken tål thinner men kan bli lite matt så man får vaxa efteråt.O skrev:
Biltema har både tejp som sitter (karosstejp) och thinner, tror den kallas förtunning, plåtburk med gul dekal.
Använd varmluftpistol och rulla bort resterna från tejpen med tummen, tvätta det sista med thinner.
Biltemas "label off" är riktigt bra! Jag har tagit bort herrans massa dekor och emblem och lister från bilar och jag köpte rakblad av plast på ebay för en massa år sen, 100-pack och dom är superbra, blir så klart slöa fort men då byter man bara blad, har säkert 70 kvar eller nåt. Ska man ta bort toningsfilm är turtle wax glass clean oslagbar för limresterna, finns inget bättre!
https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/9d0f0c8eb514963e1fda0eb95b4bf3ab/1/0/1043466.jpg
https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/9d0f0c8eb514963e1fda0eb95b4bf3ab/1/0/1043466.jpg
Jag skall köpa nya däck till min bil, och jag undrar var fasen man hittar vilket belastningsindex som krävs. Överallt står det att det skall stå i regbeviset, men i mitt gör det inte det vad jag kan se! Det står bara dimension på däcken. Eller kollar jag på fel ställe? Det är en peugeot 407 SW från 2008 om det spelar någon roll.